740 zeer gevoelig voor spoorvorming -> naar rechts trekken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2011 13:36 #1086343
door V700 register
740 zeer gevoelig voor spoorvorming -> naar rechts trekken is gemaakt door V700 register
Hallo medeforummers,
mijn 745 uit '86 heeft na de bandenwissel vorige week vrijdag de vervelende eigenschap dat hij erg onstabiel op de weg ligt.
De auto is echt zeer gevoelig voor spoorvorming. Ook trekt de auto steeds naar rechts. (maar soms ook weer niet)
De banden die erop liggen zijn Michelins 14'' 185/55 (uit m;n hoofd) Deze banden zaten bij de auto toen ik hem kocht. volgens dot code uit 2001
Met de winterbanden had ik minder problemen met de wegligging al was het nog steeds een dweil.
Er ligt wel een zware lpg tank (67L) achterin het reservewiel luik: auto "hangt" dus een beetje naar achteren.
Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt me nl. niet zoals het hoort.
Wordt de auto spoorvaster als ik er andere wielen onder zet? (bijv. 15'')
mijn 745 uit '86 heeft na de bandenwissel vorige week vrijdag de vervelende eigenschap dat hij erg onstabiel op de weg ligt.
De auto is echt zeer gevoelig voor spoorvorming. Ook trekt de auto steeds naar rechts. (maar soms ook weer niet)
De banden die erop liggen zijn Michelins 14'' 185/55 (uit m;n hoofd) Deze banden zaten bij de auto toen ik hem kocht. volgens dot code uit 2001
Met de winterbanden had ik minder problemen met de wegligging al was het nog steeds een dweil.
Er ligt wel een zware lpg tank (67L) achterin het reservewiel luik: auto "hangt" dus een beetje naar achteren.
Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt me nl. niet zoals het hoort.
Wordt de auto spoorvaster als ik er andere wielen onder zet? (bijv. 15'')
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-04-2011 13:58 #1312110
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic wielbouten
zijn de wielbouten wel goed vast gezet? niet los?
wiel goed geplaatst.
anders even kijken of er speling op het wiel zit.
overigens ben ik geen fan van michelins maar dat ter zijde.
toevallig afgelopen zaterdag 4 nieuwe <a href=" www.tyretest.com/pkw_sommerreifen/roadstone/n3000/index.html ">roadstone n3000 banden gekocht en laten plaatsen.
en van die jonge gasten die daar liepen wist niet dat de velg er maar op een manier op kan. dus 20% kans per wiel ineens goed.
hij wilde dhet gewoon vast draaien met de lucht sleutel.
heb hem even uitgelegd dat er een passtift zit en dat de velg er maar op een manier op past.
wiel goed geplaatst.
anders even kijken of er speling op het wiel zit.
overigens ben ik geen fan van michelins maar dat ter zijde.
toevallig afgelopen zaterdag 4 nieuwe <a href=" www.tyretest.com/pkw_sommerreifen/roadstone/n3000/index.html ">roadstone n3000 banden gekocht en laten plaatsen.
en van die jonge gasten die daar liepen wist niet dat de velg er maar op een manier op kan. dus 20% kans per wiel ineens goed.
hij wilde dhet gewoon vast draaien met de lucht sleutel.
heb hem even uitgelegd dat er een passtift zit en dat de velg er maar op een manier op past.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2011 14:52 #1312113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is op zich niet vreemd
Het is op zich niet vreemd dat met nieuwe banden je auto wat instabiel aan lijkt te voelen. Meestal als het eerste laagje eraf is na pakweg 1000 km wordt dat stukken beter.
Kan ook zijn dat je champignonrubbers van de ophanging versleten zijn, dat zou het sterk reageren op spoorvorming verklaren.
Kan ook zijn dat je champignonrubbers van de ophanging versleten zijn, dat zou het sterk reageren op spoorvorming verklaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2011 14:55 #1312114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokkers
zwakke schokdempers is ook een oorzaak van spoorvorming gerelateerde kuren, als je een vrachtwagen in haalt wordt je bijna van de weg geblazen toch? als dat zo is nieuw setje schokdempers heb ik ook last van, en als ik terug ben van vakantie kaan de dempers achter gewisseld worden voor nieuwe.
Tom.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2011 15:44 #1312121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hulpveren
erbij plaatsen met gas gevulde schokdempers.
