verzwaarde veren en nivomats, hoe kan het anders?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 08:49 #1343464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan

Janneman schreef : Nou nou Henk, kort door de bocht of ochtendhumeur... ik ben er nog niet uit

Geen ochtendhumeur , ik heb al koffie gehad . Zo nu eerst 3 volvo's repareren en onderhoud plegen. Later!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 09:45 #1343467 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Wederom
Wederom hebben we het over de achtervering.
Ik ga hier niet opnieuw uitleggen waarom ik ook al een tijd bezig ben met de achtervering.
Zeker is dat de originele situatie, nivomat's met bijbehorende veren de beste is punt.
Als de wagen beladen dan tijdens de rit niet op hoogte is of deint of doorslaat is er iets met één of beide nivomat's.
Nadeel is dat de wagen beladen na een nacht stilstaan inzakt, goede nivomat's brengen dat in een straatlengte weer op hoogte.
Bij mijn weten is er geen andere veer mogelijk in combinatie met nivomatś, ook geen hulpveren.
Ik ben zelf in de fabriek in Lesjöfors geweest, toonaangevend in veren, en daar worden alle andere veren icm nivomat's sterk ontraden.
Ik rijd nu met verzwaard veren en Koni's en dat voldoet het beste in mijn geval, maar de wagen is beladen niet zo mooi op hoogte als met nivomat's.
Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 10:05 #1343471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ander systeem
welliswaar een ander systeem (bladveer) maar ik heb dus een verstevigde bladveer (die normaal met gewone dempers wordt uitgevoed) icm Nivomats (met gastank). Tot nu toe beste investering in mijn V90 geweest... Niks stug of bonken en doorzakken is er ook niet meer bij. Mijn bescheiden mening is dat er toch een veer moet zijn die nét iets steviger is (zeker progressief) zodat er een goed compromis is?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2012 19:25 #1343660 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Normaal
Normaal zitten er veren met een draaddiameter van 11 mm onder. De sprong naar 13 mm is dan wel erg groot. Probeer 12 mm eerst eens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2012 20:18 #1343633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Ook in mijn situatie klopt dat. Oude nivomats (ruim 230 k, lpg-tank), zware hulpveren laten bijzetten, gaat prima.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2012 21:37 #1343694 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic zware hulpveren?

rkregting schreef : Ook in mijn situatie klopt dat. Oude nivomats (ruim 230 k, lpg-tank), zware hulpveren laten bijzetten, gaat prima.

Zware hulpveren laten bijzetten, kun je iets duidelijker zijn, welk merk en type hulpveren , en mag ik er daarbij vanuit gaan dat de originele veren en nivomat's zijn blijven zitten?
En wat gaat er dan prima, zakt de wagen minder door, komt hij nu wel op hoogte tijdens de rit?
Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2012 16:41 #1349719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe sachs schokbrekers
Hoi Allemaal,

Met de adviezen uit de blog, heb ik de nivomats vervangen door standaard sachs schokdempers. resultaat is prima. De auto rijdt zowel beladen als onbeladen prima.
Naderhand de nivomats bekeken. Die hadden geen demping meer.
Bedankt voor de tips.

groetjes,

Henk

Moderators: Jerry Stam