bougies lezen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ff zoeken en scannen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb 'm gescand en je ge-emaild, afbeeldingen plaatsen (en links toevoegen) lukt nu om de één of andere reden niet.André Swart schreef : ...Ff zoeken en scannen...
Misschien een idee om de scan toe te voegen aan de technische vraagbaak op de site? Kan 'm mailen naar een moderator, laat maar weten HH moderatoren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
RVL schreef : Wouter, ik ben niet echt een 'bougie-oloog' maar aan de kleur te zien rij je op gas maar de twee laatste bougies zijn alarmerend vet. De electrode en afstand is bij twee bougies echt anders en zou er op kunnen wijzen dat die misschien te heet zijn geworden door een te late onsteking?
Dat vet op de twee rechter bougies van de foto is vermoedelijk het resultaat van slordig geknoeide motorolie bij het bijvullen. Dat druipt dan naar beneden zo tot bij de bougies...Het vettige deel zit ook niet in de verbrandingskamer, dus eerlijk gezegd maak ik me er niet echt zorgen om.
Het gas is inderdaad goed! Kennelijk hoort daar de kleur bruin bij, denk ik dan?
Overigens heb ik zojuist een hele fijn PDF doorgestuurd gekregen (dank, André!), die duidelijk maakt dat voor het lezen kennelijk alleen het gedeelte bij de electroden van belang is. M.a.w. hoe je schroefdraad eruit ziet, qua vettigheid, of het gedeelte daar weer onder maakt dus blijkbaar niets uit, concludeer ik dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gemorstte olie is oke, maar dat komt ook niet op je schroefdraad. Die donkere verkleuring duidt op loszittende bougies. De twee rechtse hebben ook een andere verkleuring van de elektrodes die daarvan zouden kunnen getuigen. Als deze daarentegen wel vastzaten, is je schroefdraad te ruim. Komt ook voor na opknappen (natappen)
Gevoelsmatig mogen ze van mij wat lichter van kleur zijn. Verbruik je iets olie?
Hoe ziet je uitlaat er uit? Ongeveer dezelfde kleur? Dat zou mooi zijn.
Leuk dat je met die analyse begint, komen weer leuke discussies over los. Ik rijd al dik 30 jaar op lpg en dan leer je je bougies een beetje kennen. Ik heb er zelf hele dure LPG bougies in gestopt en gemiddeld zit ik nu op 1,2 km meer op een liter. Is voor toch gauw 900 euro per jaar....
Suc6
- V700 register
- Nieuw lid
-
NGK heeft een mooie interactieve <a href=" www.ngk.de/fileadmin/e_learning/menu.html?lang=en " target="_blank">bougies voor dummies pagina.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kun je me uitleggen, waarom dat bij die andere twee dan niet is?RVL schreef : De electrode en afstand is bij twee bougies echt anders en zou er op kunnen wijzen dat die misschien te heet zijn geworden door een te late onsteking?
Ik bedoel, je weet hoe een verdelerkap eruit ziet, de 4 contactpunten zitten precies 90 graden van elkaar zeg maar, dus als er twee zijn, moeten de andere twee dat toch ook hebben?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het inbranden van de vier overdrachtplekken is in dit geval de onzekere factor. Het kan zelfs zover gaan, dat de vier punten evenveel inbranden en een excact gelijke baard vertonen en dat er opeens 1 of meer van die brokjes verbrand materiaal afbreken en daar ontstaat een duidelijker ongelijk beeld. Dit kan een vertraging van het ontstekingstijdstip opleveren tot de volle breedte van de koperen/messing stift en dat is al gauw 1-2 graden. Onafhankelijk van de 3 (of minder) andere punten.
In dit geval geef ik eerder de schuld aan twee loszittende bougies.
E.e.a. kun je trouwens met speciale verdeler testapparatuur (stroboscoop) zichtbaar maken. Test je meteen de totale en afzonderlijke vervroegingskarakteristiek van je centrifugaal en vacuumvervroeging, speling in de verdeleras of zelfs dat ie krom is. Bij een kromme as kun je trouwens ook het eerder genoemde beeld constateren omdat de afstand al standaard gaat varieren doordat de draaicirkel niet meer gecentreerd is.
Verdelers testen is topsport op zich, vooral als het om 6 of 8 cilinders gaat. En ik heb ooit de twijfelachtige eer gehad om de verdelers van een 12 cilinder te mogen reviseren. Daar hadden 6 cilinders last van backfires omdat een paspen in het aandrijftandwiel teveel speling vertoonde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ideaal is een koffie-kleurige afzetting op en rondom de electrodes.
Nr 2 is wittig wat duid op een arm mengsel in die cylinder.
Mogelijk heeft die cylinder een krappe klepspeling of een beetje vervuilde injector.
Verder lijken de bougies aan vervanging toe gezien de staat van de electrodes.
mvg, Rolf