verzwaarde veren en nivomats, hoe kan het anders?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wie kan mij advies geven?
In de 940 station nordic uit 1997 met nivomats, heb ik vorig jaar de basis veren laten vervangen door verzwaarde veren, (8 windingen en 13,3 - 13,5 mm dikte). Destijds konden we op vakantie te weinig gewicht meenemen (560Kg laadvermogen). De auto sloeg tegen de veerstoppers. Sloeg nogal eens door tijdens een autorit op de duitse autobahn. De auto bleef ook lang doordeinen, wat onprettig was.
Na het vervangen, konden we veel meenemen, geen centje pijn. De auto ligt stabiel, veert comfortabel bij volle bepakking. Ook als ik de auto vollaad met een kuub hout, dan rijdt de auto comfortabel.
Maar, wanneer ik er alleen in zit, gaat het niet goed. De auto rijdt heel stug en ik krijg er pijn van in mijn rug. Anekdote: Laatst reed ik terug uit Belgie met kratten bier in de bak. Bij een hobbel op de snelweg, kwamen de kratten los van de vloer.
Wat kan ik nu het beste doen om de auto comfortabeler te laten rijden, zowel onbelast als belast?
-De nivomats vervangen door andere schokbrekers? Welke zijn handig (instelbare)?
-Of is het verstandiger om minder dikke veren onder de auto te zetten.
-Zijn er ook andere opties?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In geval van de TS zou je kunnen denken om de nivomats te vervangen door load-adjusters. Als die tenminste nog leverbaar zijn. dat zijn schokbrekers met een extrav veer eromheen. Daarmee normaal als hij weinig inveert, maar steeds stugger naarmate de vering verder ingedrukt wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In principe gaan Koni dempers een autoleven mee omdat je ze na kunt stellen. Na ruim 200K en nastellen dempen ze nog steeds prima, maar helaas zweet er één wat olie. Daarom zoek ik nu een nieuwe of gebruikte vervanger. Dus mocht je toch ergens een voorraadje Loadadjusters vinden, dan houd ik mij aanbevolen!
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tja, zelf gedaan. Ik had op een van de draadjes gelezen dat anderen met de 13,3 mm veren en nivomats goede resultaten haalden. Alleen, ik heb geen gastank. Daar zal het verschil in zitten (80 kg?). Vervangen van de veren met arbeidsloon was 130,-
Verder las ik ook dat nivomats en de 10 mm veren ook wel vervangen worden door 13.3 mm veren met normale sachs schokbrekers. Lijkt me een goede optie. Op onze vorige 940 TD station uit 1991 zat ook zo'n type combinatie. Deze hing wel wat door, maar nooit problemen met doorslaan of harde klappen.
Over nastelbare schokbrekers wordt wel eens aangegeven dat deze wat onderhoud nodig hebben (nastellen, of lekken).
Het idee van de progressieve veren, daar ben ik ook benieuwd naar. Is wel speciaal.
Overigens, een van mijn vrienden gaf aan om de auto zo veel mogelijk orgineel te houden. Geeft het minste problemen.
Binnenkort ga ik een beslissing nemen. Lange afstanden rijden met die klappen in je rug is niet fijn.
groetjes,
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.volvo700vereniging.nl/node/28867#comment-141107 "> www.volvo700vereniging.nl/node/28867#comment-141107
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe zo kort door de bocht, ik ben gewoon direct en draai nergens om heen. Ik heb een vaste klant ( volvo 940 Estate met gastank en 2 duitse herders in de laadruimte) die zeikt nog meer dan jullie alle te samen, en die is zeer tevreden met de versterkte veren en gasadjust schokdempers.Janneman schreef : Da's wel erg kort door de bocht.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvo-henk schreef :
Hoe zo kort door de bocht, ik ben gewoon direct en draai nergens om heen. Ik heb een vaste klant ( volvo 940 Estate met gastank en 2 duitse herders in de laadruimte) die zeikt nog meer dan jullie alle te samen, en die is zeer tevreden met de versterkte veren en gasadjust schokdempers.Janneman schreef : Da's wel erg kort door de bocht.
Je bedoeld waarschijnlijk:
Ik wilde niet zeggen dat er niet meer mogenlijkheden waren, maar uit ervaring weet ik dat de combinatie van verzwaarde veren en loadadjusters goed werkt aangezien een klant van mij die niet snel tevreden is als het gaat over vering aangezien hij ook een gastank én twee grote honden moet vervoeren met deze configuratie er tevreden is, er zijn blijkbaar meer wegen die naar Rome leiden....
- V700 register
- Nieuw lid
-