Moment aandraaien nokkenas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2011 18:10 #1331979
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangt
Hangt er vanaf, warm of koud. Koud max 0.40mm, warm max 0.45mm, voor in- en uitlaatkleppen gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 22:00 #1332896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Max 0,40mm dus het mag ook
Max 0,40mm dus het mag ook minder zijn??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 22:14 #1332901
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja,
Ja, nominaal afstellen is een beetje lastig. Bij controle is de min waarde de max waarde minus 0.10 mm. Bij stellen, dus plaatjes vervangen, probeer je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de max waarde te komen, om het moment dat je weer moet stellen (omdat de speling de min waarde bereikt heeft) zo ver mogelijk weg te leggen. Bij stellen is de min. speling dus de max waarde minus 0.05mm. Dichter bij de max. waarde lukt niet omdat de plaatjes in stappen van 0.05 in de doos zitten.
Zou je ze zelf op dikte kunnen slijpen dat zou je nog dichter bij de max kunnen komen, maar ik denk dat dat gezien het meetgereedschap (voelerplaatjes en schuifmaat met officieel een nauwkeurigheid van 0.05mm) geen zin heeft.
Zou je ze zelf op dikte kunnen slijpen dat zou je nog dichter bij de max kunnen komen, maar ik denk dat dat gezien het meetgereedschap (voelerplaatjes en schuifmaat met officieel een nauwkeurigheid van 0.05mm) geen zin heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 23:04 #1332909
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sommige uitlaatkleppen
Sommige uitlaatkleppen hebben geen speling. Krijg 0,05 er niet een tussen.
Dit geld alleen voor de uitlaat kleppen. Een klep heeft een stelplaatje van 3,4, ben ik dan al uitgesteld?
Ik meet dit met een andere nokkenas, die ik hier op het forum gekocht heb.
Ligt dit aan de andere nokkenas of is mijn cilinderkop versleten.
Dit geld alleen voor de uitlaat kleppen. Een klep heeft een stelplaatje van 3,4, ben ik dan al uitgesteld?
Ik meet dit met een andere nokkenas, die ik hier op het forum gekocht heb.
Ligt dit aan de andere nokkenas of is mijn cilinderkop versleten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 08:27 #1332925
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je een niet-originele nokkenas (ander type) hebt gemonteerd, heb je kans dat de diameter en "lift" groter is waardoor je geen speling meer hebt. Dunste plaatje van Volvo is 3.30 dacht ik, je kunt met dunnere plaatjes tot 3.00 komen. Misschien nog een beetje platter, maar dan moet je wel op gaan letten dat de nokken nergens tegen aan lopen. Hoeveel dunner de plaatjes kunnen verschilt per motor.Het lijkt me duidelijk dat je niet met deze configuratie moet gaan rijden, aangezien je kleppen heel snel kunnen verbranden omdat ze niet af kunnen koelen tegen de zitting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 17:49 #1332969
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het was een VX3 nokkenas en
Het was een VX3 nokkenas en die zie ik toch wel vaker hier voorbij komen.
Misschien heb ik een verkeerde as gekregen???
Of kan die as niet op en lpt motor?
Misschien heb ik een verkeerde as gekregen???
Of kan die as niet op en lpt motor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 18:02 #1332973
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je hebt toch wel op de kopse kant van de as gekeken, om te zien of je de juiste had gekregen ?
Ze kunnen volgens mij allemaal door elkaar gebruikt worden, maar je moet wellicht wel de speling aanpassen. Dat dat bij jou niet kan omdat de kop uitgesteld begint te raken is pech, als je die VX3 wilt gebruiken moet je andere zaken gaan doen. Koprevisie, andere kop en daar die VX3 in zetten (zorg dat je de dikte van de plaatjes weet voor aanschaf), dunnere plaatjes bemachtigen of evt. klepstelen afslijpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 18:23 #1332976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb de nokkenas zelf niet
Heb de nokkenas zelf niet gecontroleerd Staat er VX3 in of een nummer?
Weet ik gelijk of ik de juiste heb gehad.
Ga niet alleen een koprevisie doen, dan pak ik het gelijk goed aan en bouw ik een sterk blok.
Standaard nokkenas doe ik er wel terug in en dan maar een paar pk en toeren minder.
Hoe werkt eigenlijk de klepstel hevel (hulp)?
Kan je dan je stelplaatjes eruit terwijl de nok erin zit? en heb je de tang er dan ook bij nodig, namelijk nogal prijzig gereedschap.
Weet ik gelijk of ik de juiste heb gehad.
Ga niet alleen een koprevisie doen, dan pak ik het gelijk goed aan en bouw ik een sterk blok.
Standaard nokkenas doe ik er wel terug in en dan maar een paar pk en toeren minder.
Hoe werkt eigenlijk de klepstel hevel (hulp)?
Kan je dan je stelplaatjes eruit terwijl de nok erin zit? en heb je de tang er dan ook bij nodig, namelijk nogal prijzig gereedschap.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 19:20 #1332984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koop even
Koop even een Haynes. De meeste getallen staan erin, net als de werkwijze om zonder speciaal gereedschap je kleppen te stellen. Als het goed is staat aan de kant van de verdelerkap de aanduiding op de kopse kant van de as. Rottig plekje om dit later nog te zien. Maar als de as er toch uit komt....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2011 20:46 #1333005
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan me kleppen wel stellen
Moderators: Jerry Stam