reserve wiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 10:50 #1090012 door V700 register
reserve wiel is gemaakt door V700 register
Hoi lpg rijders,
Hebben jullie altijd een reserve wiel bij je ? of heb je zo'n vernuftig" busje "dat je band weer oppompt en lek dicht. I.v.m ruimte besparing denk ik nl zelf aan zo'n "busje ". Wat zijn  jullie ervringen hiermee en bepaald merk ?
Ciao Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 11:57 #1337211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thuiskomer "tje?"
Ik heb tegenwoordig een thuiskomer achterin. Scheelt wel iets, helemaal als ik 'm een keer aan de zijkant ga laten vastzetten, dan past het volgens mij wel aardig en houdt ik meer, maar vooral beter indeelbare ruimte over.
Zo'n busje wordt al een aantal jaren met (kleine) auto's meegeleverd; misschien dat de ANWB er meer over kan zeggen? Of de ADAC?
Ik volg het draadje met aandacht!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 12:20 #1337213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Weet niet of dat voor alle middelen geldt, maar ik heb wel gehoord dat bij sommige middelen de band vol zit met dat spul en dat je dan band sowieso, en velg soms ook, kunt weggooien.Zou dus goed navragen wat je na gebruik van een middel nog met band en velg kunt. En wat je snelheid en actieradius is. Met een volwaardige reserveband (bij mij onder de vloer, LPG tank dwars achter de achterbank van mn sedan) heb je geen beperkingen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 13:21 #1337220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben ook wel benieuwd
Zou best handig kunne zijn een spuitbus ipv zo'n lomp reservewiel in mijn 850 kofferbak
testaankoop.be heeft een test, maar daar kan ik niet bij
<a href=" www.test-aankoop.be/auto-s-en-accessoire...e-banden-s171651.htm "> www.test-aankoop.be/auto-s-en-accessoire...e-banden-s171651.htm
en van de autoweek site: (weliswaar al uit 2009) 
In de meest recente Kampioen heeft de ANWB de antilekspuitbussen van drie verschillende auto's onder de loep genomen. De resulaten waren niet bijster positief. Zo bleek de geteste Renault een zodanig groot gat in de band te hebben (door het doorrijden) dat de vloeibare latex door de scheur naar buiten kwam. Dit werd als een geluk bij een ongeluk gezien. Als de scheur niet dóór was geweest, had de betreffende mevrouw op een potientiele klapband doorgereden. Bij de Tiguan kwam een ander probleem naar voren. Het gat zat boven in de band, waar het lekmiddel niet komt. Volgens de gebruiksaanwijzing zou de mevrouw eerst een stuk moeten gaan rijden met de band, alvorens opnieuw te proberen de boel op te pompen. Fijn idee, op de snelweg met misschien wel twee maxi cosi's op de achterbank... De mevrouw in kwestie durfde dit niet.De kanttekeningen van de ANWB:- Het antilekmiddel kan alleen gaatjes kleiner dan 4mm dichten.- Alleen gaatjes in het loopvlak kunnen gedicht worden.- Het gat moet eerst aan de juiste kant in de band zitten.- De lekke band moet tijdig opgemerkt zijn, anders kan de wang zodig beschadigd zijn dat dit tot een klapband kan leiden.- De vloeibare latex heeft een houdbaarheisdatum. Na twee jaar moet zo'n flesje vervangen worden. Dit kost tussen de 37 en 88(!!!) euro per keer.- De oplossing is tijdelijk en alleen geschikt om een stukje naar een bandencentrum te rijden. Aangeraden wordt niet harder dan 80 te rijden en de auto niet te zwaar te belasten (leuk op vakantie).- Niet vermeld: de band kan na afloop niet meer gerepareerd worden, hoewel de vloeistof alleen bruikbaar is bij banden die wel gerepareerd hadden kunnen worden.- Niet getest: de houdbaarheid bij extreem weer/extreme temperaturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 13:27 #1337221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??

Jeroen schreef : - Niet vermeld: de band kan na afloop niet meer gerepareerd worden, hoewel de vloeistof alleen bruikbaar is bij banden die wel gerepareerd hadden kunnen worden.

Vanwege:

Jeroen schreef : - Het antilekmiddel kan alleen gaatjes kleiner dan 4mm dichten.

Gok ik  ?
Dan is het (of eigenlijk was het, in ieder geval ten tijde van die test) eigenlijk de beste manier om een repareerbare band compleet te slopen. Eigenlijk net zo goed als doorrijden op een lege band, en net zo onveilig. Als je geen recente test kunt krijgen die betere resultaten geeft lijkt het me niet aan te raden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 13:40 #1337224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volwaardig reservewiel
Ik wil in het geval van het reservewiel graag geteld staan voor het geval dat:
Stel dat ik terug kom van vakantie (volbeladen auto, regenachtige zondagavond ergens in dat heerlijk duistere Ardennense stuk van de E25), dan wil ik geval van een lekke band (toch het meest voorkomende en waarschijnlijke geval van panne) gewoon mijn reis weer kunnen vervolgen tot ik thuis de zaken goed kan regelen.
Een thuiskomer biedt hierin ook voldoende zekerheid, echter door een tuiskomer lever ik toch ook al aardig wat bagageruimte in. Voor slechts iets meer ruimteopoffering kan ik vervolgens mijn weg met gezwinde spoed vervolgen (en hoef ik niet nog 3 uur met 80 door te sukkelen). En zeg nou eerlijk; die estate hebben we toch vanwege de overvloedige ruimte??
De spuitbus is voor mij geen optie omdat dit maar gevoelsmatig voor de helft van de lekke banden een oplossing biedt.
Ik heb mijn reservewiel rechtopstaand in de bagageruimte, en dat verander ik niet,
suc6 met jouw overweging en keuze

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 13:56 #1337225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekke band
Wat mij opvalt is dat er alleen negatieve reakties / belevingen zijn ; men ziet snel een hoop beren op de weg maar.......Zijn vast ook positieve ervaringen . Ik vind het lastig zo,n reserve wiel ; neemt zo de nodige ruimte in.

Ciao Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 14:49 #1337226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen reservewiel
Door dit draadje realiseerde ik mij dat ik geen reservewiel en geen spuitbusje heb. Niks. Bij een lekke band ben ik dus aardig de pineut...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 15:38 #1337229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een volwaardig wiel
Ik heb een volwaardig wiel achterin staan. Tja, wel een estate. Maar ik ga ook regelmatig met een aanhanger met daarop een auto op pad en dan wil ik niet voor het probleem komen geen fatsoenlijk reservewiel te hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2011 15:41 #1337230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic that's the question

Wouter1973 schreef : Door dit draadje realiseerde ik mij dat ik geen reservewiel en geen spuitbusje heb. Niks. Bij een lekke band ben ik dus aardig de pineut...

Dat is nog maar de vraag. Voor het normale woon-werkverkeer volstaat denk ik wel een spuitbus. maar als je meer in den vreemde bent gok ik dat het wat minder fijn is.
Dat impliceert dat je 50 van de 52 weken per jaar met een in potentie onnodige ruimte- en gewichtvreter rondrijdt.
Zeker gezien het feit dat je 1x in de 150.000 km lek rijdt gemiddeld  kan het zijn dat je dat 2-10 jaar iets meesleept wat je niet gebruikt.
Het is een afweging van zekerheden. Je kunt ook 4 wielen meenemen en 2 dynamo's en 5 startmotoren.  of helemaal niks, alleen een creditkaart. (of als je een mooie vrouw bent, een kort rokje)
Ik ben dus wel benieuwd of de ene spuitbus beter is dan de andere.

Moderators: Jerry Stam