Investeren of verkopen aan de handige man?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 19:42 #1080410 door V700 register
Investeren of verkopen aan de handige man? is gemaakt door V700 register
vanmiddag de 740 (2.3 GL, 1989, MY 1990) uitgebreid laten checken

Conclusie:
- uitlaat vertoont wat scheurtjes, maar is voor bijv. APK nog op te vijzelen
- koppeling heeft langste tijd gehad. Slipt (nog) niet, maar zit al wel erg hoor
- door het niet tijdig vervangen van 'iets' in de carter (help me even aan de juiste naam?) is er nu teveel druk op de (achterste?) keerring, waardoor hij was olie lekt. Niet direct zorgwekkend, maar naar ik begrepen heb bij het vervangen van de koppeling wel een kleine moeite om mee te nemen om dan de keerring te vervangen. (en dan dus nog 'dat'gene uit de carter?)
De eerste offertes voor bovenstaande zitten, uitlaat niet meegerekend, zo rond de 500-700 euro. Om niet gelijk mijn liefde voor de wagen maar ook het verstand te laten spreken: is hij dit wel waard? Verder is hij motorisch top, heeft 'pas' 270.000 gereden en zou dus nog best even meekunnen. Venijn zit hem dus in de koppeling en het vervangen van keerring + 'ding' in de carter, wat uiteindelijk de oorzaak is voor de te hoge druk op de keerring.

Ben benieuwd naar jullie visie (en eventuele suggesties/oplossingen)

Alvast bedankt voor het meedenken! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 19:51 #1272699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waard?
Als je naar de dagwaarde kijkt, zou je de auto alleen maar kunnen oprijden zonder onderhoud te plegen!. Dat is dus m.i. ook niet waar je naar moet kijken.

Onze 940 heeft in een jaar zo'n 5000 euro aan reparaties, verbeteringen, setje extra velgen met winterbanden etc. gekost. Was hij dat waard bovenop de aanschafprijs van 2200 euro?
Nee natuurlijk niet. Maar als je de afschrijving van een modernere auto (V70 uit 2002) neemt, zat ik al aan ongeveer 2500 per jaar, exclusief onderhoud en reparaties. Met andere woorden: wat kost het wisselen van auto, en wat kost die auto dan per jaar? Wij hebben nu een betrouwbare, lekkere, snelle en ruime auto, die volgens mij enkele jaren voor weinig geld z'n werk kan doen, en daar bovenop ook nog rijdt zoals een auto volgens mij hoort te rijden met de prachtige architectuur van een baksteen!

500 euro? pf..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 19:53 #1272700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stel.....
Stel dat je hem wegdoet aan een handige man, wat ga je dan doen?
Koop je een ander?Hoe zeker weet je dan dat je niet na drie maanden voor dezelfde vraag staat?
(onmgelijke vraag) maar als je die zaken nu vervangt, zelf, wat wellicht ietsje goedkoper is, of wellicht is er iemand die je wil assisteren, dan weet je zeker dat die zaken bij jou huidige 740 weer top zijn. (wat natuurlijk niet wil zeggen dat er een andere verrassing achteraan komt....;-))
You see my point?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:05 #1272701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Punt zeker duidelijk,
Punt zeker duidelijk, bedankt :)!
Wordt in elk geval even sparen voor dit grote onderhoud past in het plaatje. Zit gelukkig geen superdruk op, dat is in dit geval wel fijn. In juli mag hij voor de APK, maar 's kijken wat er dan te combineren valt.Heb jullie een idee van het onderdeel in de carter dat zorgt voor die 'overdruk', het onderdeel dat zegmaar al vervangen had moeten zijn? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:25 #1272703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstopte carter-ventilatie
misschien?
Zit alleen niet in het carter, maar zorgt ervoor dat de schadelijke gassen verantwoord uit het carter kunnen ontsnappen (naar het inlaatspruitstuk). Als ie verstopt zit kan dat dus niet en ontstaat er druk in het carter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:31 #1272704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt plausibel. Kennelijk
klinkt plausibel. Kennelijk rij ik er zelf al een tijd meer rond; af en toe olie bijgooien is tot op heden de 'oplossing' geweest (en dat was verre van veel olie, moet ik erbij zeggen, heb in die zin wel mazzel). Klopt dat met een verstopte ventilatie?

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 21:06 #1272713 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Fixen...
Hoi David,

davidvdheiden schreef : vanmiddag de 740 (2.3 GL, 1989, MY 1990) uitgebreid laten checken

Conclusie:
- uitlaat vertoont wat scheurtjes, maar is voor bijv. APK nog op te vijzelen

Voor de apk laten lassen als ie niet gasdicht is en sparen voor een verse set.

davidvdheiden schreef : - koppeling heeft langste tijd gehad. Slipt (nog) niet, maar zit al wel erg hoor

Is een slijtageonderdeel. Je weet dat ie er nu aankomt bij je wagen. Bij m'n diesel was ik de kosten van de koppeling + een bedrag arbeidsloon kwijt van de klussers hier. (met nog heel veel dank)

davidvdheiden schreef : - door het niet tijdig vervangen van 'iets' in de carter (help me even aan de juiste naam?) is er nu teveel druk op de (achterste?) keerring, waardoor hij was olie lekt. Niet direct zorgwekkend, maar naar ik begrepen heb bij het vervangen van de koppeling wel een kleine moeite om mee te nemen om dan de keerring te vervangen. (en dan dus nog 'dat'gene uit de carter?)

