Vrijloper of niet ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wij vroegen ons af of een B230FT en een B230F nu eigenlijk vrijloop-koppen hebben ?
Ik heb al wat gezocht, maar ik kan niet echt ergens een duidelijk overzichtje vinden.
Groeten, Kevin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet je toevallig welke nokkenas een B230FT uit 1986 heeft ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Das nieuw voor mij, dacht dat alle -530 en -531 koppen vrijloopkoppen waren. Ongeacht welke nokkenas erin zit.Marcmarel schreef : Is vooral afhankelijk van de gemonteerde nokkenas. De A, B, M, X, en T openen de klep niet ver genoeg om een zuiger te raken, behalve in de B19/200 want die heeft bobbels op de zuigers, en in de 1000631 Heron kop natuurlijk. De D, H, K, V, VX3 en VX gaan wel kleppen krom maken als de riem breekt.
- Platinum lid
-
- Platinum lid
-

In de 531 kop zit bijna altijd de VX3 nokkenas, want dat is de B230FB. Ik schat dat de V nok van de VX3 zeker de klep tegen de zuiger gaat duwen als de riem breekt, kweenie of hier ervaring mee is. Als je een A nokkenas in de 531/B230FB zou monteren zou het een vrijloper worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Marcmarel schreef : Een 530 kop zit zowel op de B230F, een vrijloper, als op de B200F, die loopt vast. Met de K nokkenas kan je van elke kop een 'vastloper' maken.
Dus een B200 F heeft een K nokkenas? Wat als ik daar dan de standaard nokkenas ( de M ) van een B230F inleg? Is het dan een vrijloper? En wat doet dat voor de prestaties?
Groeten Rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn 1990 b230F is de V nokkenas nog steeds vrijloper. Gewoon eens de nokkenas op max lift draaien (en houden) en dan voorzichtig de zuiger omhoog laten komen, dan merk je het vanzelf. Let wel op, iedere motor is net weer wat anders, als je een keer de kop hebt laten vlakken kan dat zorgen voor juis wel klepschade.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 JW schreef : Een B200F heeft nooit een K nokkenas gehad. De M is een nokkenas die goed is voor de emissies maar slecht voor prestaties. wel redelelijk veel koppel maar ik moet zeggen dat ik met de V nokkenas niet echt koppel mis, kan nog steeds extreem laagtoerig rijden.
Bij mijn 1990 b230F is de V nokkenas nog steeds vrijloper. Gewoon eens de nokkenas op max lift draaien (en houden) en dan voorzichtig de zuiger omhoog laten komen, dan merk je het vanzelf. Let wel op, iedere motor is net weer wat anders, als je een keer de kop hebt laten vlakken kan dat zorgen voor juis wel klepschade.
Nog steeds benieuwd waarom de B200Fdangeen vrijloper is als het niet aan de nokkenas ligt. Je schrijft dus dat de B200 F een M nokkenas heeft? Dezelfde dus als in de B230F?
In Amerigo zit trouwens een VX 3 nokkenas op een B230F blok Maar veel koppel onderin, neen dat niet . Ik overweeg zelfs om de M as terug te plaatsen...
In de rode estate zit dus een B200 F blok ook die zou wel wat meer onderin mogen hebben...Maar goed, de vraagis nog steeds niet beantwoord.. waarom is de B200F geen vrijloper als daar dan blijkbaar ook een M nokkenas inzit?
Groeten Rudiger