schuif/kanteldak werkt niet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 13:28 #1087805 door V700 register
schuif/kanteldak werkt niet is gemaakt door V700 register
Allen,
Mijn glazen schuif/kanteldak in mijn 940/1997 vertoont kuren. De kantelstand werkt wel echter het schuiven van het dak werkt niet. Het is lastig om een diagnose te stellen omdat het zicht wordt beperkt. Ik denk aan 1 van de 2 kabeltjes of wellicht ergens iets mechanisch kapot. Wie heeft er een idee wat het probleem kan zijn.
Ik hoor het graag van jullie.
Gr. Cees 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 14:36 #1321459 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Geleide strips
Vaak is de plastic geleiding gebroken en of er zit een stukje plastic van die geleiding klem in het "schuifpad" van het schuifdak.
Dat is redelijk goed te zien, zo niet dan moet je de glasplaat er even uithalen.  Dat is heel makkelijk.  Aan beide zijkanten van het glasraam, gezien vanaf de binnenkant, zitten plastic afdekplaatjes. Deze plaatjes zitten met 2 of 3 klempennetjes vast.  Met beleid kan je die plaatjes naar voren lostrekken. Je ziet dan 4 boutjes. Even verwijderen en je kan de glasplaat zo eruit liften. Je hebt dan goed zicht op het mechaniek.
Aan beide zijden heb je een rail met een geleidegleuf. Die gleuf heeft een plastic geleiderail die vaak kapot is. Soms houdt dat het mechaniek tegen zodat de glasplaat niet kan schuiven, soms zitten er stukjes op een andere plek waardoor het raam wel kan bewegen maar na een paar centimeter weer vastloopt. Ik heb tot nu toe steeds de loszittende delen eraf getrokken en of eruitgepulkt. Meestal werkt e.e.a. dan weer.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2021 23:25 #1469213 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hallo allemaal,
Hallo allemaal,

Reeds het dak en schuifkantel dak laten spuiten. Inmiddels weer terug gemonteerd maar zit nu met het volgende probleem:

Open schuiven en kantelen van het dak gaat prima. Echter als deze weer van zijn uiterste stand terug wil laten schuiven duwt het motortje het dakje omhoog tegen het dak aan waardoor de boel dus blokkeert en schade aan het dakje veroorzaakt.

Gevolg, dakje met hand terug moeten trekken en dikke schade.. wie oh wie kan mij helpen met dit probleem?

Heb evt filmpje beschikbaar via telefoon.

Hoor het graag. Gr Stijn

[Moderator: Plaatje erin geplakt]

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2021 12:19 #1469230 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Auw, wat zonde van het
Auw, wat zonde van het spuitwerk...
Heb je de kabels van het schuifdak vernieuwd, of teruggemonteerd met de oude kabels? (Ik weet eigenlijk niet of nieuwe nog leverbaar zijn - heb dit klusje ooit bij een 360 gedaan maar dat was in 19nogwat...).
Goed afstellen van een schuifkanteldak luistert nauw. Zonder het werkplaatshandboek lukt het eigenlijk niet, met het volvo wph in de hand is het een soort lego.
Verder moet je heel goed kijken of de scharnieren allemaal heel zijn: de geleiding van de kantelstand is berucht in breken.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2021 03:21 #1469233 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic schuifkanteldak
Oeps..., gelukkig werken ze bij mij al jaren lang bij beiden. (760 en 745) Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit naar omgekeken. (en dus ook geen preventief onderhoud uitgevoerd) Tips?

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2021 17:35 #1469235 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hij was altijd afgekit en
Hij was altijd afgekit en werd niet gebruikt. Toen zelf gangbaar gemaakt en werkte weer goed voor het spuiten. Toen eruit gehaald…

Kabels verder niet vervangen.. wel goed in het vet allemaal gezet.

Zeer zonde inderdaad maar snap niet dat hij hem zo omhoog drukt alvorens terug schuiven… iemand tips??

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-12-2021 09:04 #1469257 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ben wel benieuwd naar het
Ik ben wel benieuwd naar het filmpje.
Misschien is deze op youtube te zetten, of als "bestand" hier op de site te plaatsen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2021 17:27 #1469291 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic snap niet dat hij hem zo

snap niet dat hij hem zo omhoog drukt alvorens terug schuiven

Ik gok op gebroken geleidingsplastic. Al breekt dat meestal op de kantelstand waardoor hij niet meer stabiel in de kantelstand staat op snelheid en gaat trillen.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2022 09:07 #1469315 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hierbij het filmpje waarop je
Hierbij het filmpje waarop je kunt zien wat er gebeurt.

youtube.com/shorts/PRCe0opkLDI?feature=share

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2022 13:27 #1469316 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als hij terug gaat gaat ie omlaag
Als hij wegschuift gaat ie meteen omlaag en als hij dan terug moet gaat ie meteen al op de plek waar hij dan is omhoog. Op een plek waar hij op de heenweg al hoog zat is het dak op de weg naar wegschuiven/openen al laag.

Wat ik meen te zien is dat hij te vroeg omhoog gaat bij het sluiten? De rede is niet te zien op het filmpje.

Succes, reinier

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC