Sperdifferentieel voor volvo 740

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2011 23:12 #1307680 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 100%
Een locker is 100% vergendling van rechter en linkerhelft.
Als die dus blijft 'hangen' kan je niet lekker sturen/parkeren en hoor je vreemde geluiden.
de LSD (zoals de naam al zegt, "limited") is een ''locker'' die tot een bepaalt percentage vergendeld, bv tot 50% (geen idee of dit zo is, ik noem maar wat) en staat dus een beperkte mate van 'slip' tussen links en rechts toe zodat je goed grip hebt, en goed kan sturen/parkeren.
Voor driften lijkt een 100% locker mij het best.Voor dagelijks gebruik een LSD.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 00:08 #1307686 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic .........

gerryberrie schreef : Voor driften lijkt een 100% locker mij het best.Voor dagelijks gebruik een LSD.
Groeten,Gerben

Dat zou ik dus liever andersom zien; voor driften een LSD.
Ik heb zelf een LSD en nou rijd ik wel met een turbo en aut. wat het rijden er mee wat meer risico met zich mee brengt maar je moet er wel rekening mee houden dat als je flink op het gas gaat in een bocht(of flauwe bocht in de regen) dat hij zomaar zn kont omgooit.
Een LSD werkt altijd, ook als je langzaam rijdt of met parkeren, je hoort/voelt de wielen wringen.(hé Philip ) Maar het rijden door bochten maakt em daardoor wel enigzins  voorspelbaarder dan een locker want die komt plots(bv halverwege de bocht) 'in' waardoor je het uitbreken vd auto niet zo kunt plannen als bij een LSD.
Het hangt er dus helemaal vanaf wat voor rijder je bent, waar je van houdt en hoe geoefend je bent.
Een locker is veel onderhoudsvriendelijker(minder slijtage) maar werkt maar tot 40km/u(znder aanpassing) en is dus meer voor dagelijks gebruik. Aangezien ik maar 1 auto heb is dit de auto die van alle markten thuis moet zijn  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 18:48 #1307730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet simpel al die soorten
Niet simpel al die soorten en keuzes...
Is bedoeld om weg te rijden en toch eens te driften...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 19:58 #1307735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Jouw 740 (van welk jaar?) is hoogstwaarschijnlijk met een 1031 achteras geleverd, het eerste type, met een geperst stalen deksel. Volvo bouwde daar als optie een Dana Limited Slip Differential (25-75% sper) in, als je (veel) mazzel hebt dan heb je er dus al één. Dit is een sport diff. en voldoet denk ik meer aan je behoefte dan het Eaton 100% locker diff. die in de latere 1041 achterassen gebouwd is (en die je dus zeker niet hebt tenzij er eerder aan je auto is gesleuteld).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 20:18 #1307737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dana

Pietjeprecies schreef : Jouw 740 (van welk jaar?) is hoogstwaarschijnlijk met een 1031 achteras geleverd, het eerste type, met een geperst stalen deksel. Volvo bouwde daar als optie een Dana Limited Slip Differential (25-75% sper) in, als je (veel) mazzel hebt dan heb je er dus al één. Dit is een sport diff. en voldoet denk ik meer aan je behoefte dan het Eaton 100% locker diff. die in de latere 1041 achterassen gebouwd is (en die je dus zeker niet hebt tenzij er eerder aan je auto is gesleuteld).

Hij is van 89 en heeft open diffrentieel...
Het dana lsd wanner heb je die 25% of 75% sper varieert dit of is dit afstelling van de platen?

mvg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 20:25 #1307739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat denk je?
Dana L(imited) S(lip) D(ifferential)
De mate van sperren is volgens mij afhankelijk van de snelheid, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb mijn kennis vooralsnog helaas alleen 'uit de boeken'. Ik raad je aan om de informatie achter <a href=" people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_L...f_lsd_volvo_dana.htm " target="_blank">deze link eens te lezen, dan wordt je een stuk wijzer (als je Engels goed genoeg is).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 20:43 #1307744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vinden?

Pietjeprecies schreef : Dana L(imited) S(lip) D(ifferential)

De mate van sperren is volgens mij afhankelijk van de snelheid, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb mijn kennis vooralsnog helaas alleen 'uit de boeken'. Ik raad je aan om de informatie achter <a href=" people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_L...f_lsd_volvo_dana.htm " target="_blank">deze link eens te lezen, dan wordt je een stuk wijzer (als je Engels goed genoeg is).

Toevallig geen idee waar ik dit lsd kan bestellen?

mvg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2011 18:36 #1307857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft er iemand ervaring met
Heeft er iemand ervaring met deze ---&gt; Truetrac (-588)
Zou dit aan te raden zijne een torsen diff.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2011 00:39 #1307918 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee verschillende dingen
Hallo Volvisti
<a href=" www.eaton.com/EatonCom/ProductsServices/...itTruetrac/index.htm " target="_blank">TrueTrac en www.torsen.com/ " target="_blank">TorSen zijn twee verschillende differentieels.  TorSen is de oudste van de twee en is technisch wat mooier dan de TrueTrac, maar TrueTrac is wat eenvoudiger van opzet.  In een Hummer H1, de Audi Quatro (geen idee precies welke) en de Lancia Delta 4x4 zit de TorSen.
De TrueTrac (van Eaton) is er voor zover ik zo snel kan zien in maar één versie, de TorSen in een stuk of vier/vijf.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2011 20:19 #1308735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kheb intussen de TrueTrac
Kheb intussen de TrueTrac van Eaton besteld, hopelijk bennek er content van.

Moderators: Jerry Stam