Waarom kardan-as markeren als je deze los wilt halen van de achteras ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ken dat...jjvddussen schreef : Ik wil het wel graag begrijpen, zo zit ik nou eenmaal in elkaar
Misschien werkt <a href="/node/9521" target="_blank">dit</a> oude draadje verhelderend.
Ook op <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Kruiskoppeling " target="_blank">Wikipedia is uitleg te vinden (en weer links naar nog meer uitleg ).
Wanneer dus van de as tussen de koppelingen de scharniervorken in hetzelfde vlak liggen heb je de as in principe goed terug gemonteerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Freddie
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omdat naar ik begrijp de as (tussen de kruiskoppelingen dan??) uit 2 helften bestaat, die je uit elkaar kunt schuiven. Dat geheel, beide helften in elkaar geschoven, is gebalanceerd in de fabriek. Als je ze bij demontage uit elkaar haalt en verkeerd weer in elkaar schuift, ben je de balancering uit de fabriek kwijt.Daarom moet je ze dus markerenn, zodat je de helften weer op de juiste manier in elkaar schuift. Zo komen we toch weer bij de TSfreddie schreef : Toch kan je een cardanas laten balanceren. Waarom zou dit dan zo zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Hiervoor kan je hem laten balanceren met gewichtjes aan de as.
Dit is een ander soort trilling dan als de kruiskoppelingen niet 90 graden tegen over elkaar staan.
Ook word de kruiskoppelingen flink belast als ze verkeerd tegen over elkaar staan.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als je de twee helften van een cardan-as verkeerd in elkaar zet (wat overigens niet altijd mogelijk is, omdat de fabrikant daar trukjes voor verzint), heeft dat hetzelfde effect als wanneer je twee kruiskoppelingen niet goed tegenover elkaar monteert. De beide kruiskoppelingshelften aan beide eindes van de cardanas moeten overigens "in elkaars verlengde" liggen en dus niet verdraait.
Uitleggen waarom een kruiskoppeling doet wat ie doet, is redelijk lastig. Eigenlijk moet je het zien. Ik heb geprobeerd een videotje te vinden op internet, waarop duidelijk te zien is wat er gebeurd. Maar heb helaas geen succes gehad. Wie thuis nog Technisch Lego of Fischer Technik heeft met kruiskoppelingen kan zelf uitproberen wat er gebeurt.
Balanseren doe je met alles dat hard genoeg ronddraait. Anders krijg je hetzelfde effect als met het centrifugeren van de was. Als het middelpunt van trommel en was (of in ons geval de cardan-as) niet in het midden ligt, danst ie alle kanten op.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op <a href=" mecfunnet.faii.etsii.upm.es/Xitami/webpages/a9.html " target="_blank">deze pagina van de Universidad Politécnica de Madrid staan twee Java animaties. Je kunt m.b.v. de schuifbalken aan de zijkanten daarvan de hoek en snelheid aanpassen en zien wat het effect is.Mathy schreef : Ik heb geprobeerd een videotje te vinden op internet, waarop duidelijk te zien is wat er gebeurd. Maar heb helaas geen succes gehad.