Enquete?: Hoe snel zakt jou Nivomat in
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 12:33 #1081557
door V700 register
Enquete?: Hoe snel zakt jou Nivomat in is gemaakt door V700 register
Ik zou graag willen weten wat de inzaktijden zijn van volvo's die voorzien zijn van nivomats.
Ik heb ca. 3 jaar geleden de nivomats en achterveren laten vervangen omdat er 1 lek was en niet meer goed op niveau kwam. De nieuwe Sachs nivomats zakten echter tot mijn teleurstelling toch wel binnen een halve dag in, terwijl de oude toen ze nog redelijk waren er 1-2 dagen over deden.
Nu ca 3 jaar verder en een kleine 80000 km verder zakken ze binnen 2-4 uur in. De auto staat na 500 m weer netjes horizontaal, afstand tussen bovenzijde band en onderzijde wielkast is ca. 3 vingers dik ongeveer 5 cm.
Kan ik erop wachten dat ze weer vervangen moeten worden

Auto betreft een volvo 780 uit 1991 met mulitlink achteras, nivomatnr is 3516803

groeten
Anno

Ik heb ca. 3 jaar geleden de nivomats en achterveren laten vervangen omdat er 1 lek was en niet meer goed op niveau kwam. De nieuwe Sachs nivomats zakten echter tot mijn teleurstelling toch wel binnen een halve dag in, terwijl de oude toen ze nog redelijk waren er 1-2 dagen over deden.
Nu ca 3 jaar verder en een kleine 80000 km verder zakken ze binnen 2-4 uur in. De auto staat na 500 m weer netjes horizontaal, afstand tussen bovenzijde band en onderzijde wielkast is ca. 3 vingers dik ongeveer 5 cm.
Kan ik erop wachten dat ze weer vervangen moeten worden

Auto betreft een volvo 780 uit 1991 met mulitlink achteras, nivomatnr is 3516803

groeten
Anno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 15:25 #1280295
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Mijn niveaumats zakken volgens mij helemaal niet in! Zijn nu 1.5 jaar oud.
Rob K.
Rob K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 16:34 #1280301
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn nivomats zijn 3e hands
Mijn nivomats zijn 3e hands en uit het jaar stillekes. Ik heb ze er vorig jaar 9of al weer 2 jaar geleden?) ondergeschroeft omdat van het vorige setje er eentje flink lekte.
Maar doorzakken? Nee hoor totaal geen last van. Ik zou toch gaan denken dat je veren wat slapjes zijn?

Maar doorzakken? Nee hoor totaal geen last van. Ik zou toch gaan denken dat je veren wat slapjes zijn?

- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 17:08 #1280306
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic nivomats
Nivomats horen niet in te zakken, ik heb ze niet op de 945 maar wel op de V70 en die zakken echt nooit in ( ja als er 200kg vloertegels in legt) Check toch maar even je achterveer zelf want ik denk dat het daar aan ligt.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 17:27 #1280310
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Nivomats.
Zowel bij mijn toenmalige 940 estate als nu bij de huidige S90 ( met 100 ltr. gaspot op de achteras) zakken (en zakten) de nivomats niet meetbaar in. Zelfs niet na 2 weken stilstand.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 17:53 #1280313
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic ouderdom
Komt allemaal overeen met mijn ervaringen. De nieuwe nivomaatjes onder de s90 zakken helemaal niet in en de waarschijnlijk 25 jaar oude, met 200 dz km van de 760 zakken meteen in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 18:57 #1280318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veren of nivomats?
Hallo,
iedereen met nivomats onder de auto geeft de nivomats de schuld van het zakken. Maar de veren moeten de auto dragen, de nivomats moeten helpen als het te zwaar wordt voor de veren. In rust, met gewone gewichtsverdeling (dus zónder 30 stoeptegls in de kofferbak, maar wel met een volle tank) moet de auto gewoon door de veren worden gedragen. Als die draagfunctie er niet meer is, zakt de boel bij stilstand in.
Nieuwe nivomats kosten een hoop, maar helpen niet bij dit probleem. Omdat je schrijft dat hij na een paar honderd meter rijden weer recht hangt, kan je concluderen dat de nivomats hun werk uitstekend doen!
Ik had hetzelfde bij mijn 960 met bladveer: zakken als een oude DS, maar na een paar honderd meter rijden weer recht. Met de nieuwe bladveer en de oude nivomats blijft hij onder alle omstandigheden keurig recht staan.
Mijn conclusie: doorzakkers zijn aan nieuwe veren toe! Nu is 3 jaar wel kort voor een setje veren, welke veren zitten eronder en passen deze bij de nivomats die erin zitten?
iedereen met nivomats onder de auto geeft de nivomats de schuld van het zakken. Maar de veren moeten de auto dragen, de nivomats moeten helpen als het te zwaar wordt voor de veren. In rust, met gewone gewichtsverdeling (dus zónder 30 stoeptegls in de kofferbak, maar wel met een volle tank) moet de auto gewoon door de veren worden gedragen. Als die draagfunctie er niet meer is, zakt de boel bij stilstand in.
Nieuwe nivomats kosten een hoop, maar helpen niet bij dit probleem. Omdat je schrijft dat hij na een paar honderd meter rijden weer recht hangt, kan je concluderen dat de nivomats hun werk uitstekend doen!
Ik had hetzelfde bij mijn 960 met bladveer: zakken als een oude DS, maar na een paar honderd meter rijden weer recht. Met de nieuwe bladveer en de oude nivomats blijft hij onder alle omstandigheden keurig recht staan.
Mijn conclusie: doorzakkers zijn aan nieuwe veren toe! Nu is 3 jaar wel kort voor een setje veren, welke veren zitten eronder en passen deze bij de nivomats die erin zitten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 19:33 #1280320
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veren
Als de auto achteraan doorzakt zonder lading heb je gewoon nieuwe veren nodig.
Nivomats zijn ontworpen om éxtra gewicht tijdens het rijden omhoog te drukken, niet om de auto zelf te dragen, dat moeten de veren doen.
Bedenk ook dat uw nivomats sneller slijten als ze constant moeten werken en niet enkel als er lading in de wagen zit!
groetjes,Isabelle
Nivomats zijn ontworpen om éxtra gewicht tijdens het rijden omhoog te drukken, niet om de auto zelf te dragen, dat moeten de veren doen.
Bedenk ook dat uw nivomats sneller slijten als ze constant moeten werken en niet enkel als er lading in de wagen zit!
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 19:37 #1280322
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe de veren te controleren
Tsja ik maar denken dat de nivomats het probleem zouden zijn.
Wat jullie beschrijven is dat de veren de auto in princiepe zonder extra belading op niveau zouden moeten houden en de nivomats de extra lasten voor zijn rekening neemt.
Hoe kan ik zien of de juiste veren geplaatst zijn. Ik ga er namelijk vanuit dat toendertijd de juiste geplaatst zijn, bij officile volvo dealer.
groet
Anno
Wat jullie beschrijven is dat de veren de auto in princiepe zonder extra belading op niveau zouden moeten houden en de nivomats de extra lasten voor zijn rekening neemt.
Hoe kan ik zien of de juiste veren geplaatst zijn. Ik ga er namelijk vanuit dat toendertijd de juiste geplaatst zijn, bij officile volvo dealer.
groet
Anno
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 19:51 #1280323
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prof 780?
Moderators: Jerry Stam