radiateursteunen afgebroken (opgelost!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 11:00 #1086594 door V700 register
radiateursteunen afgebroken (opgelost!) is gemaakt door V700 register
Gisterenmiddag plotseling een schurend geluid vanuit de motorruimte, dus de auto aan de kant gezet. Wat ziet mijn blik? De (mechanische) fan schuurt tegen de plastic kap aan die aan de radiateur gemonteerd zit. Een moment later zie ik dat de radiator losgekomen is van de onderste steunen. Het rubber van de steunen is nog intact, maar kennelijk is het inwendige metaal gebroken.
Gelukkig kon ik op tijd stoppen, is de fan niet tegen de radiateur aangekomen, en is er verder niets stuk. Als noodoptie met tie-wraps de radiator aan de bovenste steunen opgehangen zodat ik (voorzichtig) met de auto kan rijden. Als ik eenmaal weer nieuwe radiateur steunen heb, is het toch vast niet moeilijk om deze te monteren?
[update] OPGELOST:

Na deze avond eens even goed gekeken te hebben (bovenste radiatorsteunen verwijderd, carter beschermplaat verwijderd) bleek dat de rubber kussens eigenlijk goed intact waren. De radiateur is er simpelweg uitgevallen. Vraag met niet hoe dat kan. De Radiateur teruggeplaatst in de daarvoor bestemde uitsparing van de rubber kussens. De uiteinden van de kussens blijken omhoog te 'krullen' en precies in een uitsparing te passen op de hoeken van de radiateur. Daarmee wordt het ding dus gefixeerd! Voor alle zekerheid een extra tie-wrap geplaatst die radiator en het metalen dwarsbalkje fixeert. Bovenste steunen weer vastgemaakt, carter beschermplaat, en hoppekee: nog net voor het écht donker werd alles gefixt!
Dank allemaal voor het meedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 11:54 #1313819 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Alleen boven ophangbeugel?
Volgens mij zit er alleen boven steunen en onder een ophangrubber wat weer in een kussen valt. Kan zijn dat in de ophangrubber metaal zit, maar dat weet ik niet. Is de bovenste ophanging niet kapot waardoor de boel gezakt is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 14:31 #1313825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boven vs. onder
Boven zit inderdaad een metalen beugel. Onder trof ik twee rubberen steunen aan, waarbij de radiateur (volgens mij) op een lip zou moeten steunen die aan dat rubber vast zit. Dit lip voelde nu slap aan, maar ik nam even aan dat er een inwendig metalen deel aanwezig zou moeten zijn voor de stevigheid. De radiateur 'staat' volgens mij op die lippen/rubberen ondersteunen en de bovenste steun dient volgens mij alleen om er radiateur recht te houden.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 15:01 #1313828 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic rubber met kussen
Inderdaad onder een rubber met daarin een kussen. Deze zijn nog wel te krijgen bij de dealer. Let wel even op de verschillende types ( met en zonder AC) ben best wel benieuwd waarom die steunen naar de haaien zijn, zou eigenlijk niet moeten kunnen tenzij er olie of koelvloeistof in het spel is geweest?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2011 22:04 #1313865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roest
Die rubber steunen hebben een metalen kern, voor zover ik kan zien. Het rubber is wat verweerd, gescheurd hier en daar ook, dus de kern is denk ik verroest en daarom afgebroken. Bij scheuren in rubber kan ik me voorstellen dat vocht door capillaire werking bij het metaal komt en daar vervolgens nauwelijks weg kan. Als ik de lip waar de radiator op steunt (op het andere gedeelte staat de intercooler) heen en weer beweeg hoor/voel je het geknars van afgebroken metaaldelen tegen elkaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2011 09:54 #1313890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn
Mijn airco-condensor had 2 metalen pennetjes aan de onderkant, daar zat een rubber overheen geschoven wat op lippen aan de carosserie steunde. Verwijderen van de condensor was de bovenkant losmaken en simpelweg omhoog trekken. Hij steunde dus op die pennetjes, de bevestiging aan de bovenkant was om te voorkomen dat hij kon kantelen.Een radiateur is geen condensor, maar ik kan me indenken dat de constructie gelijk is. Er is geen gevaar dat de slangen van/naar radiateur kunnen knikken als de radiateur tijdens het rijden nog wat verder zakt ? In het slechtste geval heb je kans op overhitting ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 10:00 #1313969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic constructie
Zie ook het andere draadje. De constructie is mij nog steeds niet duidelijk. Duidelijk is, dat onderaan op een dwarsbalk van de carosserie twee steunen zitten met rubber aan de buitenkant. Daarop steunen zowel intercooler als radiateur. Niet duidelijk is, of de radiateur daar vervolgens aan geschroefd zit, of gewoon los op staat, of met pennetjes o.i.d. vastzit. Bovendien komt de omschrijving die ik anderen van de met rubber beklede steunen hoor maken niet overeen met wat ik zie. Lastig als ik de steunen toch wel ergens vandaan wil halen. Zoals in een ander draadje gemeld: voor een foto of Vadis exploded view hou ik me van harte aanbevolen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 10:04 #1313970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onder vs. boven

RVL schreef : Volgens mij zit er alleen boven steunen en onder een ophangrubber wat weer in een kussen valt. Kan zijn dat in de ophangrubber metaal zit, maar dat weet ik niet. Is de bovenste ophanging niet kapot waardoor de boel gezakt is?

Wouter

Ik merk dat je bericht me wat in verwarring brengt. Voor alle duidelijkheid: de radiateur steunt onder op voetjes, en wordt aan de bovenkant door een metalen beugel vastgehouden, die er voor zorgt dat de radiateur niet kantelt. Het gaat me dus om de onderste rubberen voetjes, waar de radiateur met zijn onderzijde dus op steunt. Daar zit ik niets dat op een kussen lijkt. Ik zie ook niets dat aan de omschrijving 'ophangrubber' voldoet. Vermoedelijk bedoel jij daar de rubberen bekleding mee die aan de bovenste metalen beugel zit, ter bescherming van de bovenkant van de radiateur. Ik heb het over de steunen aan de onderkant van de radiateur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 10:24 #1313971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dwars
JE hebt een dwars balk/strip tussen de chassies balken, in die dwars balk/strip sitten uitsparingen in die uit sparingen liggen de rubbers(nog te krijgen bij de dealer en sloop heeft ze ook wel liggen)  waar de radiator op steund/staat in deze rubbers zit geen metaal, die kun je als je wilt gewoon dubbel vouwen en blijft niet dubbel gevouwen zitten.

Bij de diesel's zit het net weer anders (bij de 9 Zeker) want daar steekt de radiateur door die dwars balk/strip heen en staat er niet op zoals bij de benzine blokken. maar bij alle radiatoren is het zo dat ze aan de bovenkant vast zitten aan 2 steuntjes die er om klemmen met de zelfde rubbers als die onder op de radiateur.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2011 15:49 #1314000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic k'heb ff gekeken bij de sloper
en de radiateur staat op rubbers(zonder metaal) 1 aan elke zijde. Deze rubbers liggen a/d uiteinden van een tussenbalk welke een vast onderdeel van decarosserie is.

Zonder deze rubbers past de radiateur precies in de uitsparing van de tussenbalk (en valt dus naarbenden..

Aan de bovenkant zorgen de klampen voor de afsluiting/ inklemming.

Tja, de rubbers dus..en niet meer (tenzij de tussenbalk verroest blijkt te zijn)

Mvg, Rolf

Moderators: Jerry Stam