turbo vraagje

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
06-06-2011 19:27 #1087439 door Alexander Satter
turbo vraagje is gemaakt door Alexander Satter
na ik regelmatig lees dat turbo's regelmatig een kapotte waste-gate hebben, of dat ze standaard verbranden na verloop van tijd.
komt er nu net een vraagje bij mij op:
is het niet mogelijk om dit gat en klep dicht te lassen en er een blow off ventiel op te zetten?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 19:53 #1319220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dacht van niet
Dat bestaande ventiel in de turbo blaast toch af in de uitlaat? Uit uw vraag kan ik nog niet herleiden of u zoiets gelijks van plan bent: ik zie nog niet hoe en waar u dat nieuwe ventiel wilt plaatsen.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
06-06-2011 19:57 #1319222 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic niet echt

krots4 schreef :  Uit uw vraag kan ik nog niet herleiden of u zoiets gelijks van plan bent:

ik was het niet van plan maar vraag me gewoon af of het ooit aan optie zou kunnen zijn.
ik heb zelf onlangs een verse turbo met een kompleet FK blok eraan op de kop getikt, als reserve.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 20:58 #1319232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me welmogelijk
Of je op de zelfde gelijkmatigheid de turbodruk kan aflaten zal je moeten proberen.

theoretisch gezien,Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 22:29 #1319255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is toch wat anders?
Bedoel je een externe blow off / waste gate in het uitlaatcircuit? Heb ik nog nooit gezien. Nou zegt dat niet zoveel..., maar ik vraag me of er zijn die tegen de hitte bestand zijn. En je moet de uitlaatgassen dan in elk geval terug de uitlaat in leiden, afblazen lijkt me geen best idee.
Normaal zit een blow off of CBV (Compressor Bypass Valve) in het inlaatgedeelte en heeft een andere functie dan de waste gate.
Waste gate is een klep in het uitlaatgedeelte van de turbo die langzaam gaat 'lekken' naar de uitlaat als de druk aan de inlaatkant van de turbo de ingestelde waarde heeft bereikt.
Blow off valve is een soort veiligheidsklep aan de inlaatkant die (snel) open gaat op het moment dat er onderdruk onstaat in het inlaatspruitstuk, om er zodoende voor te zorgen dat de turbo door kan spinnen terwijl hij zijn druk niet kwijt kan wanneer er plots gas wordt losgelaten. De CBV's zoals op onze Mitsu turbo's leiden de lucht trouwens terug in het inlaattraject, zodat er geen 'gewogen' lucht weglekt. Een BOV laat de lucht vrij in de atmosfeer.
Zie ook <a href="/node/33141#comment-170328" target="_blank">hier</a> en <a href=" people.physics.anu.edu.au/~amh110/blow_off_valve.htm " target="_blank">hier.
Dit gezegd hebbende; snapte ik de vraag wel? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 22:51 #1319259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ff denken,
waste-gate open &gt; aandrijfdruk verminderd&gt;molentje gaat minder ijverig draaien&gt; inlaatdruk gaat omlaag &gt;nadeel: waste-gate fikt weg.
Anders: molentje draaid&gt;inlaatdruk loopt op &gt; ventiel a la Alex gaat open&gt;blaast af ( naar buiten ) &gt; druk gaat naar beneden &gt; nadeel: molentje blijft hoge toeren maken.
Praktijktest zal verhelderend werken.

ff op een rijtje gezel, Rolf (die vast wat vergeet )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 23:07 #1319264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na drie keer lezen snap ik het geloof ik
Hmmja - een lekkende turbo aan de inlaatkant, dus eigenlijk.
Je laat de turbo dan tegelijkertijd lucht aanzuigen en omdat de ingestelde druk bereikt is ook meteen weer weglekken. Als je die lucht gewoon laat ontsnappen snapt de ECU het waarschijnlijk niet meer (krijgt verkeerde waardes van LMM). Na de LMM, maar voor de turbo, terug de inlaat inblazen zoals een CBV doet kan misschien wel, maar je bent dan wel loos een boel lucht aan het rondpompen. Geen idee of het zou werken.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2011 23:10 #1319266 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Moet aan uitlaatzijde
Tja, dan blijft je Turbo wel flink doorgieren om Turbodruk op te bouwen..dit zal denk ik de levensduur Niet ten goede komen en om constant met een Voluit fluitende Turbo te rijden...
Je zou een gat kunnen boren in je spruitstuk en een gat in je downpipe, pijpie hiertussen met deze regelaar, dan zal het beter werken.
En wastegate dichtlassen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 23:36 #1319269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Uhm van welk materiaal wil je dat gaan doen dan? uitlaat kant, die gassen zijn heet he, die BOV dingen zijn in 99% van de gevallen gemaakt van een cola blikje en het klepje is van plastieken zooi,    zoals jij het zegt Alexander moet je zelf iets gaan maken wat wel tegen die hitte kan.

Die BOV dingen zijn bedoelt voor koude lucht dus de lucht inlaat kant van de motor, en ja wil jij hebben dat hij aan die kant afblaast zal hij voor de LMM moeten zitten en er niet na, mooiste is eigenlijk als je een verstelbare LMM hebt dan kun je die verschillen iets opvangen door de co omhoog te draaien, en voor de keuring afstellen op de goeiewaarde.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2011 23:42 #1319270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt natuurlijk niet continu een gierenende turbo
Datheb je "normaal"ook niet..Hij komt immers hetzelde in,en loopt bij minder behoefte ook weer gewoon terug.

Alleen de piken zijn langer, niet ?

Rolf

Moderators: Jerry Stam