Vrijloper of niet ??

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2010 23:10 #1279381 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Ah, da's leerzaam. Als de V
Ah, da's leerzaam. Als de V de kleppen nog niet tegen de zuiger aanduwt doet de VX3 dat ook niet. Blijven zo'n beetje over de H en de K nokkenas uit de B23E van 1979 tot 1983, de B19/200 (ws. niet eens allemaal, alleen die met hobbels op de zuigers) en de B230KH over als vastlopers.

Ik was niet zo duidelijk, natuurlijk zit er een M nokkenas in de B200F. Volgens mij is de B200F al aardig efficient met de M, om met veel minder volume toch bij de B230F in de buurt te komen.
Op de zuigers vd B200F zitten 2 mm hoge bobbels om in de compressie in verbrandingskamer een beetje op peil te houden, net zoals andere zuigers putten hebben om de compressie te verlagen. Deze bobbels maken gehakt van je kleppen, zelfs met de M nokkenas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2010 23:18 #1279382 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic De T nokkenas schijnt nog
De T nokkenas schijnt nog iets meer koppel onderin te geven als de M, en is verder ook wel OK. Zit in allerlei turboblokken uiteraard, en in de B230KH.
De beste oplossing voor te weinig power is voor mij nog steeds terugschakelen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2010 23:20 #1279383 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic zuigerhoogte

rudiger schreef :

JW schreef : Een B200F heeft nooit een K nokkenas gehad. De M is een nokkenas die goed is voor de emissies maar slecht voor prestaties. wel redelelijk veel koppel maar ik moet zeggen dat ik met de V nokkenas niet echt koppel mis, kan nog steeds extreem laagtoerig rijden.
Bij mijn 1990 b230F is de V nokkenas nog steeds vrijloper. Gewoon eens de nokkenas op max lift draaien (en houden) en dan voorzichtig de zuiger omhoog laten komen, dan merk je het vanzelf. Let wel op, iedere motor is net weer wat anders, als je een keer de kop hebt laten vlakken kan dat zorgen voor juis wel klepschade. 

Nog steeds benieuwd waarom de B200Fdangeen vrijloper is als het niet aan de nokkenas ligt. Je schrijft dus dat de B200 F een M nokkenas heeft? Dezelfde dus als  in de B230F?
In Amerigo zit trouwens een VX 3 nokkenas op een B230F blok Maar veel koppel onderin, neen dat niet . Ik overweeg zelfs om de M as terug te plaatsen...
In de rode estate zit dus een B200 F blok ook die zou wel wat meer onderin mogen hebben...Maar goed, de vraagis nog steeds niet beantwoord.. waarom is de B200F geen vrijloper als daar dan blijkbaar ook een M nokkenas inzit?
Groeten Rudiger

De ZUIGERHOOGTE, in dit geval de afstand van de  bovenkant zuiger tot het hart van de pistonpen.
Deze zuigerhoogte is bij een 200F  41,9 mm bij een 230F is deze afstand 39,7 mm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2010 09:08 #1279398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ahaaaa....

wp001 schreef :
De ZUIGERHOOGTE, in dit geval de afstand van de  bovenkant zuiger tot het hart van de pistonpen.
Deze zuigerhoogte is bij een 200F  41,9 mm bij een 230F is deze afstand 39,7 mm

@ Timen: Bedankt
@ Marcmarel: idd allemaal erg leerzaam !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2010 18:23 #1279440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt allemaal de
Klopt allemaal de toevoegingen, enoge dat ik nog wilde zeggen is dat het per motor verstandig is om het even te testen, wie weet is de kop een keer gevlakt of is het blok wat verder afgevlakt in de fabriek (heb wel eens iemand horen suggereren dat volvo stiekem het blok steeds iets meer afgevlakt heeft, dus net een tikje meer compressie, door de jaren heen. Of dit klopt weet ik niet)

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 09:42 #1383648 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic welke nokkenas?
Wie weet welke nokken as er in een b230e van 1985 zit (133 pk). het is een engelse auto

is hier ook een H nokken as in te leggen?

Koen

Moderators: Jerry Stam