Hoog stationair toerental

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:02 #1085394 door Peter van Luijk
Hoog stationair toerental is gemaakt door Peter van Luijk
Beste allen,
De laatste tijd bemerkte ik af en toe een hoog toerental bij stationair draaien. Dit leek met name voor te komen als hij koud was, maar vandaag ook op de snelweg na een uur cruisen over de snelwegen des lands.
Vandaag bleef hij rond de 2000 toeren hangen. soms is dit 1500, soms 1000. Het frapante is als ik stilsta, dan valt het toerental bijna altijd terug naar 700. Ook als ik dus al met ingetrapte koppeling af rem voor het laatste stuk. Dan loopt hij te hoog, maar bij het moment van stilstaan, loopt het toerental terug naar netjes 700. Hij schommelt soms wel iets, maar regelt dat netjes bij.
De CIS klep heb ik onlangs al schoongemaakt en die loopt soepel en valt automatisch dicht, kan hem nog eens controleren, maar verwacht daar geen probleem.
Waar moet ik het probleem wel zoeken. LMM lijkt me ook raar, daar bij stilstand de toeren netjes terugvallen, hij slaat er nooit op af.
Moet ik zoeken naar luchtlekkage/ valse lucht, door rijwind mogelijk? Ook onlogisch daar bij hele lage snelheden het toerental ook hoog is, tot werkelijk waar het moment val stilstaan invalt. Meerder malen getest.
Graag jullie meningen en tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
14-02-2011 13:12 #1305660 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic gasklepschakelaar
gasklepschakelaar kan op het punt van een "breakdown" staan.
of een vacuumlek ergens in het inlaat traject.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:23 #1305662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stationair toerental
Ik heb hetzelfde probleem maar de oorzaak gevonden, teveel speling op de as van de gasrol waardoor je dit soort grappen krijgt. Prbeer maar wat er gebeurt als je  zijwaarts tegen de gasrol drukt.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:23 #1305663 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic @ Assatar
Ik ga die allebei nog eens bekijken, luisteren naar de klik in mijn gasklep en met een veertje of iets langs mijn inlaat traject voor mogelijke luchtlek/vacuumlek, vlammetje moet ik misschien maar niet doen... 
Maar wat kan ik linken aan het moment van stilstaan? Dat vind ik vrij bizar eigenlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:28 #1305665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal
Normaal gesproken houdt de ECU het toerental nog even wat hoger als je het gas loslaat, zou zo rond de 1100rpm moeten zijn. Na een paar seconden zakt het dan tot de 800, dit om de rijdbaarheid te vergroten. Ik denk dat je dat effect merkt.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:30 #1305666 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic denk, kraak, denk...
Even hypotetisch....
Je zou het kunnen linken dat je op dat moment geen (fysieke) druk uitoefend op de gasklep en dat deze in ruststand dus mooi en genoeg afsluit. Bij het gas indrukken oefen je wel druk uit en kan de gasklep, wanneer er zijwaartse speling in zit dus niet de juiste opening bewerkstelligen.... snap je me nog?
zomaar een gedachtenspninsel hoor.....

GG,

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 13:33 #1305667 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Ik geloof er niet in dat het normaal is.
Daar het vandaag op 2000 bleef hangen, ook meerdere seconden, ongeveer tien of meer voordat ik werkelijk waar stilstond. Ook tijdens het rijden op de snelweg getest, daar het me in een stukje file al weer opviel. Ik heb dus niet het gevoel dat het een normaal systeem betreft.
Die zijwaartse speling ga ook eens even nakijken vanmiddag.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2011 14:19 #1305669 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Normaal?
Mijn 16V heeft er ook wat last van.
Is de ECU die dit regeld.
Als ik alrijend de koppeling intrap, blijft die ook 'hoge' toeren draaien.
Zodra ik stilsta, zakt die in.
De ECU krijgt namelijk ook het snelheidssignaal binnen, en inderdaad om de rijdbaarheid te 'vergroten' houd ie hem dan hoog in de toeren.
Wel iets minder in de toeren dan die van jou...
Koud regelt die van mij ook in op de 1100 toeren om het allemaal wat 'stabiel' te houden.Eenmaal wat temperatuur zakt ie netjes naar de 900.
Groeten,Gerben

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 21:57 #1305744 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Vanmiddag naar huis niets bijzonders.
Wel gemerkt dat er inderdaad bij hogere snelheden hoger geregeld wordt de eerste seconden. Maar lang niet zo hoog als ik vanmorgen had.
Er zit overigens geen spoeling op de gasrol. Vacuüm lekkage heb ik nog niet bekeken morgen even doen.

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2011 22:07 #1305746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic had ik ook
Met Amerigo, schoot soms door tot 1500/2000 toeren. Ook bij volledige stilstand.
 Op de rem trappen voor 2 seconden en toerental was weer 850 rpm! Ik geloof dat een computerreset ( zekering 1 er even  uit ) het weer een tijdje normaal maakte.
Jij rijd toch ook op LPG? Later heb ik vanwege een ander probleem de brandstofcomputer vervangen, het is daarna nooit meer gebeurd...

Moderators: Jerry Stam