airco, natuurlijk bij deze temperature

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 19:12 #1081708 door V700 register
airco, natuurlijk bij deze temperature is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Je kunt erop wachten bij deze temperaturen: airco vraagjes. Bij mij doet de airco het niet meer. ik heb het idee dat hij een aantal maanden geleden er opeens mee ophield. Tot nu toe weinig aandacht aanbesteed, maar nu dus wel. De gegevens:
Auto van 1998, 2,3 LPT 415k, handbediende airco. Systeem twee jaar geleden bijgevuld en toen een vulringetje van de koppeling verwijderd (nog ergens de beschrijving op de site staan). Daarna prima werkend. Toen ook de aansluiting bij de lage druk sensor wat steviger gemaakt.
Nu staat er spanning op de draad naar de lage druk schakelaar. Bij draaiende motor en aangezette airco heeft kortsluiting van de schakelaar (overbruggen van de twee pootjes) geen effect. Rechstreeks stroom op de rood-groene draad van de compressor laat de koppeling van de compressor aanslaan (motor uit gelaten, maar de klik duidelijk waarneembaar en het aanslaan van de koppeling ook). Er zit druk op het systeem: een korte tik op de vulnippel laat een krachtige stoot zien.
Ik lees wel eens dat de aan/uit schakelaar stuk kan zijn: hoe kun je dat zien? Heeft een defecte schakelaar gevolgen voor de spanning op de lage drukschakelaar? 
Heeft iemand tips om naar te kijken. Mede namens de meerijders die binnenkort mee op vakantie gaan, alvast hartelijk dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 19:25 #1281271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanjager
Heb je dit alles geprobeerd met de aanjager aan ?
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 19:28 #1281272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanjager stond aan
Ja, de aanjager staat in stand 1 (staat hij eigenlijk altijd)
groeten Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 19:42 #1281275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic direct aansluiten
Dan zou ik het volgende doen:  De draad vandeaircopomp direct op de + aansluiten en starten.
Dan weet je of het probleem voor de werkelijke airco installatie zit.
Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 21:19 #1281298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dan doet ie het
Dat heb ik gedaan en dan gaat de compressor keurig lopen. De grijze bus wordt prachtig koud en ook het interieur, nagenoeg direct
Ik denk dus dat het probleem idd voor de airco zit.
Hoe kan ik dat uitzoeken? Ik heb het idee (moeilijk te zien bij licht) dat het lampje van de aan/uit schakelaar het ook niet doet, of in ieder geval niet van kleur verandert als je hem aan doet.
Alvast dank voor deze tips, die de diagnose/hhet probleem in ieder geval helderder maken.
Groeten
Jan

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2010 21:25 #1281299 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zekering
Misschien iets heel simpels zoals een gesprongen zekering?
Even nachecken.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2010 21:36 #1281301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen doen het
Gerben, ik heb de zekeringen gecheckt. Volgens mij zijn het 6 en 16 en die heb ik voor de zekerheid doorgemeten: geen weerstand dus OK.
Dank voor de tip; De eenvoudige dingen eerst
Groeten
Jan
PS: met de hele oude auto's die ik vroeger reed (eenden enzo) ging je bij een kapotte lamp ook eerst nieuwe draden trekken en dan pas het lampje checken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 01:03 #1281323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lampje

Nou Jan,Als het lampje op het aan-knopje niet brand, zou je kunnen denken dat de stroomvoorziening aan de schakelaar een probleem vormt.
In dat geval zou ik een directe + tijdelijk aan de schakelaar maken en proberen.
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 20:15 #1281376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar nu?
Hallo,
Ik heb de bedieningsunit van de verwarming/airco uitgebouwd, maar wat nu? Er zitten drie stekkerblokken aan, waarvan er twee op de schakelaar van de aanjager zitten. Een met twee redelijk dikke draden, dat lijkt me de aarde en de + draad voor de aanjager. De andere op die schakelaar zal wel zijn om de aanjaer met verschillende standen te regelen.
Dan zit er een hele brede stekker aan de achterkant: hoe weet ik nu waar de voeding voor de airco schakelaar zit?
Dan zit er ook nog een blokje met luchtslangetjes voor de bediening vand e diverse vacuumdoosjes; daar durf ik niet aan te komen of ze los te halen: veel te bang dat ik wat breek.
Kortom: hoe zet ik de + draad aan de schakelaar?
Groeten
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2010 22:28 #1281395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dit een idee?
ik ben weer verder gegaan met het zoeken in de bedieningsunit van de verwarming/airco. Ik heb maar weinig electronishe kennis en kan dus niet zien of meten of er wat aan de hand is. Het zag er allemaal goed uit en als ik de circuits van de printplaat probeerde te volgen, dan leek alles in orde. Er lopen eigenlijk twee (rode) draden van het schakelaartje naar de printplaat en daar kon ik meten dat de schakelaar het deed.
Toen  nog eens onder de motorkap gedoken en nog eens god gemeten. Bij de pressostat (op de aluminium bus links onder de motorkap) is geen spanning te meten, maar als ik daar rechtstreeks 12V op zet, doet de compressor het gewoon.
Nu denk ik aan het volgende: de schakelaar op de verwarmingsunit is te klein om veel vermogen te schakelen, dus ik denk dat er ergens een relais zit dat de eigenlijke schakeling doet (zoals gezegd heb ik weinig electronische kennis, dus het kan best onzin zijn wat ik zeg). Is dat zo en zo ja, waar zit dat relais dan (ik heb een bord met relais achter de zekeringkast gezien, daar ga ik nog even naar zoeken).
Aan de andere kant heb ik bedacht dat ik ook een aparte schakelaar kan maken die ik op de voeding naar de pressostat zet. Dat schakel je rechtstreeks, maar sluit je de pressostat toch niet kort. Vraag is dan in welke draad de schakeling moet zitten. Als ik het goed bedenk zou dat de draad moeten zijn die geen reactie geeft als er 12 V op wordt gezet. Dan zit de pressostat aan de 'benedenstroomse' kant en kan de stroom onderbreken als dat nodig is.
Wie wil commentaar geven op de gedachtengang of heeft nog meer ideeen.
Bij voorbaat dank
Jan

Moderators: Jerry Stam