bougies lezen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2010 19:41 #1287739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koffiebruin

Boy Bakhuys schreef : hey Wouter,
gemorstte olie is oke, maar dat komt ook niet op je schroefdraad. Die donkere verkleuring duidt op loszittende bougies. De twee rechtse hebben ook een andere verkleuring van de elektrodes die daarvan zouden kunnen getuigen. Als deze daarentegen wel vastzaten, is je schroefdraad te ruim. Komt ook voor na opknappen (natappen)
Gevoelsmatig mogen ze van mij wat lichter van kleur zijn. Verbruik je iets olie?
Hoe ziet je uitlaat er uit? Ongeveer dezelfde kleur? Dat zou mooi zijn.
Leuk dat je met die analyse begint, komen weer leuke discussies over los. Ik rijd al dik 30 jaar op lpg en dan leer je je bougies een beetje kennen. Ik heb er zelf hele dure LPG bougies in gestopt en gemiddeld zit ik nu op 1,2 km meer op een liter. Is voor toch gauw 900 euro per jaar....:-)
Suc6

Loszittende bougies? Hmmm. Ze zaten niet losser dan de andere bougies. Ik draai ze altijd goed vast, maar niet overdreven. Bij mijn weten zijn de schroefdraden in de cilinderkop nooit nagetapt. Even door-analyserend: als de olie bij het schroefdraad kan komen heb je dus -in theorie in elk geval- ook compressieverlies bij de betreffende cilinders omdat de lucht via diezelfde schroefdraad ook weg kan lekken. Maar goed dat er olie gemorst is, zou je bijna zeggen!
Ik verbruik wel wat olie inderdaad. Uitlaat is nog vrij nieuw, maar de kleur díe ik waarneem zou ik nou niet echt als koffiebruin bestempelen. Eerder grijs.
Verder: hoor ik jou nu beweren dat bepaalde bougies je meer dan 10% zuiniger laten rijden? Want je laatste opmerking vertaal ik als volgt: in de plaats van zeg 1:8 rij je dankzij die bougies 1:9,2. Klopt dat echt? De vertaling naar euro's geloof ik meteen, je rijdt vast erg veel kilometers ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2010 21:14 #1287751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, dat hoor je me idd zeggen:-)
Hey Wouter,
als antwoord op de vraag moet je even naar dit draadje :
www.volvo700vereniging.nl/node/32493
(@Mod: kon geen linkje invoegen)
en daar horen de volgende data bij:
15/5/2010 ingebouwd, km - stand 604.388km verbruik gemiddeld 1:6,9
17/9/2010 tussenstand, 624.354km verbruik gemiddeld 1:8,1
Is een verschil van 244,80 euro in 4 maanden!!! bij een literprijs van 0,57. Nu moet ik erbij zeggen dat ik op benzine nooit hoger kwam dan 1:9 en bij mijn normale rijstijl max 1:8 Ik heb op vakantie in Zweden 3 benzinetanks leeg gereden en zat op een gemiddelde van 1:11,9 !!! Eerlijkheidshalve hoort erbij vermeld te worden dat dat provinciale weg met grind kilometers zijn geweest, relaxed rijden met maxima van 110 km/uur, maar wel een canadees op het dak en tot de nok volgeladen. Mijn andere benzinekilometers waren overigens ook vakantiekilometers, dezelfde omstandigheden.
Het lijkt er dus op, dat het ook voor de benzineverbranding beter werkt, maar nogmaals niet dezelfde kilometergedrag als in NL. Voor de duidelijkheid, ik houd elke verbruikte liter brandstof, olie en koelvloeistof bij in een excelsheet in mijn Palm Treo smartphone. Bij elke tankbeurt zie ik in realtime het verbruik. Je kunt dan spelen met factoren als gemiddeld verbruik per periode, maand of jaar en door alle onderhoudskosten etc erbij te zetten kun je ook zien hoeveel de auto per gereden kilometer kost.
De boven genoemde gemiddelden zijn beide over 4 maanden berekend en hoewel niet in dezelfde periode van het vorige jaar, toch redelijk representatief zou ik zeggen. Als ik zo doorga, rijd ik dit jaar trouwens "maar" 60.000km ipv bijna 80.000. Is toch ook een  manier van besparen;-)
groet, Boy

PS: ze hoeven niet perse los te zitten, om drukverlies te veroorzaken. Als de bougies 1x los zijn geweest is de afdichting de helft dunner, het is een zgn holle comprimeerbare ring om een constante veerkracht over te houden als je het juiste aanhaalmoment gebruikt, maar ja, wie doet dat? Officieel moeten de ringen na elke inspectiebeurt vervangen worden. Het zal alleen lastig worden om losse ringen te begaan....misschien een idee om bij draaiende motor een vette zeepoplossing om je bougies te spuiten om te kijken of er capuchinochuim ontstaat. Zal trouwens een leuk effect met lekkende bougiekappen geven, maar dan heb je die alvast ook ontdekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam