brom-geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag een dagje gesleuteld.
Veren(13mm/8windingen),achter schokbrekers sachs avantage),tussen-as-lager...alles vervangen !
WAUW ... wat een verschil is merkbaar. Achterzijde is hoger waardoor mijn instappen makkelijker is en hij stuurt directer lijkt wel en geen geklepper bij het optrekken.
Alleen bromt ie nu ... heb de as gemarkeerd voordat ik hem demonteerde en misschien dat ik 1 streepje heb gemist heb (op de gekartelde as waar je de as overheen schuift)...
Wat zou ik doen nog.....

Groet,
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Volgens mij kunnen die maar op één manier in elkaar.bellen schreef : ... misschien dat ik 1 streepje heb gemist heb (op de gekartelde as waar je de as overheen schuift)...
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo 940 uit juni 1991-td-6cil-diesel-2.4cc-sedan-gl.............
Ton
hierdoor veranderd de hoek van de as, tevens heb je de auto achter verhoogt waardoor dit versterkt wordt.
Tom heeft ook last hiervan gehad en na aanpassing (voorgeschreven in een service bulitin) is dit verminderd / verdwenen.
Services bullitin is binnenkort in het ledendeel "documentatie" beschikbaar
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens een bulletin van Volvo mag je de Hardyschijf normaal alleen losmaken van de bak-kant en niet van de as! Dat hebben we wél gedaan, maar we kunnen niet beredeneren waarom dat trillingen etc zou opwekken!
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom,whitehorse schreef : We (Timen en ik) hebben onder de grondplaat waar het tussenlager op gemonteerd zit een paar 6mm ringen gelegd, om de as iets te laten zakken. Het is inderdaad minder geworden, maar helaas bij nader inzien nog niet helemaal weg. Ik ga er nog een paar ringen tussen leggen, maar als dat niet helpt, moeten we maar een nieuwe Hardy schijf monteren.
Volgens een bulletin van Volvo mag je de Hardyschijf normaal alleen losmaken van de bak-kant en niet van de as! Dat hebben we wél gedaan, maar we kunnen niet beredeneren waarom dat trillingen etc zou opwekken!
Heb de tussen-as-lager vernieuwd afgelopen vrijdag samen met grotere stuggere veren plus sachs schokbrekers.
Tussen de 60km/h en 100km/h trilt/bromt ie. Je voelt het trillen in je stuur.
Timen heeft mij verteld dat hij dat heeft gedaan bij jouw auto.
Als mijn ruimtelijk inzicht klopt wordt dan de hoek waarop de gehele as draait niet vergroot ipv verkleind. Als de gehele as 1 rechte lijn vertoond zul je geen trillingen hebben , want je hebt dan geen frictie in de aandrijflijn.Of vergis ik mij hierin. Komende week ga ik hem op brug zetten om de zien of de aandrijfas/-lijn een hoek vertoond en hoe groot ie is.
Timen adviseerde mij ook zulke ringen te plaatsen. Hoeveel stuks per bout heb je geplaatst en zijn ze van rubber of van ijzer. Heb je 4 langere bouten gebruikt omdat je er ringen tussen plaatst ?
Enne......is dit trillen een afkeuringspunt bij een APK -keuring ?
Groet.
Ton alias bellen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij wat langer rondrijden blijkt het tóch niet helemaal weg, dus ik ga er nóg wat tussenleggen. Timen had gelukkig wat langere bouten die we gebruikt hebben.

Of de as nou helemaal in het verlengde van de uitgaande as van de bak ligt, is ontzettend moeilijk vast te stellen, maar ik neem voor het gemak maar aan dat de as door het nieuwe rubber+lager wat omhoog is gekomen?

Wordt vervolgd.