Zingende aandrijflijn Conclusie Differenieel kapot.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 17:34 #1275658 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Nieuwe sloop
Ik heb het ook gehad, maar dan met een 1993'er 960 (dus met starre achteras ipv multilink).
Volgens Nordicar komt het wel eens vaker voor, maar het is riskant om er één van de sloop te halen zonder dat je weet dat hij goed is. Bij de 3 liters schijnen ze allemaal wat harder te slijten.
Uiteindelijk heeft Nordicar ergens een sloopdif gevonden voor mij met 170.000 km, en na montage was het zing/schraap geluid inderdaad verholpen.
Ik weet niet hoe het zit met de verschillen in differentieel tussen de 965 type 1 en de type 2/v90.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 18:39 #1275662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivotmats

M. Kok schreef : Zou het inzakken van de vering bij stilstand en het rijden met ingezakte bladveer een reden kunnen zijn overlijden van het dif? (De tandwielen worden scheef belast?

Hej, met goede Nivomats is dat hangen slechts de eerste paarhonderd meter dus het lijkt me sterk dat zoiets te belastend is. En stilstaand zal hij niet slijten lijkt me. Ik merk wel sinds de nieuwe bladveer dat het gedrag van de auto sterk veranderd is. Het inzakken bij het verlaten van een heuvel en het doorhangen in de bocht is weg. Mogelijk dat daar toch een slijtage-potentieel zit?
Overigens zingt (het is meer een gemoedelijk gebrom) mijn aandrijflijn ook (zonder dif voor zover ik weet). 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 22:18 #1275695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Ik heb vroeger een Fiat 131 Racing gehad met zagend differentieel, maar op een gegeven moment liep die ook vast met als gevolg 2 stuks 100 % geblokkeerde achterwielen en dan kan je alleen maar wachten tot de auto stilstaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2010 21:39 #1276073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zingend differentieel is stil!
Kortom het diff. os vervangen door een stil exemplaar.
Na reparartie bransdt nu ineens het lampje van de automatische versnellingsbak!
Zal wel een losstekkertje zijn of zo.
Vrijdag maar even laten kijken.
Iedereen een fijn (lang) weekeinde gewenst.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 01:37 #1276090 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic M.Kok schreef; Zou het
M.Kok schreef; Zou het inzakken van de vering bij stilstand en het rijden met ingezakte bladveer een reden kunnen zijn overlijden van het dif? (De tandwielen worden scheef belast?
Dat kan geen invloed hebben, die wielen zijn immers geconstrueerd om de hele tijd in en uit te veren. 
Dat jankende geluid wordt veroorzaakt door het kroon en pignon wiel.
Doordat er een minimale speling op een van de lageringen zit, klopt het draagbeeld van de tandwielen niet meer.
Als je hier te lang mee door blijft rijden, slijten de tandwielen verkeerd op elkaar in.
Al zou je de lagers vervangen, het hele zaakje weer monteren met de juiste shims, blijft tie janken.
Je kan het geluid reduceren door er wat dikkere olie in te gooien, of een mengsel van olie met Tandwielvet "H" of Tivella, beide van Shell.
Maar je hebt de boel nu al vervangen, is altijd beter.
Maar de oorzaak van jou verhaal is in mijn ogen toch een gebrekkige smering!

Moderators: Jerry Stam