Of het een 'kleine' moeite is, weet ik niet, maar later laten doen is zeker weten een grotere moeite. Klinkt overigens als een verstopte karterontluchting, daar alleen die er voor zorgt dat je geen druk hebt in je karterpan. (Maar pin me er niet op vast, navragen, onderdelen bestellen en vervangen.

davidvdheiden schreef : De eerste offertes voor bovenstaande zitten, uitlaat niet meegerekend, zo rond de 500-700 euro. Om niet gelijk mijn liefde voor de wagen maar ook het verstand te laten spreken: is hij dit wel waard? Verder is hij motorisch top, heeft 'pas' 270.000 gereden en zou dus nog best even meekunnen. Venijn zit hem dus in de koppeling en het vervangen van keerring + 'ding' in de carter, wat uiteindelijk de oorzaak is voor de te hoge druk op de keerring.

Ben benieuwd naar jullie visie (en eventuele suggesties/oplossingen)

Even een simpele vraag, denk jij voor die kosten + de opbrengst van de wagen een andere wagen te hebben waarvan jij weet wat er aan zit te komen aan kosten? Ik persoonlijk gok van niet, maar ik weet niet wat jij aan connecties hebt. ;)
Er zijn op dit moment 2 kampen in Nederland m.b.t. het onderhoud van wagens:
  1. Wagen kopen, standaard onderhoud doen en zodra het onderhoud van 1 beurt boven de dagwaarde komt, weggooien en volgende wagen kopen.Dit levert een duidelijk beslismoment, gebaseerd op financien. Nadeel hierbij is dat je geld weggooit (je hebt veel onderhoud gedaan die onder die grens lag, je weet watje hebt en je gooit het weg voor iets onbekends... naast dat je bijdraagt aan de afvalberg)
  2. Wagen kopen, eventueel achterstallig onderhoud oplossen en oprijden totdat het echt niet meer verantwoordelijk is om de reparatie uitte voeren. (Lees, vervanging van de body)Dit levert ook een duidelijk beslismoment, te weten het onrendabel zijn van het oplappen van de body. Nadeel is dat je soms hogere kosten hebt dan de dagwaarde, maar dat komt meestal door de lage dagwaarde van de wagen, niet de belachelijk hoge kosten. Voordeel is dat je weet wat je hebt en als je beginnende roest tijdig aanpakt weet je zelfs het opruim moment op te lossen of... te voorkomen.
Geloof me, een reparatie < 1000 euro is altijd de moeite waard als je weet dat de wagen verder goed is. Voor dat geld koop je botweg niets anders. Ik heb vrienden die naar moderner zijn overgestapt... mijn investeringen sinds ik een Volvo 7 serie heb vallen in het niets in vergelijking met de kosten van die duitse 5'jes. (en dat is inclusief het restauratiewerk van de 780's)
Ik nodig je uit om je bij kamp 2 aan te sluiten, welke ik overigens een stuk bevredigender vind dan botweg wegmikken en vervangen.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
'86 782 D24Tic, '86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 21:24 #1272717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooie uiteenzetting. Kan
mooie uiteenzetting. Kan niet anders zeggen tot op heden in kamp 1 te hebben gezeten, maar graag in kamp 2 te willen gaan zitten. 700 euro is een bedrag dat ik niet a la minute wil neerleggen (kunnen is niet zozeer het verhaal), maar dat hoeft gelukkig ook nog niet direct. Heb nu inderdaad even de tijd om te shoppen en connecties af te struinen. Heb hier en daar al een berichtje rondgestuurd. Zelf ben ik a-technisch (helaas), dus deze 2 grappen (olielekkage en koppeling) vervangen zal ik moeten uitbesteden. 

Hebben jullie nog suggesties voor een plek waar dit zou kunnen? Hoeft niet per se BTW/BOVAG over, als een garagist hier wordt aangeraden is het mij tot op heden goed bevallen. Ik woon in Amersfoort, werk in Utrecht :) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 22:36 #1272727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kamp 2 rules!

jhuijsmans schreef : Ik nodig je uit om je bij kamp 2 aan te sluiten, welke ik overigens een stuk bevredigender vind dan botweg wegmikken en vervangen.

Volgens mij bestaat de meerderheid hier uit inwonenden van kamp2. Daarom is het hier ook zo gezellig .
De lieden die de slooppremie verzonnen hebben zijn duidelijk kamp 1 en en wat ik daarvan vind...
Sorry, dat was Off Topic, maar ik moest het even kwijt. 
En verder, David, gewoon ff lid worden van de V700 vereniging (minimale investering) en naar de eerstvolgende sleuteldag komen, alwaar je het lekker zelf doet met hulp van mede clubleden en professionals. Vele linkshandigen zijn je al voorgegaan  . Misschien is meteen de 1e keer beginnen met de koppeling vervangen wat al te ambitieus, maar die carterventilatie controleren en/of schoonmaken is appeltje-eitje op een sleuteldag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 22:43 #1272734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lid worden moest ik van 't
Lid worden moest ik van 't weekend inderdaad maar eens gaan rondmaken.Enkel de carterventilatie schoonmaken maakt de keerkrink niet meer niet-lekkend; heb begrepen dat dit blijft ook al wordt de oorzaak verholpen. (Koppeling vervangen is ook geen spoedje, enkel iets dat er aan gaat komen. Kan kennelijk ook nog een paar maanden duren). De truck van in z'n 4 zetten, op laten komen en hopen of ie afslaat durf ik niet uit te voeren (of kan dat ook zonder schade op te wekken?) 

Moderators: Jerry Stam