brom-geluid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2010 21:54 #1278991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Versnellingsbakrubber

whitehorse schreef : Of de as nou helemaal in het verlengde van de uitgaande as van de bak ligt, is ontzettend moeilijk  vast te stellen, maar ik neem voor het gemak maar aan dat de as door het nieuwe rubber+lager wat omhoog is gekomen?

Heb je het versnellingsbakrubber ook bekeken? Als dat wat is ingezakt ligt wellicht de uitgaande as van de versnellingsbak lager dan het nieuwe en niet ingezakte tussenaslager. Maar het plaatsen van ringen zoals je beschrijft is dan m.i 'symptoombestrijding'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2010 23:09 #1279001 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Pietje toch

Pietjeprecies schreef :

whitehorse schreef : Of de as nou helemaal in het verlengde van de uitgaande as van de bak ligt, is ontzettend moeilijk  vast te stellen, maar ik neem voor het gemak maar aan dat de as door het nieuwe rubber+lager wat omhoog is gekomen?

Heb je het versnellingsbakrubber ook bekeken? Als dat wat is ingezakt ligt wellicht de uitgaande as van de versnellingsbak lager dan het nieuwe en niet ingezakte tussenaslager. Maar het plaatsen van ringen zoals je beschrijft is dan m.i 'symptoombestrijding'.

Techniek is vaak een compromis tussen ideaal en praktijk. Ideaal zal een aandrijfas nooit kunnen zijn. Want wat er er aan de hand?
De hartlijn van de uitgaande as van de versnellingsbak zou in een lijn moeten liggen met de hartlijn van de achteras-aandrijving. Omdat dit praktisch niet te verwezenlijken is heeft men o.a. de kruiskoppeling ontworpen. De kruiskoppeling heeft op zijn beurt weer het nadeel dat het deel van de as tussen de koppelingen oneenparig ronddraait wanneer de assen niet in een lijn liggen. Dit oneenparig ronddraaien veroorzaakt natuurlijk trillingen. Het oneenparig ronddraaien wordt tot een minimum beperkt wanneer de aandrijfas zo goed mogelijk in een lijn ligt. Dit beter in een lijn liggen kun je o.a. doen door vulringen toe te passen. Je benadert dan de ideale lijn.
 Ik denk dat Alexander binnenkort wel met een bulletin van Volvo komt over deze materie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 11:01 #1279030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaatsen van voor-veren als oplossing ?
Beste mensen,
Heb achter verzwaarde grotere veren geplaatst, hierdoor staat de auto ten opzichte van de voorkant licht omhoog(ongeveer 10 cm ruimte tussen band en wiel-kast-rand).
Zou ik niet beter in plaats van tussenringen plaatsen de voorveren vervangen door hetzelfde type veren, zodat de auto weer recht staat ofwel in 1 lijn staat ?
Groet,
Ton
ps:
Vraagje > genoemde trillingen , die te voelen in je stuur  > is dit een afkeuringspunt bij een apk -keuring ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 15:42 #1279043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoek
De as loopt vanaf de versnellingsbak (via de Hardyschijf) recht naar het middenlager, dat vast zit aan de auto met rubbers, net als de motor/bak dus.
 Het tweede deel loopt dan via kruiskoppelingen naar de achteras, die natuurlijk wél kan bewegen en dus is ontworpen om verschillendehoeken te maken.
Ik denk dus niet dat de veren het veroorzaken. De auto aan de voorkant hoger zetten heeft geen effect op de hoek die het voorste deel van de  as maakt en het achterste deel zal er ook neit heel veel hoekverandering door krijgen. Hij zal toch niet gaan dreunen omdat hij een paar centimeter hoger of lager komt terwijl de draaiing wordt doorgegeven door kruiskopplelingen?

Is je achterste kruiskoppeling wel goed? En het ophangrubber va nde bak? (Bij mij zijn die alletwee gecheckt en goed bevonden)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 22:57 #1279101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vernieuwd is
Tom,
Het brommen/dreunen is gaan ontstaan toen ik de achterveren/schokbrekers/tussen-as-lager verving door een nieuw exemplaar. De achterveren zijn groter en zwaarder, zodat ik een zware aanhangwagens kan trekken zonder dat ie ver naar achter gaat hellen.
Plaatsen van tussenringen zoals jij dat aangaf in een eerdere mail geeft mij het beeld dat je probeert de aandrijfgas op 1 lijn te krijgen. Dat beeld krijg ik ook als ik voor dezelfde veren plaats als achter. Of vergis ik mij hierin. Wat is de functie van plaatsen van tussenringen?
Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2010 23:21 #1279108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mmm... zelfde probleem bij Lobbes
Ik heb net bij Wytze eens een nieuwe Hardyschijf besteld.
Ik houd jullie op de hoogte
Peter
Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2010 13:33 #1279156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoekverandering
Ik denk dat het brommen/dreunen wordt veroorzaakt doordat het eerste deel van de as niet helemaal in lijn ligt met de hartlijn van de uitgaande as van de bak.
Dat zou kunnen zijn veroorzaakt door het nieuwe lager. De hoogte van <u>motor - bak - eerste deel van de as tot het tussenlager</u> wordt niet beïnvoed door de veren, want die zitten allemaal aan het chassis vast.
Het laatste deel van de as wél, en die heeft dan ook kruiskoppelingen om de hoekveranderingen op te vangen tussen de as in het tussenlager en de cardan..
Het tussenlager zit op een plaat gemonteerd, die op zijn beurt met 4 bouten onder de auto vastzit. Door nu tussen de plaat en de auto ringen te doen, laat je de plaat en dus de aandrijfas een stukje zakken tov de motor/versenellingsbak.
Ik hoop dat het zo duidelijk is?
&#160;
@ Peter: ik ben heel benieuwd!
&#160;
.

Moderators: Jerry Stam