Waarom vervangen we de waterpomp?

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 22:26 #1091736 door Peter van Luijk
Waarom vervangen we de waterpomp? is gemaakt door Peter van Luijk
Gisteren loopt ineens de auto langzaam leeg. Elke seconden een paar druppels bij de waterpomp vandaan.
Zoals ondertussen hier geleerd de waterpomp vervangen en weer op pad. Wat was ik blij met de Wytze die voor mij als ideaal zaterdag magazijn functioneerde. Overigens een leuke klus met een horizontaal bewegende montage en vertikale noodzaak tot afsluiten... Dat is verder goed gegaan en vandaag na ruim 150 km nog kurkdroog rondom de waterpomp en het niveau is ook in orde.
Maar waarom vervang ik nu de waterpomp en niet gewoon alleen de pakkingen? Dat is toch waar het systeem lekt?
Zie <a href="/node/43257">hier </a>een instructieverhaaltje als je het ook wilt/moet doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 22:40 #1350455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meestal lekt de waterpomp op
Meestal lekt de waterpomp op de as. Verder is de levensduur niet zo heel lang.
Heb er ook al meerdere vervangen. Wel smeer ik het bovenste rubber licht in met vloeibare pakking.
Groet Paul

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 22:55 #1350459 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waterpomp vervangen
Meestal is de as &amp; lagering naar z'n grootje.
Repareren is wel mogelijk maar die dingen zijn zo goedkoop, dat het voordeliger is deze compleet te vervangen.
Weetje; Heel vroeger moest de stopbus afdichting regelmatig aangedraaid worden.
Hier werd een tang voor gebruikt, de waterpomptang!

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 07:55 #1350475 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Waterpomp
Je bent een stap verder dan ik Peter! Gisteren had ik poelie al los en wilde aan de onderzijde de KVS aftappen toen het begon te regenen en aangezien ik voor de deur lag de auto afgesloten op aststeunen laten staan en hoop vandaag of morgen dat klusje af te maken. Heb jij ook vloeibare pakking gebruikt en waarop? Heb je het ringetje van de waterpijp op de pijp geplaatst of in de pomp en toen gemonteerd? Volgens mij is het beter om hem aan de rode waterpijp te doen en daarna monteren? De oude pomp maakt behoorlijk herrie en moet echt vervangen worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 08:09 #1350477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ringetje
Ries de ring om de rode waterpijp heb ik ook eerst gedaan en daarna pas in de waterpomp gedaan.
Alleen waterpomp met de rubberring aan de bovenkant is effe lastig .
Dit gedaan met een stuk hout als hefboom onder de waterpomp en daarna de boutje er weer op of nog iemand erbij die de waterpomp omhoog haalt en tegen de kop aandrukt .
Verder geen vloeibare pakking gebruikt , tot nu toe goed gegaan bij 2 keer vervangen van de waterpomppakking bij 2 van de 740/940's.
Wel eerst een doek gedaan in het onderste afdekkapje van de distributie voor het mogelijk invallen van het moertje in deze kap .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 08:42 #1350478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee.

Fred 740 schreef : Alleen waterpomp met de rubberring aan de bovenkant is effe lastig .
Dit gedaan met een stuk hout als hefboom onder de waterpomp en daarna de boutje er weer op of nog iemand erbij die de waterpomp omhoog haalt en tegen de kop aandrukt .

Als je een spanband gebruikt, die je om de pomp legt en over het kleppendeksel (achter de vuilopening) legt, werkt dat ook.Heb je meer spanning nodig, kun je er met een grote schroevendraaier een lus van pakken en aandraaien (lus maken in de spanband dan.)
Hoeft én die bak aan de onderkant er niet af, én het lukt in je eentje.

Fred 740 schreef : Wel eerst een doek gedaan in het onderste afdekkapje van de distributie voor het mogelijk invallen van het moertje in deze kap .

Heel slim.Heefty muij al eens anderhalf uur extra gekost, omdat ik twijfelde of ie er nou in gevallen was, of niet.Was niet, maar toch, bij twijfel controleer ik het liever. Hij zal net tussen poelie en riem liggen......

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 11:51 #1350503 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Spanband
Fred, Baseman bedankt voor de tips maar die van die spanband snap ik niet zoveel. Misschien toch maar even langs gaan in DenBosch om het een keer te leren... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 12:14 #1350508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afdekken
En bij mij lag het moerje er wel in, met veel geduld en wat tijd eruit gekregen. Dus afdekken. En met een balk de pomp op zijn plaats gedrukt. Dan snel de boutjes erin. kon ik hem gemakkelijk met een balkje op zijn plek houden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 12:57 #1350511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mag.

RVL schreef : Fred, Baseman bedankt voor de tips maar die van die spanband snap ik niet zoveel. Misschien toch maar even langs gaan in DenBosch om het een keer te leren...

Maar toch is het niet zo simpel, maar ligt het aan mijn uitlegkwaliteiten, denk ik.
De pomp, met rubbers, pakking en vast op de sleufgaten aan het blok hangend, kun je onder de pomp langs, dus tussen flens waarmee hij tegen het blok zit en de poelie zeg maar, een band over je blok heen, achter de vuldop langs leggen. Een lus.
Die kun je dan aantrekken en zo trek je met de spanband, de pomp, omhoog.Omdat je denk ik meer kracht nodig hebt, dan spierkracht, kun je de spanning verhogen, door de aangebrachte spanband, met een houtje of schroevendraaier, te twisten.
(beter.....?)

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2012 15:40 #1350526 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Mijn methode
Na het rubbertje op de rode buis te hebben geschoven en de andere ring boven in de pomp heb ik het geheel voor het blok iets gekanteld, zodat de bovenste bout erin kan. Dan kantel je het geheel recht voor het blok.
Deze bout heb ik vervolgens langzaam aangedraait met een dun plamuurmes op de bovenste rubberen ring, zodat deze mooi mee naar achteren schuift. Op het moment dat je pomp tegen het blok aan ligt haal je het plamuurmes rustig links en rechtsom draaiend er richting uitlaat kant uit. Niet naar voren! Het plamuurmes en de ring heb ik een heel klein beetje olie gegeven zodat het makkelijke glijdt.
Vervolgens kun je de pomp over de bovenste  bout hevelen terwijl je aan het buisgedeelte van de pomp (waar je slang nog op bevestigd moet worden) omhoog trekt. Mijns inziens een goede hevel waarbij ik de rubber ring goed samengeperst zag worden.
Vervolgens paste de andere onderste bouten ook perfect en het is nog steeds kurkdroog na zo'n 250 km ondertussen.

Moderators: Jerry Stam