Computer stuk (?) NIET DUS!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2011 23:24 #1090570 door V700 register
Computer stuk (?) NIET DUS! is gemaakt door V700 register
Vandaag wilde de 964 niet starten. Heel vervelend als je naar je werk wilt, maar nu nog vervelender: ik wilde naar huis!
Enfin, Wegenwacht gaf als waarschijnlijke oorzaak een defecte computer. En heeft me afgesleept naar Broekhuis Volvo in Emmen (iemand bekend met die dealer?)Als de wegenwachter gelijk heeft, heeft iemand dan een idee voor wat voor kosten ik kan komen te staan?En liever nog een briljant idee als "2x knopje x omhalen en je rijdt weer" ;)
Extra info: benzine-aanvoer is ok, startmotor draait goed, geen defecte zekeringen, spanning op ontsteking. Na doormeten kwam er wel iets bij: de schakelaars van de automaar (E/S/W) knipperden ineens tussen de 3 opties. Kan het zo simpel zijn dat er iets mis is met de sensoren van de automaat?
Het is overigens een 964 3.0 automaat.

Update 22-12:Broekhuis wist na een kwartiertje dat het de branstofpomp is. Klap erop en lopen..Ik heb wel gelijk een pomp besteld, maar ze hebben geen tijd om die in de tank te hangen voor begin januari. Dus dat wordt woensdag de pomp halen en zelf maar monteren.Beetje jammer is wel dat de ANWB €150,- rekent, als je 3x de wegenwacht nodig hebt gehad in een jaar met 3 verschillende kentekens... Ik ga dus maar snel de site van KNAC lezen (dank voor de tip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2011 23:34 #1341133 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Alles kan
Alles kan, en ANWB monteurs zijn in de regel aardig deskundig, maar een defecte computer komt toch niet heel vaak voor.
Uit welk jaar is de 964? t/m modeljaar 1995 (dus ook het eerste jaar van de (960II) zat er een Motronic 1.8 in die je onder de motorkap kunt uitlezen. Daarna een Motronic 4.4 die je met Vol-FCR op de computer of Torque op je Android kunt uitlezen. Belangrijker is dat een Motronic 1.8 op de sloop eenvoudiger te vinden is en makkelijk uit te wisselen. Een Motronic 4.4 heeft (in Nederland) bijna altijd een startblokkering met een chipje in de sleutel (tweekleurige sleutel) en dan kan je er niet zo maar een andere tweedehands Motronic in stoppen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de startmotor wel draait maar dat de motor niet aanslaat?
De automaat kan natuurlijk defect zijn, maar dat zou geen invloed op het aanslaan mogen hebben lijkt mij.
Als hij toch al bij Broekhuis staat zou ik maar even afwachten wat ze zeggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 00:17 #1341138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een '95
van januari en dus een een 960II. De Motronic heb ik gezien en het lijkt idd dat die onder de kap uitgelezen moet worden. Ook al omdat de sleutel compleet zwart is (dank voor deze nieuwe kennis ;) )
De startmotor draait idd prima, maar aanslaan??? Helaas !Gezien het soepele gedrag van de automaat verwacht ik eigenlijk niet dat deze defect is, maar een knipperende kerstboom op de diverse opties van de bak vind ik redelijk bijzonder. Ook al omdat dit pas is na het doormeten van diverse hoofd- en stuurstromen pas begon.

De Wegenwacht deed het trws wel weer erg netjes: "wilt u een vervangende auto, of heeft u nog een auto en wilt u liever een taxi naar huis?" Super die ANWB! Het zou alleen lekker zijn als ze een soort buitenland-lidmaatschap aan zouden bieden (mijn kms worden voor 90% gemaakt in NL). Maar da's een heel ander issue...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 00:38 #1341141 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Edwin
Wat bedoel je precies met een buitenland-abonnement?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 00:58 #1341142 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke automaat?

DreamOn2003 schreef : Na doormeten kwam er wel iets bij: de schakelaars van de automaar (E/S/W) knipperden ineens tussen de 3 opties. Kan het zo simpel zijn dat er iets mis is met de sensoren van de automaat?

Welke automaat hangt eronder?Ik vermoed een AW30-40 of AW30-43, maar in het uitzonderlijke geval, van een AW70/AW71, start ie dan wel in N?
knipperende knopjes duiden op een storing in de TCM.Hoeft niet altijd stratproblemen te geven, maar zou de PNP switch maar eens instecteren.
pook een paar keer heen en weer trekken, wil soms wel eens helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 01:00 #1341144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Transponder?

DreamOn2003 schreef : Ook al omdat de sleutel compleet zwart is (dank voor deze nieuwe kennis ;) )

Zit daar uberhaupt nog wel een transponder in?En waar is de andere sleutel en doet ie het daar wel mee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 01:19 #1341146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere sleutel?
Geen idee. Niet geprobeerd,Draait de startmotor als de transponder niet aanwezig is? Anders ga ik ff bij Broekhuis langs met de andere sleutels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 01:34 #1341147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten
Een ruil ECU kost je minimaal 750 euro bij de dealer.
Als je automaat gaat knipperen zou ik denken aan de schakelstandselector (heet zo'n ding zo??) maar de vraag is of hij dan ook de startmotor laat draaien, Normaal lukt dat niet als de bak in D of R staat dus waarom wel als de selector de verkeerde waarde doorgeeft.
Wel draaien en niet aanslaan kan met een startblokkering te maken hebben.

Succes met deze puzzel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 01:35 #1341148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buitenland-abonnement
Een wegenwacht=abbo als je in het buitenland woont. In dit geval net over de grens in Duitsland.De ANWB/Wegenwacht biedt niets aan en deze tevreden klant zou graag lid blijven, maar dat kan niet buiten de NL-grens. Ik heb nu dus maar een lidmaatschap bij de ADAC en dan komt de Wegenwacht alsnog..
Vandaag trws geleerd dat bij een melding vanaf een 3e kenteken €150,- kost! Wel lastig met 2+ auto's die in gebruik zijn, maar zeker kl**te als je meer dan 12 auto's had het afgelopen jaar...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2011 07:40 #1341154 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De kabel
Ik zou er bij Broekhuis eerst op aandringen de foutcodes uit te lezen en dan samen te kijken hoe het verder moet/kan. ECU's gaan inderdaad niet zomaar kapot.Is de kabel (of de sensor zelf) van de krukaspositiegever (BDP sensor) ook nog goed ? Zonder dat wil hij ook niet aanslaan. Die selector handle zou je ook nog eens kunnen proberen, als de W, S, E lampjes knipperen krijgt de bak ook geen goed signaal maar dan kan los staan van het blok.

Moderators: Jerry Stam