Automaat schakelt niet zo soepel -> opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 21:22 #1292877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achso, had niet gezien over
Achso, had niet gezien over welke auto het ging..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 10:50 #1292937 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Bedankt voor het
Bedankt voor het meedenken!
Oliepeil is nog in orde. Net nog gecontroleerd na 45 minuten rijden.
De olie was nieuw vast schoner dan nu, maar het is nu nog wel helder en rood van kleur.
Zoals Jan aangeeft, hoort de bak niet te schokken bij terugschakelen. Dat was voorheen dus ook zo, maar nu niet meer. Overigens is het niet altijd.
Schakelmomenten is bijna niets mis mee, behalve dat bij 50km/u de bak nu wel teruggaat naar zijn 3, waar dat voorheen niet gebeurde.
Wat ook nog opvalt is dat bij gas los bij bijvoorbeeld 80km/u, dit ook niet zo smooth aanvoelt als voorheen.
Zou het steunrubber onder de bak wellicht zijn beste tijd gehad hebben?
Of is er iets elektronisch aan de hand (TPS)?
Of zou de bak nu gespoeld moeten worden met verse olie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 16:47 #1292955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokken
Schokkerig rijden kan inderdaad ook met bak- en motorsteunen te maken hebben.
Maar het schokken kan ook worden veroorzaakt door de koppelomvormer. En als je de bakolie alleen maar ververst, blijft er altijd vuile olie achter in de koppelomvormer. Door te flushen komt er meer verse olie op meer plekken.
Dus als de olie op peil is, lijkt flushen me de eerstvolgende stap... Succes.
Joost

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 18:36 #1292967 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic automaatrubber
Kijk eens of het rubber wat recht onder je automaat zit gescheurd is. Vaak zijn deze rubbers nu aan het eind van hun latijn. Mijn bak begon tijdens het inschakelen wat bonkerig te doen vorig jaar en vervanging van dit rubber ( 15 minuten werk en prijs van het rubber € 45,=) loste dit schoonheidsfoutje ook weer volledig op.
Of is je schakelaar voor S en E en W stand niet in orde? Je spreekt over snellere overschakelmomenten. Die schakelaar is wel prijzig. Is anderhalf jaar geleden ook vernieuwd bij mij omdat ie vrolijk heen en weer begon te springen tussen S en E. Ik meen zo rond de 200 €.
Ik kan me nl. niet voorstellen dat je automaat bij jouw kilometerstand nu al versleten zou zijn.
Succes, Jan.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 20:09 #1292981 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Schoonmaken
Ik wil nog wel eens succes hebben met de schakelaar schoonmaken. Er zit vet in en dit wil nog wel eens harder worden na 15 jaar naast de uitlaat. Hij is open te schroeven en schoon te maken. Als de schakelaar van binnen verbrand is heeft dat natuurlijk geen zin.
Verder vinden met name de AW 30-43 automaten het fijn om af en toe schone olie te krijgen (fluschen) Als je het echt goed wilt aanpakken kan je ook de zeef schoonmaken/ vervangen.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2010 21:25 #1292993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaar?
Bouke,
Bedoel je dan de PNP schakelaar? Deze geeft toch alleen maar door aan de computer in welke stand de pook staat? Of regelt deze ook het schakelen tijdens het rijden?
groet Thijs

