wat is het of waar dient het voor deze gietijzeren plaat in de motorruimte...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 21:29 #1279084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hey caraudio liefhebber, heb
Hey caraudio liefhebber, heb je dan misschien nog tips om de wagen stiller te maken? Ik heb geprobeerd extra geluidsdempende matten onder me vloerbekleding te leggen maar dit werd te dik om te monteren laat staan om de koppeling in te drukken..Enige plek waar ik wat op maat gesneden matjes kwijt kon was onder de achterbak en de rugleuning een beetje...Een deken in de kofferbak leggen schijnt ook te helpen.. maar hoe ga je toch voor die Lexus demping? En hoe doe je dit zonder bitumen plaatjes, oftewel, minimale kosten maximaal resultaat?Wielmoertjes koop je ook niet, die mag je gratis meenemen op de sloop bij je gordels die je koopt.. dat idee ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 22:07 #1279095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic demping/absorbsie
Hoi,

De manier dat wij het gaan aanpakken zou je eens kunnen proberen:
- interieur volledig strippen
- originele demping (dikke rubberen mat) er uit halen
- ontvetten (thinner)
- laag bitumen van 2.5mm aanbrengen (mooi laten aansluiten dat je geen kieren hebt, of lichtjes overlappen)
- laag vloeibaar butyl (routex) aanbrengen (je hebt ook butyl matten maar deze zijn duurder)
- laag alu folie aanbregen (plakt mooi in de butyl)
- laag closed cell foam/ parket ondervloer (quickstep of iets dergelijks) aanbrengen
- bekleding terug aanbrengen

OF

- bij hifimotive een bulkverpakking standardplast M1 aanschaffen (bitumen/butyl mix met alu backing)
- laag closed cell foam aanbrengen
- bekleding terug aanbrengen

Hoop dat je hier wat mee bent.

Groetjes,
Xenia

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 00:59 #1279122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haha, ja dit had ik al
Haha, ja dit had ik al uitgedokterd, is wel een erg goede manier ja, het kost ook iets!Die bitumen matjes vooral, behoorlijk prijzig!..Ik gooi wel een deken in de koffer bak en zet de muziek wat harder, heb een best lekkere installatie nu :) Erg handig ook zo'n deken, je kan hem ff onder je knieen leggen bij het wisselen van een band of als je onder de auto moet, of even onder slapen, of je gebruikt hem bij een picknick ergens op een mooie locatie langs de weg haha!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 09:43 #1279137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwere types
zijn heel wat stiller dan de oude. Mijn 740 maakt vergeleken bij bijv. een 960 echt veel meer kabaal. Je kan dus ook eens kijken wat er bij die wagens anders is dan bij de oude. In de deuren zit meer isolatie raamstijlen zijn bekleed met stof ipv kaal plastic, dikke isolatie in t dashboard etc etc.
Je auto strippen en vol bitumen plakken lijkt me best heftig. Lijkt me trouwens niet zo heel brandveilig; een bodem vol olie in vaste vorm...

In mijn ogen is een 740 bijna niet stil te krijgen, daar is het de auto niet voor (hoekig, techniek uit 1980, starre as etc)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 09:56 #1279139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic van trilling naar geluidsisolatie
Leuke wending van het topic, geluidsisolatie heeft ook wel mijn aandacht. Helaas te weinig tijd vooralsnog. Op de VKB stond er wel iemand met spullen. Maar om daar nu 650 euro voor neer te tellen, neen dat weer niet.
In mijn bootje met dieselmotor heb ik wel goede isolatie maar ja, dat is zo'n 3 cm dik een combinatie van aluminiumfolie, lood en schuimrubber. Dat past niet echter niet onder je voeten in de auto...kostte circa 60 euro m2 geloof ik ...
Amerigo is ook nogal rumoerig vind ik, wat dat betreft is de 940 al een stuk stiller... maar die mag ook nog ietsje geluidsarmer aan de binnenkant...
Groeten... R

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 14:14 #1279157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kostprijs... even een berekening voor 2 opties

Hans740 schreef : Haha, ja dit had ik al uitgedokterd, is wel een erg goede manier ja, het kost ook iets!Die bitumen matjes vooral, behoorlijk prijzig!..Ik gooi wel een deken in de koffer bak en zet de muziek wat harder, heb een best lekkere installatie nu :) Erg handig ook zo'n deken, je kan hem ff onder je knieen leggen bij het wisselen van een band of als je onder de auto moet, of even onder slapen, of je gebruikt hem bij een picknick ergens op een mooie locatie langs de weg haha!

