740gle stottert
- V700 register
- Nieuw lid
-
vandaag ben ik een rondje wezen rijden met de 740...
toen ik wilde optrekken (bij warme motor) begon de motor te stotteren tussen de 2000 & 2500 toeren.
in elke versnelling heeft hij hier last van tijdens het optrekken, als ik constante snelheid rij rijd hij perfect.
ook tijdens snelheid verhogen voor het inhalen begint hij te stotteren, dan maakt het toerental niet zoveel uit, zolang hij onder de 3000 zit stottert hij.
stationair loopt hij prima, motor komt gewoon op temperatuur.
ik heb de auto zo'n 5000km geleden een grote beurt gegeven incl bougies en distributieriem.
dacht zelf eerst aan de stappenotor maar aangezien het stationair toerental normaal is lijkt dit mij niet logisch.
daarom dacht ik nu eerder aan luchtmassameter of de bobine (heb gehoord dat dit een zwak punt is bij oudere volvo's) of is het gewoon een kwestie van te koude lucht om een goede lucht/brandstofverhouding te kunnen krijgen? of een sensortje schoonmaken?
iemand ervaring met dit probleem???
hopelijk kan iemand me hij dit probleem helpen.
groetjes jens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Check voor de zekerheid of er geen scheurtje in je inlaatslang vanaf het luchtfilter zit. Ik had dat ooit en hij liep keurig laag toeren en stationair, maar hield bij acceleratie in.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Bij contstant toerental (snelheid) is er geen probleem, maar bij accelaratie kan de BDP sensor het niet meer bijbenen en gaat de onsteking er naast staan.
BDP sensor zit onder de je verdeelkap op het vliegwielhuis geschroeft van je versnellingsbak.Hij telt het aantal tanden op het vliegwiel om het onstekingsmoment te bepalen.
Bij een kabelbreuk-slechte sensor gaat dit niet zo lekker meer en onstaan storingen waardoor de EZK de verkeerde informatie krijgt en de onsteking er wat naast gaat.
kost iets van 3 tientjes (aftermarket)
Vaak wil de kabel van deze sensor ook wel scheuren, zorgt ook voor storingen.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik zal alles wat je net hebt opgenoemd morgen even schoonmaken en controleren.
@ gerryberrie: kan het ooknzijn dat het voelergedeelte van de bdp sensor vervuild is met koppelingsstof of iets dergelijks? zal eerst proberen om hem schoon te maken, kan je er makkelijk bij? ik weet nog van mijn kadett dat ik er zo makkelijk bij kon, als je daarbij alleen al dacht om hem los te halen had je hem al in je hand
grtz jens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ondervind een zelfde of een soortgelijk probleem.
Ik kom maar mondjesmaat er aan toe om het probleem te proberen op te lossen, maar ik ben er (bijna) van overtuigd dat er een fout in de benzinetoevoer is.
Volgens mij geeft de benzinepomp tekort druk.
Nu alleen wat meer tijd en een hogere temperatuur om die pomp uit de tank te vissen.
(het betreft een 230 FK met een enkele pomp in de tank)
TIP: probeer de benzinedruk NIET met een bandenspanningsmeter te meten, die kan daar NIET tegen (sprak de ervaringsdeskundige).
Ik doe het nu provisorisch met een CV-druk meterje op een slangetje met aan de ander kant een aansluitnuppel voor een bandenventiel.
Gerben heeft een enorme luxe oplossing bedacht. die meet de benzinedruk continu.
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
RVL schreef : Ik zou idd de CISklep reinigen met remmenreiniger of zoiets
Heeft toch niets te maken met CIS-klep? Die is toch voor stationiar?
- V700 register
- Nieuw lid
-
nu was dus mijn vraag: waar zit deze nokkenassensor, of is dit de bdp sensor??
ps motortype vergeet ik steeds na te kijken:s
grtz jens
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Dit is een zwarte sensor, met een M6 in het midden onder je inlaatspruitstuk verstopt.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar hij haalt dan nog wel gewoon 140km/h en hoger ook wel alleen dan iets langzamer... is dit dan de noodloop?
ik weet van turbodiesels dat ze amper boven de 80km/h uitkomen als dat gebeurt...