Probleem met het koelsysteem van mijn 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 12:45 #1328395
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee
dansende toerenteller, komt vanuit een slecht contact in de dynamo ook al krijgt die zijn info van de bobine voor het toerental, dat is weer een andere storing dan je koel probleem, wat wel kan is dat je waterpomp te zwaar loopt dus aan het dood gaan is, testen kun je doen door de snaar los halen en dan aan de waterpomp gaan draaien dit moet lekker soepel gaan en zonder stribbelingen, is dit niet het geval dan heb je meteen de oorzaak gevonden van je koelprobleem, bekijk je v-snaar ook even als die hele erge slijt plekken laat zien is hij of te oud of er loopt iets heel zwaar.
Tom.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 12:48 #1328396
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg
Dank voor jullie reacties, ik begin maar met het dopje te controleren en dan kijken wat er nu allemaal precies gebeurt als de moter warm wordt. gelukkig deze week nog vakantie. (alhoewel, die had ik liever anders willen doorbrengen, in Italie bijvoorbeeld...)
Ben opgelucht te lezen dat het niet de waterpomp zal zijn, die heb ik net vervangen...
De massaklem losmaken had ik al op mijn lijstje staan.
Ik ben bang dat het dan toch iets met de koppakking te maken heeft gezien de opmerkingen over de druk en de status van de slangen
Ben opgelucht te lezen dat het niet de waterpomp zal zijn, die heb ik net vervangen...
De massaklem losmaken had ik al op mijn lijstje staan.
Ik ben bang dat het dan toch iets met de koppakking te maken heeft gezien de opmerkingen over de druk en de status van de slangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 12:50 #1328397
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het
Het kan zijn (wat Jelmar ook al schreef) dat je thermostaat niet goed of vergenoeg opengaat, en dat pas merkt bij zware belasting.
Tom.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 13:03 #1328399
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterpomp
de v-snaren en distributieriem zijn afgelopen 6 maanden vervangen (en dus zoals net hiervoor gereageerd, ook de waterpomp)
wat wel speelt: na de koude start piepen de snaren (of iets anders dat draait) terwijl ze volgens mij toch goed zijn gespannen. met warme motor hoor je niets meer.
tijdens de rit terug naar huis draaide de motor heel regelmatig, als een zonnetje, ik merkte niets van koelproblemen.
en tijdens de tussenstops zag ik geen witte rook uit de uitlaat komen, olie ziet er nog normaal uit wat kleur betreft. koelvloeistof is van geel nu lichtgroen geworden, er is ergens op de terugweg in Frankrijk eerst groene koelvloeistof ingegooid.
wat wel speelt: na de koude start piepen de snaren (of iets anders dat draait) terwijl ze volgens mij toch goed zijn gespannen. met warme motor hoor je niets meer.
tijdens de rit terug naar huis draaide de motor heel regelmatig, als een zonnetje, ik merkte niets van koelproblemen.
en tijdens de tussenstops zag ik geen witte rook uit de uitlaat komen, olie ziet er nog normaal uit wat kleur betreft. koelvloeistof is van geel nu lichtgroen geworden, er is ergens op de terugweg in Frankrijk eerst groene koelvloeistof ingegooid.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 15:29 #1328419
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic test fan
Blijkbaar krijg je problemen bij echt zware belasting in de bergen.
Je rijdt dan niet hard en dan moet de efan wel in werking komen.
Voor de motor temperatuur wordt de snelheid geregeld door de ecu mbv het termocontact in de kop, die daar de temp van het koelwater meet.
Eerst wordt lowspeed in geschakeld, loopt de temperatuur verder op dan highspeed.
Grenswaardes zijn wel ergens te vinden. Ik denk iets in de buurt van 75 voor lowspeed en 85 of 90 graden voor highspeed.
De fan wordt ook ingeschakeld door de airco, hiervoor zitten er 2 sensoren of de condensor. Hier kun je makkelijk bij achter de gril. Er zitten er 3, de paarse is voor de druk. Je trekt de andere 2 los, vergrendeling wel indrukken, en verbindt per stekker de contacten door met een paperclip.
De fan moet gaan draaien op 2 verschillende snelheden.
Inschakelen van de fan wordt gedaan doordat de contacten aarde doorverbinden aan het fanrelais onder de linker koplamp. De Ecu geeft ook aarde af op de zelfde poorten van het relais. Je kunt dus niets fout doen.
Je rijdt dan niet hard en dan moet de efan wel in werking komen.
Voor de motor temperatuur wordt de snelheid geregeld door de ecu mbv het termocontact in de kop, die daar de temp van het koelwater meet.
Eerst wordt lowspeed in geschakeld, loopt de temperatuur verder op dan highspeed.
Grenswaardes zijn wel ergens te vinden. Ik denk iets in de buurt van 75 voor lowspeed en 85 of 90 graden voor highspeed.
De fan wordt ook ingeschakeld door de airco, hiervoor zitten er 2 sensoren of de condensor. Hier kun je makkelijk bij achter de gril. Er zitten er 3, de paarse is voor de druk. Je trekt de andere 2 los, vergrendeling wel indrukken, en verbindt per stekker de contacten door met een paperclip.
De fan moet gaan draaien op 2 verschillende snelheden.
Inschakelen van de fan wordt gedaan doordat de contacten aarde doorverbinden aan het fanrelais onder de linker koplamp. De Ecu geeft ook aarde af op de zelfde poorten van het relais. Je kunt dus niets fout doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 22:15 #1328467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja bij 90 als de low speed
ja bij 90 als de low speed hem niet gekoeld krijgt, dus in uiterste gevallen. is maar goed ook. Die fan kan in high speed 40A continu trekken. Dus dat wil je niet continu. Die low speed koelt bij normaal gebruik de temperatuur van 90 graden binnen een minuut naar 70 graden. Ja heb een digitaal display op mijn systeem hangen sinds kort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2011 23:24 #1328500
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fan speed
Voor zover ik me kan herinneren slaat de fan altijd aan in, ik denk, de hoogste snelheid. Na een (enkele) minuut slaat die dan weer af. Vanmorgen nog na een poosje stationairt laten draaien sloeg hij ook weer aan en daarna weer uit. Ik neem dat dit tijdens de bergritten dus ook wel is gebeurd.
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat ik van de 2 stekkers de contacten wel apart test. En als een stekker het niet doet dan is er iets mis met de thermostaat cq thermocontact?Of met de stekker zelf....
Bedankt, ik ga er naar kijken, Peter
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat ik van de 2 stekkers de contacten wel apart test. En als een stekker het niet doet dan is er iets mis met de thermostaat cq thermocontact?Of met de stekker zelf....
Bedankt, ik ga er naar kijken, Peter
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2011 07:59 #1328532
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema
Je kunt de stekkers apart controleren. Je moet 2 verschillende snelheden horen.
Werkt de fan niet op 1 van beide, dan zit er een fout in het relais of de fan of de bedrading.
Doet de fan het wel dan kan alsnog de aansturing vanaf de ecu niet in orde zjn.
Hier staat het schema in het quadrant rechtsonder.
www.volvo700vereniging.nl/files/VOLVO_940_1995.0001.pdf
Werkt de fan niet op 1 van beide, dan zit er een fout in het relais of de fan of de bedrading.
Doet de fan het wel dan kan alsnog de aansturing vanaf de ecu niet in orde zjn.
Hier staat het schema in het quadrant rechtsonder.
www.volvo700vereniging.nl/files/VOLVO_940_1995.0001.pdf
Moderators: Jerry Stam