Die kosten vallen heus wel mee hoor!
Akoestiekwinkel verkoopt pakket van 1m² voor €19,95... dat komt dus op €60-80 voor de bodem
De caliber DM65 butyl matten kosten inderdaad wat (dacht iets van  een €60-€80/m²), daarom dat ik ook vloeibare butyl aanraadde.... Dat kost geloof ik een €15 (zou minder kunnen zijn ook, weet niet meer exact wat ik heb betaald) voor een half litertje... komt dus op €45 voor de bodem.
Een ondervloer kost tussen de €20-30euro, beetje afhankelijk van het merk voor 15m².... kan je dus heel wat bodems mee doen en dempt -15db gemiddeld....
Een paar rollen alu folie kost ook nix...
totaal: +- €145-155

De iets duurdere maar simpelere oplossing:
bulkverpakking standardplast M1 aan €185
een rol ondervloer aan €20-30
totaal: €205-215

Als dit te duur / te veel werk is, zou ik er niet aan beginnen.

Overigens nog een kleine toevoeging/vraag:
Wat verwacht je wel dat een deken gaat doen dan?
Het motorgeluid komt via je schutbord binnen, dus daar helpt een deken nix aan! Heb je echter last van rijgeluiden, zaou ik eerder denken aan andere banden.... Helpt dit niet voldoende, zal een deken ook niet helpen, aangezien het meeste rijgeluid via de deuren en of voorste wielkasten binnen komt....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 14:23 #1279159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je het goedkoop wilt en
Als je het goedkoop wilt en het is voornamelijk om doorstralende geluiden tegen te houden, probeer eens een (paar) la(a)g(en) laminaat-ondervloer onder het tapijt te leggen met daarover een laag alu-folie welke je naadloos legt en aftapet.
Ondervloer is bedoeld om het getik van hakken op een ondervloer te dempen voor de ondergelegen bewoners en alu-folie werkt reflecterend, zodat de resterende rijgeluiden buiten gehouden worden.
Bitumen helpt vooral tegen rammels, als je daar geen last van hebt, heeft dit weinig nut. Butyl heeft op dat vlak een veel betere werking, dus eventueel kun je 1 pak butyl in huis halen voor de ergste plaatsen (wielkasten, grote vlakken van het schutbord, boven de uitlaatlijn....)
groetjes,Isabelle 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 14:31 #1279160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rammelende deurpanelen
Moest je toch last hebben van rammeltjes en kraakjes (deurpanelen, dashboard, ...) kan je het eventueel ook nog oplossen door er aan de binnenkant polyesterhars tegenaan te smeren.

Het zijn maar wat tips die we kunnen verschaffen.... goedkope oplossingen zoals een deken in de koffer hebben gewoon geen enkel nut, behalve dan inderdaad als je onder de auto moet kruipen  ofzo....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2010 09:02 #1279396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deken
in de kofferbak heeft wel degelijk zin; als ik wat transport dekens in de bagageruimte van mijn auto leg is deze beduidend stiller. Het is in mijn ogen voornamelijk de holle klankkast die gedempt wordt door de dekens. Zelfde verhaal bij een sedan; de kofferbak is een klankkast en door de deken erin te leggen worden de geluiden geabsorbeerd.
Bij onze auto's komt het meeste geluid van de motor en van windgeruis. De motorgeluiden kan je dempen door je dashboard vol isolatie te stoppen (zoals volvo zelf al deed bij de 900 serie). Windgeruis is lastig; ik heb de A-stijlen opgevuld met zwaar meubelschuim, scheelt aardig wat. Ook de gestofferde A-stijl bekleding van bijv. 960/V90 isoleert geluid van windgeruis.
Ik heb het gevoel dat er onder mijn tapijt niet veel ruimte is voor isolatie en al helemaal geen bouwmarkt laminaat isolatie. Bitumen zoals Xenia aangaf lijkt mij dan de betere oplossing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2010 09:31 #1279400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bitumen werkt vooral tegen
Bitumen werkt vooral tegen rammels en verandert de resonantiefrequentie van de bodemplaat, waardoor je juist kan eindigen met bromtonen die harder gaan opvallen.
Bitumen komt in diktes vanaf 2.5mm. Laminaat-ondervloer is amper dezelfde dikte.
Als je de beste demping wilt uit 1 dunne laag is er maar 1 goede mogelijkheid: dempingsmat op basis van butyl met aluminium toplaag. Dit is echter een stukje duurder dan bitumen en een flink stuk duurder dan laminaat-ondervloer.
Ik heb zelf nog niet gecontroleerd hoe het met de vloer van onze bakstenen zit, maar ik heb wel al gezien dat er aan de passagierskant (en dus waarschijnlijk ook aan de bestuurderskant) een kunststof laag tussen het tapijt en het schutbord zit. Het verwijderen van deze kunststof plaat maakt dus al enkele millimeters vrij die gebruikt kunnen worden om bitumen én butyl aan te brengen en ik ben er zeker van dat het tapijt nog altijd mooi te monteren valt als je er nog een laagje laminaat-ondervloer overheen legt.
Een tapijt is dan wel voorgevormd, het is nog steeds geen onbeweeglijke harde kunststof plaat die niet meer past van zodra de ondergrond nog maar een beetje anders is... Zolang je daar geen centimeters materiaal onder legt, valt dat heus wel terug op zijn plaats.
groetjes,Isabelle 

Moderators: Jerry Stam