MBC-ervaringen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 07:58 #1089033 door V700 register
MBC-ervaringen is gemaakt door V700 register
Heb me na een opmerking van Timen deze week m.b.t. een MBC suf zitten lezen op het forum ove dit thema en zag dat zo vanaf 2005-2006 topics aanwezig zijn. Wie rijdt al meerdere jaren met een MBC in zijn LPT rond en wat zijn de ervaringen ?
Ik overweeg inbouw v.e. MBC en ben benieuwd naar de noodzaak van chip/chips, andere aanpassingen en de ervaring van LPT-eigenaren die MEERDERE jaren rijden met een MBC. Las vervelends over konstant moeten uistappen i.v.m. regelen MBC en dat lijkt me helemaal niks. Als ik het goed zie, is o.7-0.8 de max ?? Klopt het dat er 2 soorten MBC-'s zijn en dan is de vraag wie waarom waar de voorkeur aan geeft.
Dat remmerij-koeling-motor e.d. in goede konditie dienen te zijn lijkt me vanzelfsprekend. In de jaren -70 trok een Puch al scheef na opvoeren en werd bijtijds remmen schier onmogelijk, niet ?
Ben benieuwd
Zappa

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 08:31 #1330394 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic MBC
Als je de recente berichten over de 4 groupbuys die er al geweest zijn raadpleegd,  zal je lezen dat de MBC van R-Spec in principe slechts een keer afgesteld hoeft te worden. Althans bij mij wel het geval. Ik heb na inbouw ook een chip van BlaBla (Jeroen) geinstalleerd en die heeft buiten meer vermogen ook het benzineverbruik postief beinvloed. Over scheeftrekkende 740 en 940 met turbomotoren zal je echter weinig vinden want onze blokken zijn tegen deze relatief kleine vermogenswinst prima bestand. Bij veel grotere PK en koppel winst moet er inderdaad wat gedaan worden om de motor geschikt te maken. Ook daar zijn draadjes van te vinden op het forum. Mocht je interesse hebben : er loopt op dit moment een groupbuy van R-Spec MBC's en kekke metertjes via Baseman (zie recente discussies) 

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2011 08:45 #1330397 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jeroen?

RVL schreef : BlaBla (Jeroen)

<div class="content">Volgens mij heettie die toch echt Martijn hoor..Ries..
Groeten,Gerben</div>

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:09 #1330403 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klopt
Klopt helemaal Gerben. Tis de leeftijd he

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:12 #1330404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3 jaar.

zappa schreef : Ik overweeg inbouw v.e. MBC en ben benieuwd naar de noodzaak van chip/chips, andere aanpassingen en de ervaring van LPT-eigenaren die MEERDERE jaren rijden met een MBC. Las vervelends over konstant moeten uistappen i.v.m. regelen MBC en dat lijkt me helemaal niks. Als ik het goed zie, is o.7-0.8 de max ?? Klopt het dat er 2 soorten MBC-'s zijn en dan is de vraag wie waarom waar de voorkeur aan geeft.

Ik heb er nu drie jaar eentje in zitten, geen noemenswaardige issues gehad.Remmerij niks aan gedaan, ga geen rally-rijden met die auto, wil meer power, als ik met 100 op de snelweg in wil halen.En of ik nou binnen 8 seconden op de 100 zit en normaal rem, of 10 seconden doe over naar 100 rijden, en normaal rem, ik zie geen verschil....
Ik heb nog nooit hoeven uitstappen om bij te stellen, MBC verloopt (mits goed gemonteerd) niet, staat bij mij in theorie op 0.7 Bar.
Ja, er zijn twee typen, Ball-spring een bleedvalve.van een bleed-valve weet ik het fijne niet, maar de ball-spring verdiend eigenlijk overal de voorkeur.De MBC uit de groupbuy, is ook een ball-spring.
Overigens heb ik ongeveer een half jaar een gaschip van BlaBla, maar met mijn rijstijl heb ik daar minder profijt van dan ik gehoopt had.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:28 #1330406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Positief+++
De goedkoopste pk winst die je kunt krijgen.
Ik heb de MBC uit de groupbuy, en heb hem op 0,6 staan op LPG. No problems en de auto rijdt veel fijner. In al die tijd geen verloop van turbodruk (ik heb een turbodrukmeter in het dash) geen verloop van de klepspeling ook, en de auto kan het prima aan. Ik tank wel 98 voor de zekerheid voor de ogenblikken dat hij op benzine draait, maar volgens de experts is dat kennelijk niet nodig.
Ik was van plan om de computers te laten chippen, maar vind eigenlijk dat hij met 0,6 Bar al goed genoeg rijdt! De 940 heeft nu 430.000+ km gedraaid en gebruikt nog steeds geen olie.....
Oh, ja de MBC is gemonteerd bij kilometer 384.000, zit er dus een dikke 46.000 kilometer in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:41 #1330413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KM's

whitehorse schreef : Oh, ja de MBC is gemonteerd bij kilometer 384.000, zit er dus een dikke 46.000 kilometer in.

Oh, ja, sorry, de mijne zit al sinds 428000 op zijn plek, teller staat nu op 492087 kms.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:50 #1330416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Interessante reacties tot nu toe. Als ik overga tot een MBC, zal ik bij Timen aankloppen wegens zoals dat het "mij moverende redenen". 
Ben het niet echt eens met "de passage : "relatief beperkte vermogenswinst." Las dat 0.1 drukverhoging gelijk staat aan 10 PK..dus ca. 37 % verschil Als ik vergis lees ik dat wel. Gelijkblijvend verbruik brandfstof wil er niet in bij mij, als ik passages lees die destijds door JanV geplaatst werden kan ik diens redenatie prima volgen ; meer presteren vergt meer lucht-brandstof. Het menselijk lijf produceert lactaat bij belasting en via  specifieke training tracht men de grens omhoog te krijgen i.c.m. specifieke voeding. Ik vertaal dat maak naar oppeppen met een MBC en dus aanpassingen van het benodigde mengsel. Dat het blok erop berekend is is me wel duidelijk geworden.
In 1,0 of meer heb ik zeker geen interesse...voor mij niet gewenst en geen zin in de extra aanpassingen die inherent zijn aan die move namelijk.
Zappa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 09:56 #1330420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

zappa schreef : Als ik overga tot een MBC, zal ik bij Timen aankloppen

Je had die groupbuy gezien?

zappa schreef : Ben het niet echt eens met "de passage : "relatief beperkte vermogenswinst." Las dat 0.1 drukverhoging gelijk staat aan 10 PK..dus ca. 37 % verschil Als ik vergis lees ik dat wel.

Ja, ik denk dat je je vergist.De eens voor-rekenen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2011 10:02 #1330422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt wel hoor, als vuistregel dan. LPT 0.35 bar en 135 pk, de HPT heeft 0.65 bar en 165 pk. Verschil is 0.3 bar en 30 pk. Uiteraard zal het niet oneindig doorlopen, met 2 bar erbij heb je natuurlijk niet 200 pk extra omdat andere zaken (turbo) een beperking gaan vormen.Gunstiger verbruik zou best kunnen hoor, als je eerder schakelt. Ik trek rustig op, schakel met mn LPT op bij 2300-2500rpm en rij 1 op 8.7 op LPG. Ik denk dat een MBC bij mij geen gunstiger verbruik op zou leveren, aangezien het extra vermogen boven de 2300 rpm vrijkomt ik dus niet vroeger dan nu zou schakelen. Hoe het zit bij een automaat durf ik niet te zeggen.

Moderators: Jerry Stam