Kleppen-renovatie V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 00:55 #1343179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppenrenovatie V90
Dank voor jullie reacties. Een ander blok er in lepelen is voor mij nog een station te ver. Dat is een project voor in het uiterste geval. Een onderzoek naar de staat van de kleppen is het eerste wat zal worden uitgevoerd. Overigens de motor loopt als een tierelier, goede 'trek- en sprintkracht'. Rap naar de 180 km/u.: geen probleem, geen protest (sneller hoeft voor mij niet, probeer ik ook niet uit). Er is geen enkel vreemd geluid onder de motorkap te horen. Dus ik dicht de motor goede kwaliteiten toe, maar meten is weten. Ga ik doen.
Nogmaals bedankt, wordt vervolgd.
Groet,
Frans.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 11:46 #1344344 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic FYI
FYI, ik heb een compressietest laten uitvoeren bij mijn 960. Alle cilinders rond 13 bar. Nu olie ververst en Slick 50 toegevoegd. Zien wat er gebeurt. Misschien helpt het, anders verder kijken, klepsteelrubbersetc.
Beetje jammer is wel dat hij nu warm niet mooi stationair loopt. Denk op vijf cilinders. Laatst maakte ook de aanzuiging van lucht een raar geluid als ik stilstaand even gas gaf (met raam open). Dat zal dus wel iets anders zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 12:00 #1344345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toeterend

mvloo schreef : Laatst maakte ook de aanzuiging van lucht een raar geluid als ik stilstaand even gas gaf (met raam open). Dat zal dus wel iets anders zijn.

is dat een beetje een zielig trompetterig geluid?

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 17:22 #1344370 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic ja!
Ja! Soort oude toeter, vond ik. Bekend?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 19:44 #1344392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen-renovatie V90
Nee dus, geen renovatie. Compressie-test en lektest laten uitvoeren. Kleppen zijn helemaal in orde. Wel lekkage bij een cylinder door kool-afzetting. Ik heb er voor gekozen om wederom de motor te laten flushen, Daarbij de motor met dat spul ook op de cylinders gespoten 1 nacht laten staan om in te werken. Daarna de motor warm laten lopen, etc.. Spul eruit, olie erin, rijden, olie eruit (i.v.m. mogelijke laatste residuën). Nieuwe olie erin en dan weer rijden. Wederom na 1000 km. check olieverbruik. Als er zich weer naar verloop van tijd een teveel aan olieverbuik (> 1ltr./1000km.) openbaart, tja, dan blijven er 2 dingen over: exit V90 of van motor wisselen.   
Groet,
Frans, lid 555 (V90 '97; 240 '93).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 20:03 #1344393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

FWelsch schreef : dan blijven er 2 dingen over: exit V90 of van motor wisselen.

en de klepseals vervangen dan? ik denk niet dat je veel 6 cilinders zult vinden die na 15 jaar of meer niet ook even hard klepseals nodig hebben...
dan heb je 3 opties :)
Op 850 forum zie ik bedragen van ongeveer 500 euro langskomen voor wisselen klepseals, dat viel me nog mee, had verwacht dat het duurder zou zijn. Gelijk riem, spanrollen en wat andere seals en je bent weer voor een hele tijd klaar (fingers crossed!).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 21:55 #1344412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen-renovatie V90
Wel over gehad, maar is kennelijk toch nog niet aan de orde (208.000km).
Wat ik nog was vergeten: er volgt een 2e meting (compressie/naar lekkages) nadat de auto weer enige kilometers erop heeft zitten (<1000km.).
De oorzaak te weten van de koolafzetting zou interssant zijn. Het is niet ondenkbaar dat zo'n grote motor op de Nederlandse wegen te weinig belast wordt. Ofwel, eventjes 'flink blazen' op de D-autobaan zou de motor goed doen. Andere methode is wellicht de motor wat vaker met 3000 toeren/min. laten rijden, dus in een lagere versnelling rijden. Alles met gevoel natuurlijk. Aangaande de geadviseerde olie: daar kom ik nog op terug.
Frans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 22:36 #1344421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm
Frans,

No hard feelings, niet rot bedoeld.. Maar volgens mij begrijp je niet wat er gezegd wordt.

Uitgeharde klepseals ga je niet vinden met een lektest of compressietest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 23:23 #1344428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trappen
Ik zou sowieso niet in een keer vol pot gaan trappen op de autobahn. Als het al zo zou zijn dat de motor nooit genoeg heeft moeten werken, dan lijkt het me verstandig om wat meer toeren maken rustigaan op te bouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 23:44 #1344438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luchtfilterhui

mvloo schreef : Ja! Soort oude toeter, vond ik. Bekend?

ja, ik meen dat er dan een lekje in het luchtfilterhuis zit. Hoe meer gas, des te beter waar te nemen. Bij heel weinig gasgeven niet.

Moderators: Jerry Stam