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 17:57 #1382716 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Update
Toch nog weer even reageren met een update.
De Volvo garage heeft een keer de bak gespoeld met 7 liter olie. Dit gaf wel iets verbetering, maar niet het gewenste resultaat.
Voor een paar weken terug ben ik bij Varioclean geweest voor een powerflush. De bak schakeld nu zeker soepeler, maar af en toe heb ik nog het gevoel, waarom moet dat nu.
Bij zeer weinig gas is er soms een schok voelbaar bij schakelen, bijvoorbeeld bij een daling.
Af en toe bij koude bak en rustig accelereren schakelt deze op, weer terug en meteen weer op.
Bij constant 80 in lockup wordt er wel eens uit de lockup geschakeld, om deze na een paar seconden weer in te schakelen. Een heel enkele keer wordt zelfs teruggeschakeld naar de drie, maar dat is maar zelden.
Schokje bij heel weinig gas en terugschaklen van 4 naar 3, na uitrollen van 80 naar 50 km/u bijvorbeeld. Geef je een dot gas, dan gaat het soepel.
Bij flink acceleren als de boel warm is gaat het echt als boter. Je voelt hem nog net schakelen zeg maar. Ook de kickdown enz. gaan prima. Die voel je uiteraard iets meer, maar het gaat soepel, geen schokken e.d.
Ik heb het idee dat er toch wt mis gaat bij het aansturen van de bak. Varioclean had ook een melding gevonden in de WSE schakelaar (code 1-1-4), maar die doet het eigenlijk prima.
Daarnaast heb ik deze winter twee keer een error 0422, efficiëntie van de katalysator te laag, gehad, waarbij het lambda lampje aan gaat. Merkte er verder echter helemaal niets van.
Het lijkt me niet dat de WSE schakelaar prblemen veroorzaakt.
Wat me gister ook opviel met de bak in N. Ik geef een heel klein beetje gas, echt aaien van het gaspedaal zeg maar, en het toerental zakt in eerste instantie terug. Raar.
Wat is het nu wel? Valse lucht (kan met 0422), of is er iets anders?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 19:46 #1382721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deels herkeenbaar

jpost schreef : maar af en toe heb ik nog het gevoel, waarom moet dat nu.
dat heb ik sowieso wel bij deze bakken, vrij snel uit de lockup, terugschakelen terwijl het voelt of dat niet nodig is (vooral in bochten). Het lijkt ook wel of er geregistreerd wordt hoe snel je het gas in duwt. Op zich knap maar wel onrustig en dat zou ik liever enkel in S zien.
Bij zeer weinig gas is er soms een schok voelbaar bij schakelen, bijvoorbeeld bij een daling.
merk ik ook; bij weinig belasting een grotere schok dan bij zware of hele licht belasting
Bij constant 80 in lockup wordt er wel eens uit de lockup geschakeld, om deze na een paar seconden weer in te schakelen. Een heel enkele keer wordt zelfs teruggeschakeld naar de drie, maar dat is maar zelden.
80 is wel een grensgeval voor de lockup in 4. Dit heb ik alleen bij de CC aan en stiekem toch een helling of een daling. De automaat haalt hem meteen uit de lockup bij gas los (hetgeen CC doet) en wil dan weer bijgassen, waar soms terugschakelen voor nodig is (vind ik niet maar de automaat wel)

bovenstaand herken ik, het andere deel van je ervaringen niet

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 20:39 #1382724 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Normaal, of niet
Wellicht dat sommige gedragingen inderdaad normaal zijn, zoals het snel uit de lockup schakelen. Toch lijkt het de ene keer vaker op te treden dan de andere.
Overigens is baksteun gecontroleerd en die is ok. PNP lijkt ook prima in orde.
Wat me verder nog opvalt:
Bij gas los bij ongeveer 80, valt soms het toerental niet meteen terug, maar duurt dat enige seconden en blijft het toerental nagenoeg gelijk. Sommige andere keren gaat het juist (te?) snel, waardoor het niet echt soepel verloopt. Vooral de grote verschillen verbazen me.
Daarnaast had ik straks bij koude motor dat het toerental schommelde. Reed net weg en trok op naar ongeveer 45km/u. Voor een paar honderd meter schommelde het toerental (lichtjes, zeg 300rpm) en de snelheid schommelde mee. Gas los, afslag genomen en daarna heeft dit gedrag zich de hele rit niet meer herhaald.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2013 09:17 #1383987 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Opgelost!
Eindelijk heb ik de oorzaak kunnen vinden. Het was de TPS (throttle position sensor). Schijnbaar gaf deze niet altijd de goede gasklep positie door (te veel of weinig weerstand), waardoor de lockup uitgeschakeld werd (moet ook bij gas los, of flink gas erbij), af en toe getwijfeld werd tussen versnellingen (op terug en weer op bij rustig optrekken), enz.
Het schokken uit de eerste post is verholpen door spoelen van de automaat en het vervangen van de tps. Schakelen gaat nu altijd soepel, zeker wanneer de boel warm is.

Moderators: Jerry Stam