Waarom kardan-as markeren als je deze los wilt halen van de achteras ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 09:27 #1321686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt, daarom horen bij meerdere kruiskoppelingen aan één as de koppelingen  verdraaid (ik gok dan 90 graden) gemonteerd te worden. Het genoemde effect wordt dan geneutraliseerd (voor de eerste koppeling tov na de laatste koppeling).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 10:37 #1321689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oneenparigheid

jjvddussen schreef : Ik wil het wel graag begrijpen, zo zit ik nou eenmaal in elkaar

Ik ken dat...
Misschien werkt <a href="/node/9521" target="_blank">dit</a> oude draadje verhelderend.
Ook op <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Kruiskoppeling " target="_blank">Wikipedia is uitleg te vinden (en weer links naar nog meer uitleg ).
Wanneer dus van de as tussen de koppelingen de scharniervorken in hetzelfde vlak liggen heb je de as in principe goed terug gemonteerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 12:35 #1321698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balanceren
Toch kan je een cardanas laten balanceren. Waarom zou dit dan zo zijn?

Freddie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 12:46 #1321700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst
Het zal (lijkt mij) ook wel aan de balans kunnen liggen, maar als die kruiskoppelingen verkeerd zitten t.o.v. elkaar is het sowieso niet goed, ook al is de as gebalanceerd, dus dat is toch wat TS als eerste even zou moeten checken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 14:52 #1321715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 helften

freddie schreef : Toch kan je een cardanas laten balanceren. Waarom zou dit dan zo zijn?

Omdat naar ik begrijp de as (tussen de kruiskoppelingen dan??) uit 2 helften bestaat, die je uit elkaar kunt schuiven. Dat geheel, beide helften in elkaar geschoven, is gebalanceerd in de fabriek. Als je ze bij demontage uit elkaar haalt en verkeerd weer in elkaar schuift, ben je de balancering uit de fabriek kwijt.Daarom moet je ze dus markerenn, zodat je de helften weer op de juiste manier in elkaar schuift. Zo komen we toch weer bij de TS :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 17:40 #1321736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic balanceren
Dat is ook mijn mening, de stand van de kruiskoppeling is inderdaad wel belangrijk en moet in een bepaalde stand staan tov elkaar, maar dan hoeft deze nog niet in balans te zijn.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 18:07 #1321742 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kruis?
Als de As zelf niet in balans is, gaat deze over de hele lengte vibreren.
Hiervoor kan je hem laten balanceren met gewichtjes aan de as.
Dit is een ander soort trilling dan als de kruiskoppelingen niet 90 graden tegen over elkaar staan.
Ook word de kruiskoppelingen flink belast als ze verkeerd tegen over elkaar staan.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 00:08 #1321791 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kruiskoppeling
Hallo Volvisti
Als je de twee helften van een cardan-as verkeerd in elkaar zet (wat overigens niet altijd mogelijk is, omdat de fabrikant daar trukjes voor verzint), heeft dat hetzelfde effect als wanneer je twee kruiskoppelingen niet goed tegenover elkaar monteert.  De beide kruiskoppelingshelften aan beide eindes van de cardanas moeten overigens "in elkaars verlengde" liggen en dus niet verdraait.
Uitleggen waarom een kruiskoppeling doet wat ie doet, is redelijk lastig.  Eigenlijk moet je het zien.  Ik heb geprobeerd een videotje te vinden op internet, waarop duidelijk te zien is wat er gebeurd.  Maar heb helaas geen succes gehad.  Wie thuis nog Technisch Lego of Fischer Technik heeft met kruiskoppelingen kan zelf uitproberen wat er gebeurt.
Balanseren doe je met alles dat hard genoeg ronddraait.  Anders krijg je hetzelfde effect als met het centrifugeren van de was.  Als het middelpunt van trommel en was (of in ons geval de cardan-as) niet in het midden ligt, danst ie alle kanten op.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 01:30 #1321799 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kruiskoppeling
En dan wordt het helemaal grappig, wanneer beide kruiskoppelingen een verschillende hoek overbrengen............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2011 09:19 #1321815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dat wat je zoekt?

Mathy schreef : Ik heb geprobeerd een videotje te vinden op internet, waarop duidelijk te zien is wat er gebeurd.  Maar heb helaas geen succes gehad.

Op <a href=" mecfunnet.faii.etsii.upm.es/Xitami/webpages/a9.html " target="_blank">deze pagina van de Universidad Politécnica de Madrid staan twee Java animaties. Je kunt m.b.v. de schuifbalken aan de zijkanten daarvan de hoek en snelheid aanpassen en zien wat het effect is.

Moderators: Jerry Stam