airco, natuurlijk bij deze temperature

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 11:24 #1281548 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic poort 10 groenrode draad grote stekkerblok
De ecc module geeft een plus af op poort 10 van het grote stekkerblok wanneer de airco moet werken.
In serie gaat deze plus eerst langs lage en hoge druk schakelaar voordat de plus bij de compressor aankomt.
Ga je deze draad "handmatig" bedienen, dan schakelt de ecc de plus niet meer uit wanneer de temperatuur bij de verdamper te koud wordt.
Pas je deze noodmaatregel toe zet de fan dan ook op een hogere stand om de verdamper niet te laten bevriezen.
Wordt het te koud dan schakel je de airco vanzelf weer handmatig uit.
Foutje zit dus in het eccblok. Er staat wel ergens iets op het forum over doorsolderen contacten in het ecc blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 14:47 #1281608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het gaat om een MCC (Manual control)
Adrian,
Dank voor de opmerkingen. Het gaat om een handbediende airco en net om een ECC. Ik denk dat het in dit circuit niet uitmaakt dus dank daarvoor.
Ondertussen heb ik een andere bedieningsunit erin gebouwd en daarmee is het probleem niet over. Het eigenaardige is dat er wel 12V op een van de pootjes van de draden naar de pressostat staat, maar dat doorverbinden geen zin heeft. Als ik echter rechstreeks vanaf de accu 12V op die draden zet, schakelt het hele systeem wel in (geen rare bijgeluiden, fan slaat aan, droger meteen koud, etc) Het systeem lijkt goed gevuld (krachtige stoot als je op de nippelvan het vulventiel drukt). Ook de schakelaar op de droger lijkt dicht te staan, want ik meet geen weerstand op de pootjes.
Heb jij nog suggesties? Anders wordt die doorverbindoptie aantrekkelijk (zeker bij de vooruitzichten van hoge temperaturen; wellicht is het bevriezingsgevaar dan niet zo groot)
Groeten
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 16:17 #1281612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even verder denken
ik heb de wiringdiagrams gezocht en gevonden. Heel duidelijk document, zeker voor een electronica-nitwit als ik. Veel van geleerd weer.
Ik begrijp daaruit dat op pootje 7, 12 en 8 de spanning "binnenkomt": Op 12 de constante plus van de accu, op 8 de spanning/stroom van de dynamo en op 7 staat spanning als de aanjager aan staat. Vanaf 10 gaat dan de spanning naar de koppeling op de compressor via de hoge en de lage druk schakelaar (op de radiator resp de droger). Zoals gezegd komt er op 10 wel spanning te staan, maar niet voldoende stroom. Als direct aan de accu wordt geschakeld dan is er wel voldoende stroom (pootje 12 en 10 worden als het ware kortgesloten). De weerstand zit dus ergens in het circuit van het printplaat, zou je zeggen. De kans dat twee printplaten hetzelfde euvel hebben is misschien niet zo groot; de tweede kwam bovendien werkend uit een andere auto. Kan er eventueel ook extra weerstand zitten in de circuits van '8' en '12'?
Aan de andere kant: ik schrok even van je waarschuwing voor een te koude verdamper. Na wat zoeken denk ik dat ik de verdamper en de condensor door elkaar haal. De verdamper zit in het interieur en zorgt voor de verkoeling. Klopt het dat als de verdamper bevriest, deze blokkert. Dan zal de druk achter de verdamper te laag worden en zal de pressostat het systeem uitschakelen. Deze regelkring zorg dan weer vanzelf dat na ontdooien het systeem weer aanslaat.
Je bedoelt dat ik de fan in het interieur hoger kan zetten om het bevriezen te voorkomen?
Als het een beetje klopt wat ik zeg, dan aanvaard ik het mysterie van de te hoge weerstand in ergens in de printplaat en maak een kortsluiting met eenschakelaar in het interieur. Het enige dat ik in de gaten moet houden is dat de fan altijd aanstaat als ik de airco aanzet.
Ik hoor graag wat jullie ervan denken!
Groeten
Jan

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 16:45 #1281613 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verdamper te koud
Wanneer deze te koud wordt krijg je ijsvorming op het rooster van de verdamper. Hierdoor wordt dan de luchtstroom geblokkeerd. De ijsvorming kan zelfs in de weg komen met de aanjager.
Met een verhoogde luchtdoorstroom kun je het gevaar van ijsvorming beperken.
Heb je wel spanning op de groenrode draad bij de lagedrukschakelaar, dan kun je deze een standaard schakel-relais laten bedienen die een doorschakelig verzorgt met een vaste plus.
De vaste plus kun je aftappen bij de bobine.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 16:52 #1281614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O ja
Natuurlijk: ijs komt aan de buitenkant van de verdamper. Stom van me, maar ik begin het steeds beter te begrijpen.
Dat standaard relais kun je ongetwijfeld krijgen bij een autozaak of zo. En op die manier blijft de hele schakeling eigenlijk in stand, alleen haal je de stroom ergens anders van.
Ik geloof dat ik het bergijp en zal een dergelijk relais gaan kopen: op die manier hoef je dus ook geen aparte schakelaar te maken (als ik het goed begrijp).
Dank voor de lessen!
Jan

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2010 11:12 #1281642 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt

vreeburg schreef : Ik geloof dat ik het bergijp en zal een dergelijk relais gaan kopen: op die manier hoef je dus ook geen aparte schakelaar te maken (als ik het goed begrijp).

Het relais wordt/vervangt je noodschakelaar.
Je hebt dan de tijd om op zoek te gaan waarom er niet voldoende stroom vanaf de unit komt.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k ==> 570k
940 96 B230FK AW71L ecc 115k ===> 192k

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2010 10:05 #1281858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Domme
Domme opmerking misschien, maar is de druk in het systeem niet te laag waardoor de pressostaat niet schakelt ? Dat het systeem 2 jaar geleden gevuld is, geeft NIET genoeg zekerheid dat het nu nog vol genoeg zit om goed en storingsvrij te werken. Ik ben in één jaar al 1/3 van de vulling kwijtgeraakt door een lekje in de condensor wat met afpersen niet zichtbaar was (wel met contrastvloeistof). In dat jaar heb ik de airco maar weinig aan gehad. Zou proberen het systeem meteen zoals het hoort te herstellen ipv tijdelijk-/noodmaatregelen als oplossing te zien en er later nog kosten/moeitein te steken om eea alsnog origineel te maken. Laten controleren op hoeveelheid koelmiddel dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 13:36 #1281978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een probleem. Bij
Ik heb ook een probleem. Bij mij werkt de airco wel (later ingezet) maar doet de aanjager steeds minder. Eerst kon ik tot stand 5 doordraaien ging de aanjager ook het steeds harder. Nu reageert hij nog maar tot stand 3. Iemand een idee? O ja, Volvo 940GL estate 1991

Bart

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2010 14:18 #1282005 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kachelweerstand
snelheden fan worden geregeld door de kachelweerstand. misschien een onjuist woord in deze context maar zoek hier maar eens op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2010 12:49 #1282014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb inderdaad dat dat het
ik heb inderdaad dat probleem, dank

Bart

Moderators: Jerry Stam