Overdrive achter M47, 6-speed, is het mogelijk?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-05-2011 01:01 #1317247 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hoeft niet
Hallo Mathy,
De M47 is een flink stuk KORTER dan de M46, dus met een OD achter de M47, is die even lang als een M46, dus een aandrijfas inkorten komt er (gelukkig) niet bij te kijken. :)
Opzich zou je de "gears" van de M46 in de M47 kunnen stoppen, en de 5e versnelling erin laten.
Dan zitten de "sterkere" versnellingen in de M47.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 01:11 #1317249 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Daarom
Hallo Andre

struis schreef : Hoe meer versnellingen, hoe beter.
Ik heb alleen nooit begrepen waarom deze alleen maar in de hoogste versnelling mag werken.
Bij een vrachtwagen wekt tie in alle versnellingen.

Een vrachtwagen heeft een veel kleiner toerenbereik.  Daarbij heb je zo veel mogelijk versnellingen nodig, om het koppel dat de motor levert op de weg te krijgen.  Bij een auto heb je dat niet nodig.  Of heb jij recentelijk in je personenwagen nog een versnelling gemist tussen de 1 en de 2 of tussen de 3 en de 4?
groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 01:24 #1317251 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Passen
Hallo Gerben
Maar dan moeten de assen in de bak even ver uit elkaar liggen en dezelfde lengte hebben.  En de gaffels moeten op dezelfde plek zitten.  En waarschijnlijk zit er geen gat in de M47 bak voor de schakelaar die aangeeft dat de bak in z'n vierde versnelling staat.  Of een verstevigde plek waar je zo'n gat zou kunnen boren.
Verder hoeft "sterk" niet alleen in de tandwielen te zitten.  Het verschil kan hem ook in de assen zitten.  En zo'n as heeft verschillende diameters op verschillende plekken om de tandwielen op hun plek te houden.  Dus het lijkt me redelijk sterk, dat je een mix van onderdelen uit beide bakken in één behuizing krijgt.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 02:04 #1317254 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nee
M'n Volvo is een automaat, m'n bestelwagen heeft een DSG -6-bak, die je ook handmatig kan beïnvloeden.
M'n Seat, camper en m'n vrachtwagen hebben een kale 5-bak.
Een Volvo met een knopje op de pook vindt ik lekker rijden, gebruik die functie dan ook.
Bij een vrachtwagen is het de kunst om zoveel mogelijk in het groene (meest economische) toeren gebied te rijden.
Dat geld ook voor een personen wagen, lijkt mij.
Bij een vrachtwagen hoef je het ook niet te gebruiken, je bent dan minder snel, en je moet vaker tanken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 02:07 #1317255 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Jammer
Dit zal waarschijnlijk met de inbouw maat te maken hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 09:17 #1317264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cardanas

Ik heb  nog steeds een cardanas ( dat laatste stuk geloof ik) liggen voor je in geval je die nodig hebt !

Groeten R

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 11:24 #1317282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lage toeren betekend niet automatisch een lager verbruik
Om met lage toeren dezelfde massa te verplaatsen, moet de motor meer kracht verplaatsen.

Denk maar aan een fiets. Wanner je te laag schakelt, maak je haast geen omwenteling, maar je moet veel te hard duwen.

Dat kost kracht. Het is beter "zwevend" te schakelen. Dwz: op het sterkste punt van de motor blijven. Met welk toerental dat is hangt af van de motor.

Dus ; niet "overgearen", lijkt mij

Als je met een D24 tic automaat wat verder als in "plat" Nederland komt, zal je zien dat de gearing best goed is zoals hij uitgetest is door de fabriek.

Zelfs een Harley (die nou niet echt bekend staat om zijn hoge toerentallen) presteerd beter in het middengebied, dan onderin. Anders bonken ze gewoon kapot.

Aldus mijn bevindingen,

Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 11:31 #1317283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even over die "lange achteras"

struis schreef : Wordt de eerste versnelling dan niet te hoog?
En de "achteruit" versnelling?
Ik denk aan file rijden, en met een aanhanger (achter-uit).

Q STRUIS; eerlijk is eerlijk dat merk je best wel ja. maar het is nog net acceptabel voor mij.Toch zou ik het liefst een zesbak hebben juist om bovenstaand nadeel te omzeolen.
En dan nog wat, de D24(TIC) heeft een prachtig koppel, ook bij lage toeren maar ik heb ook al gemerkt dat als ik met een aanhanger rijd en vals plat of erger tegenkom ik koeling te kort kom.Het is dan zeker zaak om terug te schakelen en de waterpomp dus circulatie weer wat op te voeren voor beter koeleffect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2011 11:41 #1317286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Komt me bekend voor
Had ook zoiets met de 245 D24.

Radiator bekeken ie doorgespoeld met de stoomspuit. Leek prima,maar koeling liep achteruit bij krachttoename.

Radiator gewisseld en probleem over !

Mvg, Rolf

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2011 01:25 #1317447 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Koeling
Een elektrische fan monteren en de waterpomp een beetje tunen, dwz de spelingen minimaliseren, om de opbrengst te verhogen.

Moderators: Jerry Stam