Kosten uitlezen diagnostische codes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 15:49 #1083937 door V700 register
Kosten uitlezen diagnostische codes is gemaakt door V700 register
Mijn Volvo 940 uit 1991 is recent diverse keren naar de dealer geweest voor storingen met starten en lopen. Elk bezoek wordt er 20 euro gerekend voor "uitlezen en resetten diagnostische codes VTC/VTS" Nou ben ik zelf bekend met het eenvoudige OBD (onboard diagnostic system) voor de fuel en ignition systemen: dat is 1 minuut werk, en bovendien meld ik bij afleveren van de auto dat daar geen storing in opgeslagen is (code 1-1-1). Bij navraag bij de dealer zeggen ze dat zij "meer apparatuur gebruiken om storing codes te achterhalen". Volgens mij valt er niets meer uit te lezen dan het knipperen van de LED lampje op de OBD. Of kan er wel meer onder deze kosten post vallen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 15:55 #1294929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt wel mee.

VentusSH schreef : Of kan er wel meer onder deze kosten post vallen?

20 euro is wel een normaal tarief, in acht nemend, dat de gemiddelde dealer ergens rond de 80 euro ex per uur telt als werkloon.Dan is 20 minuten best schappelijk, alhoewel je voor zo weinig werk, liever geen rekening zou krijgen.
Zelf uitlezen, inderdaad met dat kastje op de linker veerpoot, is gratis.
Op een 91-er zit volgens mij geen SRS, maar wel Immobiliser.Deze laatste kun je enkel uitlezen met een Volvo Systeem Tester, VST dus, die de dealer inderdaad daarvoor gebruikt.
Wat is trouwens de reden, dat je hem wegbrengt ter uitlezing?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 15:59 #1294931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat kan
Wat zou kunnen is dat de auto aan het computersysteem gehangen wordt. In VADIS (het systeem dat voor het huidige VIDA gebruikt werd) kun je iets aan diagnose doen als je de computer op de auto aansluit. Meer dan je met de OBD kunt doen. Overigens kun je een aantal van die "extra" zaken ook met eigen gereedschap doen.Zet je problemen eens zo duidelijk mogelijk omschreven op het forum, wie weet kunnen we je hier helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:06 #1294933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohja?

henk 940LPT schreef : Meer dan je met de OBD kunt doen.

Wat dan, bijvoorbeeld, bij een 91-er?
(waardes uitlezen uit de ECU en LH wellicht, bedenk ik me nu?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:09 #1294935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal
Ben niet helemaal zeker van, want ik probeer het nooit omdat mijn auto minimaal 20m van mijn computer staat en ik de juiste kabel niet heb. Betwijfel ook of dat soort hardwarematige zaken ook willen met VADIS op een Win7 computer. Wat ik, oa, heb gezien is een ohmmeting. Waarvoor weet ik niet (meer). Volgens mij kun je er ook de lambdawaarde mee uitlezen, evenals de boordspanning. Staat onder de paragraaf "diagnose" volgens mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:20 #1294937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FF
Even gekeken, voordat ik weer iets beweer wat niet correct is :) In VADIS een 940 uit '91 geselecteerd, met B230FB blok. Onder "Engine", "Diagnostic Information" en "General diagnostics" gekozen. Vervolgens "28 Ignition and control systems" en daar "Test high tension side" en Check injectors, electrical faults". Je krijgt dan een voltmeter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:47 #1294939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reden voor uitlezen codes
Bedankt voor snelle antwoord. Ik heb laatste tijd nogal wat problemen met mijn oude beestje. Is twee keer bij de dealer geweest omdat hij inhield na starten, en in toeren varieerde. Kort daarna voor regulier onderhoud en APK, en toen wilde hij helemaal niet starten, start motor draaide prima, maar wilde niet aanslaan, maar soms op onverkaarbare wijze, een tijdje later weer wel. Zelf codes uitgelezen, een die gaf 2-1-4 op de ontsteking (EZK116K) systeem (plug in socket 6). Dit is de RPM sensor dus heb ik die vervangen. Werkte weer  eventjes voor, maar later weer het zelfde probleem. Heb ook ontsteking globaal nageken en uit voorzorg nieuwe bougies (origineel Volvo) erin gedraaid. Als die eenmaal liep, was er niets aan de hand. Weg gebracht naar de dealer, en die hebben de relais voor de fuel injectors vervangen (deze hangt aan de water resevoir rechts voor). Start probleem was verholpen, maar na korte tijd rijden liep de motor zo slecht dat hij nauwelijks boven de 100km uitkwam. Bokken en schokken. Ik had verder geen tijd meer, en heb hem weer weggebracht, na dat ik vermomen had dat er geen storing codes waren opgeslagen. Ze hebben de verdeler kap nagekeken, de bougie kabels vervangen, en uiteindelijk weer nieuwe bougies ering gezet. Volgens garage was dat het probleem. De bougies die er nu inzitten zijn exact het zelfde type als die ik er net daarvoor had gemonteerd. Pech dus met een slechte stel bougies?
Voor 250 euro  heb ik dus nieuwe bougie kabels en nieuwe bougies. Dit alleen voor de laatste garage bezoek (de eerdere zijn andere soortgelijke bedragen). Elke keer wordt er het uitlezen gerekend. Opzich zou dat niet onredelijk zijn, maar mijn punt is dat ze zeggen dat ze meer doen dan de LED codes uitlezen en ik vraag mij af of dat zo is. Als dat alles is wat zij daarvoor doen, dan mogen zij daar wat mij betreft best voor uitkomen. Liever heb ik dan niet dat ze daar elke keer standard naar kijken (nu alweer 4 keer!) Overigens zou ik als dealer denk ik  gewoon onder de noemer "diagnostiek" onderbrengen; daar was namelijk ook voor ruim 100 euro in voorzien.
Nog een raar iets: Toen ik de storing met het slechte lopen had, was de snelheids meter soms ook onregelmatig. Ik zie het verband niet, maar zie wel een input van snelheids meter naar de LH jetronic electrische schema. Feit is, dat nu het weer loopt, de snelheidsmeter probleem ook weg is..!!!!.  Ergens denk ik toch dat er een ander electrisch probleem de echte oorzaak is of was.
Soms zijn het net vrouwen, die autos :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:56 #1294943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik kan niet zien welke testen ze met de computer gedaan hebben. Maar het kan dus wel. Misschien kun je er een keer bijblijven, als ze dit aan het eind van de middag eens uitlezen ?Wat voor blok en bak heb je ? En begrijp ik het goed dat het probleem nu opgelost is, na het vervangen van die bougies ? Bougies schijnen soms rare problemen te geven....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 16:59 #1294944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SRS en Immobiliser
Baseman schreef: "Op een 91-er zit volgens mij geen SRS, maar wel Immobiliser.Deze laatste kun je enkel uitlezen met een Volvo Systeem Tester, VST dus, die de dealer inderdaad daarvoor gebruikt."
Wat is dat, een Immobiliser?  En een SRS? En kan een Volvo System Tester op mijn Volvo 940 uit 91 worden aangesloten? Waar wordt dit aangesloten, en wat heb je daarvoor nodig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2010 17:03 #1294945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk940LPT schreef: Wat voor
Henk940LPT schreef:
Wat voor blok en bak heb je ?
Volvo 940GL Estate, 1991, B230FB motor, M47 Bak

Moderators: Jerry Stam