Wat is beter achterwiel of voorwiel aandrijven
- Jan Huijsmans
-
- Nieuw lid
-
Wat het vastzitten betreft, zolang je kan wiegen met de wagen kom je vast wel weg of je moet zo slim zijn geweest om met een personen wagen te rijden waar een tractor of landrover beter geschikt is.
Voorwielaandrijving voelt voor mij vervelend aan, je wordt maar voor gesleurd, maar ik moet toegeven dat ik bij de 480 daar minder last van had. (maar die heeft ook perfect gelijke aandrijfassen, dus heb je geen stuur vast te houden als je gas geeft. Voorwielaandrijving heeft als voordeel dat je minder snel in een slip raakt (zegt men, niet getest), maar als je gaat ga je en hopen dat je met gas los grip hebt voor je datgene waar je opaf schuift raakt.
Vierwielaandrijving is ook erg leuk spelen, als je een leuke wagen met rally aspiraties hebt. Daar heb je overigens ook weer 3 verdelingen, 50-50, voornamelijk voor of voornamelijk achter. Het gross zal nu echter voornamelijk het gross van de aandrijving op de voorwielen hebben. Lijkt mij ook niet leuk.
Voor mij zal na de 7's en 9's het exit zijn bij Volvo, ik vind RWD belangrijker dan het merk. (en om het passend te krijgen zal het vast wel Mercedes worden) Ik hoop echter met de huidge verzameling wagens nog wel even voort te kunnen, zelfs al moet ik La Donna Bianca laten restaureren om financieel interessant door te kunnen rijden.
Zodra er een electrische oplossing is waar ik zelf de aandrijvingskant kan kiezen, tja, dan wordt het een ander verhaal, maar ach, dan leeft dan zorgt. (wie weet vliegen we tegen die tijd massaal
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder betekent achterwielaandrijving niet per definitie dat er meer overstuur is. Onze auto's bijvoorbeeld, glijden eerder over de voorwielen weg dan - ik noem nu maar een dwarsstraat - een moderne Mini, of een Clio of Mégane RS. Een Ford Focus doet het ook vast goed, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee. Een oude Clio Sport gaat dan weer eerder in overstuur dan onze auto's. Het heeft alles te maken met de basisafstemming van de auto. Van wat de fabrikant in gedachten had. Iets wat wel per definitie iets der achterwielaandrijvers is, is het rustige gevoel in het stuur. De rust daarin is niet of nauwelijks te creëeren bij een voorwielaandrijver of vierwielaandrijver.
Kortom: Er is geen beter, het hangt allemaal van het doel van de auto, en de smaak van de bestuurder (of gechauffeurde) af.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een voorwielaandrijver is bij normaal gebruik veiliger, omdat als je bij vergissing te hard een bocht ingaat de auto bij gas loslaten de bocht zal insturen. En gas loslaten is bij de meeste mensen de natuurlijke reactie in zo'n situatie..
In het grensbereik kun je, mits getraind (of gezegend met talent) de auto veel langer "houden" als de achterwielen worden aangedreven. Ook kun je een achterwielaandrijver met simpele middelen praktisch neutraal maken dmv negatief camber, maar ook dmv bandenspanning.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb ook al verschillende slipcursussen gehad.johnvang schreef : Ik heb daar ook geslipt met een voor wielaangedreven auto en ik ben toen tot de conclusie gekomen als je met een voorwiel aandrijver in een slip komt ( wat meestal in een voorwielslip is ) dan is het over en uit, want je kan niets meer.
Voorwielspin is gevaarlijk daar je niet meer kunt sturen! Je voorwielen slippen en zijn stuurloos. Je moet afwachten tot je weer grip hebt op je voorwielen.
Natuurlijk is achterwielspin ook vervelend, maar je voorwielen zijn nog stuurbaar. De kont gaat wat slingeren en je hebt de wagen weer recht. Da's alles. Meeste vinden dat eng maar is het niet. Als de achterkant te ver uitbreekt zodat je gaat spinnen ben je verder weg, dan moet je echt heel veel oefenen en de ruimte hebben.
Een voorwielaangedreven auto kan ook uitbreken van achter, alleen gebeurt dit minder snel omdat je de voorwielspin iets eerder opmerkt. Grofweg. Uitbreken van achter gebeurt net zo goed met een voorwiel aangedreven auto. Kans op voorwielspin is groter vooral als je een bocht maakt en dat wil je dan juist niet hebben want je kunt niet meer sturen. Ik hou daar niet van... Achterwielspin in een bocht is ok met een achterwielaangedreven auto, je hebt sneller weer de controle. Een way of life.