- Frank van der Zee (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2011 11:22 #1312235
door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Als
de zomerbanden breder zijn dan de winterbanden, dan zwemmen ze altijd een beetje meer(passen slechter in de richels). Na een weekje ben je daar aan gewend. Zo niet, dan moet je verder kijken.
Mazzel
Mazzel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2011 19:54 #1312302
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden zijn niet breder,
banden zijn niet breder, misschien een paar mm.
De champignonrubbers die verdenk ik nu zelf ook, ondanks de remrevissie is de auto nog steeds zenuwachtig met remmen (zwabbert een klein beetje)
Hoe zijn de schokdempers snel (en betrouwbaar) te controleren? Even naar een fastfitter zie ik eigenlijk niet zitten: die denken vaak gelijk aan geld, niet aan de klant.
Het trukje met induwen en dan kijken hoelang de auto nadijnt is leuk voor dempers die compleet gaar zijn lijkt me.
Wat moeten de champignonrubbers ong. kosten? hoe lang ben je er mee bezig?
Kan het ook aan de uitlijning liggen? ik heb nl. zelf de auto niet uitgelijnd, en in Zweden lijkt me het ook niet gebeurd de laatste jaren.
De champignonrubbers die verdenk ik nu zelf ook, ondanks de remrevissie is de auto nog steeds zenuwachtig met remmen (zwabbert een klein beetje)
Hoe zijn de schokdempers snel (en betrouwbaar) te controleren? Even naar een fastfitter zie ik eigenlijk niet zitten: die denken vaak gelijk aan geld, niet aan de klant.
Het trukje met induwen en dan kijken hoelang de auto nadijnt is leuk voor dempers die compleet gaar zijn lijkt me.
Wat moeten de champignonrubbers ong. kosten? hoe lang ben je er mee bezig?
Kan het ook aan de uitlijning liggen? ik heb nl. zelf de auto niet uitgelijnd, en in Zweden lijkt me het ook niet gebeurd de laatste jaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2011 21:20 #1312319
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de champignon rubbers ook invloed hebben op de uitlijning (weet ik niet zeker) dan zou ik die gewoon eerst vervangen en dan uitlijnen. Ga je eerst uitlijnen maar lijkt het aan de rubbers te liggen dan moet je die alsnog vervangen en daarna nog een keer uitlijnen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2011 00:56 #1312340
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 28 per 4 of per stuk
Hallo Ruben
De champignonrubbers kosten 7 euro per stuk als je imitatie wilt en 28 euro per stuk als je origineel wilt. Ik zou eerst de schokdempers laten controleren. Dat zou iedere automonteur moeten kunnen doen. Ga liever niet naar de fastfitter. Er zitten goeie tussen, maar voor je die gevonden hebt...
groetjes
Mathy (die "voor" iets vermoedde, maar er uiteindelijk achter kwam dat de niveaumatschokdempers op waren)
De champignonrubbers kosten 7 euro per stuk als je imitatie wilt en 28 euro per stuk als je origineel wilt. Ik zou eerst de schokdempers laten controleren. Dat zou iedere automonteur moeten kunnen doen. Ga liever niet naar de fastfitter. Er zitten goeie tussen, maar voor je die gevonden hebt...
groetjes
Mathy (die "voor" iets vermoedde, maar er uiteindelijk achter kwam dat de niveaumatschokdempers op waren)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2011 07:42 #1312350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schok
Ik dacht dat het ook aan mijn rubbers lag (wil ik wel vervangen de komende maanden) maar het lag aan een schok demper die was inmiddels zo lek als een zeef, als je de auto opkrikt (wel veilig doen!!!!) en als het droog weer is en je ziet dat je schok demper vochtig is dan weet je al genoeg dat die lek is, zo kijk je beide kanten na en op zich moet je het ook merken als je de auto even inlaat veren dus op de auto drukken of als je een trekhaak hebt daar even op gaan staan en zorgen dat hij in gedrukt word, als je stopt met die aktie moet hij na 1 keer inveren stoppen met bewegen, En er is nog n manier op het te controleren maar daar moet je wel veeling voor hebben, tegen de zijkant aandrukken en als je hem een beetje ziet schommelen dan is de kans ook heel groot dat je schokkers op zijn en de rubbers van de panhard stang (die zorgt er voor dat de as recht onder de auto blijft zitten.
Zo heb je even genoeg om te testen.
Tom.
Zo heb je even genoeg om te testen.
Tom.
Moderators: Jerry Stam