Je zelf vastrijden:
Kan gebeuren. In de sneeuw of op sappige slappe grond. Met een voorwiel aangedreven auto ben je beter af dan een achterwiel aangedreven auto. De druk is groter op een voorwielaangedreven auto doordat de motor die voorin ligt. Resultaat: beide wielen draaien langer door voordat er 1 spint en de andere (met de meeste grip) stilstaat door de werking van het differentieel. Je komt dan niet meer weg. Ook kun je sturen en daardoor proberen beide wielen grip te vatten. Bij een achterwiel aangedreven auto is de druk op achterwielen minder. Echter, met een achterwiel aangedreven auto met sperdifferentieel heeft deze laaste absoluut de voorkeur als je alle passagiers op de achterbank zet!! Beide wielen draaien rond en je hebt meeste druk op de wielen als de wagen wegkomt dan op de voorwielen.
Sommige modellen van onze Volvo's hebben een sper dif. De ideale combinatie vind ik. Vorige winter met een dik pak sneeuw heb ik niet 1 keer vast gezeten.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
En inderdaad ik heb een toyota carina uit '82 gehad toen was ik een jaar of 40.
Het blijft wat mij bestreft een achterwiel aangedreven auto, tot ik niet meer achter het stuur mag en dat duurt wat mij betreft nog wel even.
John van Ginkel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een 240 gehad waarmee je lekker kon driften. En ook met mijn 144 oldtimer kun je lekker dwars gaan (ja duh... moet het wel nat zijn met die 90 pk). Maar mijn 940 is toch een ander verhaal. Die is heel anders afgesteld en wil vooral rechtdoor en als je de kont dan omkrijgt is het een listige bak. Duidelijk niet ontworpen voor het betere driftwerk.
Dat kun je wel goed krijgen door de geometrie van de vooras te veranderen, zet maar eens een paar flinke ringen tussen de trekstang dat die wat langer wordt. Maar dat gaan we natuurlik niet doen want de 940 rijdt zo best wel lekker.
Maar goed, wat is nou beter? Als coureur heb ik beide gereden. Met een voorwielaangedreven auto ben ik sneller, kan ik redelijk foutloos erg hard gaan. Achterwielaangedreven is duidelijk moeilijker, 3 bochten goed en de 4e ga je te dwars of krijg je een zwiep de andere kant op wat de snelheid eruit haalt. Na 4 rondjes kom je drijfnat van het zweet uit de auto omdat je zo hard hebt moeten werken en je bent langzamer dan met de voorwielaangedreven auto. Maar mij god, wat was dat geweldig leuk.
Leuk ja, dat lees ik eerder in dit topic ook al wel. Maar beter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je met normaal bedoelt dat het niet te glad moet zijn, eens! Als het echter glad is, breekt dán juist je achterkant uit. Levensgevaarlijk op een rotonde. Om die reden heb ik met rijles in de winter geleerd mijn koppeling in te trappen of met beleid gas los te laten (wat lastig is bij paniek). Terwijl als je gas loslaat met een achterwielaandrijver je juist weer in de baan komt in deze situatie.whitehorse schreef : Een voorwielaandrijver is bij normaal gebruik veiliger, omdat als je bij vergissing te hard een bocht ingaat de auto bij gas loslaten de bocht zal insturen.
Grootste voordeel vind ik zelf de draaicirkel, de traktie bij het wegrijden en toch ook wel het stuurkarakter (al was mijn CX in alles heer en meester, behalve draaicirkel).
Grootste nadeel vind ik het gevoeliger zijn voor trilling aan het stuur/voorkant (BMW heeft daar ook een handje van) en dat je inderdaad echt wel sneller vastzit in glad weer en de modder (zonder hulpmiddelen). Wat ik overigens met de 780 had (niet met de V90 want winterstand) is dat bij extreem ijzelweer ik niet weg kwam op de choke omdat er teveel vermogen op de achterwielen kwam en hij vóór ging slippen bij remmen en achter bleef duwen. Rare fratsen waren dat, maar dat was bij extreem weer.
En met een automagische bak, wat de reden is dat ik die niet in mijn dagelijkse wagen wil hebben. (naast het extra verbruik, we bennen en blijven 'ollanders ) Ik rij RWD en handbak juist vanwege de extra controle. Het is dat Het Witte Wief 1e op kenteken is en zo is geleverd, anders was een conversie naar een handbak allang ingepland.mbroeren schreef : Wat ik overigens met de 780 had (niet met de V90 want winterstand) is dat bij extreem ijzelweer ik niet weg kwam op de choke omdat er teveel vermogen op de achterwielen kwam en hij vóór ging slippen bij remmen en achter bleef duwen. Rare fratsen waren dat, maar dat was bij extreem weer.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Frank van der Zee (GAST)
- Nieuw lid
-
Mazzel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zit je een keer een beetje vast dan schommel je je er er gewoon uit.
Oké mijn oude Saab 99 zal ie wel nooit toppen op dat gebied,
maar dat lukt maar weinig auto's, de Saab is er gewoon voor gemaakt.
Nu tijdelijk een 740 turbo automaat, heerlijk dat geslip en de zijruiten ook eens als voorruit gebruiken.
Maar ja, het verbruik hakt er in en de bekeuringen vallen ook al weer op de mat.
Je kijkt al naar het gaspedaal en je rijdt al weer 3km te hard.
Nee, dan geeft mijn oude 740 LPGbak met z'n rond de 90 pony's meer rust.