Airco schakelt niet meer in, *opgelost - waarsch lekke condensor*
- V700 register
- Nieuw lid
-
En weet iemand een goede airco service omgeving meppel/zwolle, of in Hilversum?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit klopt niet, of eigenlijk, dit hoort niet.Als er te weinig koudemiddel in zit, probeert de pomp het nog op druk te kkrijgen, maar als dat niet lukt, slaat ie af.Als er veel te weinig of helemaal geen koudemiddel meer in zit, zorgt de inschakelbeveiliging (onderdruk) er voor dat het systeem niet inschakelt.jblokzijl schreef : Bij te weinig gas schakelt in, en na enkele seconden weer uit...
En dat weet ik uit ervaring...want hij was ooit geheel leeg. De magneetkoppeling doet dus ook bij een leeg systeem zijn werk gewoon...
Bovenop die zilveren bus die tegen je schutbord zit, zit een druk-contact.Trek die eens los en verbind deze door, met draaiende motor.Schakelt de pomp nu wel in, dan zit er dus geen koudemiddel meer in, of is die bus kapot. (ik vergeet steeds hoe dat ding heet)Haal de overbruging direct weer los, als je weet wat je weten wilt, want een droog draaiende pomp is niet bevordelijk voor de levensduur.
<strike>Ik weet trouwens niet zeker of er in een originele ECC ook een kijkglaasje in het systeem zat, ik meen van wel.Er zit nog een bus in het systeem, meen ik, achter de grille en voor de radiator, staand voor de auto links.Bovenop lijkt een deukje in dat vierkante blokje te zitten, maar als je dat schoonmaakt, moet je een kijkglaasje zien, als ik me dus niet vergis.Zie je groen, dan is het goed.Zie je zilver, dan is ie leeg.</strike>
Effe gechecked bij de mijne, inderdaad geen kijkglaasje.
Ohja, die drie ventielen die linksonder op de radiator zitten, moet je lekker laten zitten.Draai je die eruit, ploft door de druk de ring eruit en begint ie te R134a sproeien.Draai je hem weer terug, druk je de rig stuk en krijg je het niet meer dicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hem inderdaad niet lang laten draaien, want zonder koelmiddel ook geen smering. Ik heb geen kijkglaasje helaas...vandaar dat ik het (lage druk?) ventiel heb geprobeerd, maar daar zit dus GEEN druk meer op...
Van de ventielen onderin heb ik alleen de stekkerverbindingen schoongemaakt...maar daar lag het helaas niet aan...
Mijn diagnose tot nu toe is een compleet leeg systeem door een lek, waardoor de pomp niet meer inschakelt. Als ik hem met 12volt forceer te draaien loopt ie zonder rare geluid en werkt de magneetkoppeling dus ook. Mijn vermoeden wordt nog eens bekrachtigd doordat het rondom de ventielen/drukschakelaars onderaan op de condensor flink vies/nat/vettig is, een stuk van 10x10cm....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar de vraag is natuurlijk, of dat dat r134a is, of olie.De onderste hoek van mijn voorste radiator is ook vettig, maar dat komt indirect daar terecht, door de niet goed aangedraaide slangeklem bij de ingang van de intercooler.jblokzijl schreef : Mijn vermoeden wordt nog eens bekrachtigd doordat het rondom de ventielen/drukschakelaars onderaan op de condensor flink vies/nat/vettig is, een stuk van 10x10cm....
de meeste bedrijven vullen een klein beetje lekvloeistof bij zodat met uv licht evt lekken te bekijken, dus kan het vulbedrijf snel zien of deze vette vlek uit de airco komt.jblokzijl schreef : Mijn diagnose tot nu toe is een compleet leeg systeem door een lek, waardoor de pomp niet meer inschakelt. Als ik hem met 12volt forceer te draaien loopt ie zonder rare geluid en werkt de magneetkoppeling dus ook. Mijn vermoeden wordt nog eens bekrachtigd doordat het rondom de ventielen/drukschakelaars onderaan op de condensor flink vies/nat/vettig is, een stuk van 10x10cm....
in een airco systeem zit ook een hoeveelheid olie (org volvo ecc is 190ml olie uit mijn hoofd) dit in kombinatie met de uv lekstof zorgt dat het niet zo weg spoelt bij een rit in een regenbui.
maar je moet er niet te lang mee wachten om dit na te laten kijken, dan is er geen lekstof meer te vinden of is het teveel verspeid.
schakelaartje op de droger (zilvergrijze bus) is de lage druk sensor en op de condensor (radiateur van de airco) is de hogedruksensor.

wat ik wel vreemd vind is dat als het systeem gewerkt heeft een paar weken geleden, en dat als je nu de lage druksensor overbrugt, door de draden via stekker door te verbinden het niet werkt.
als je belang erbij heb, kan ik je wel een bedradingsschema en componentenschema van de airco mailen

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
UPDATE
Nieuwe condensor zit erin, airco koelt weer als een vriezer!
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Ik sluit me bij Alxander aan. Normaal gesproken wordt er altijd wat fluor toegevoegd als "lektester" toegevoegd. En ik kan uit ervaring vertellen dat die blijft zitten. In de laatste Volvo de condensor vervangen en ca 8 maanden later weer lek en dat was goed te zien !asatter schreef :
de meeste bedrijven vullen een klein beetje lekvloeistof bij zodat met uv licht evt lekken te bekijken, dus kan het vulbedrijf snel zien of deze vette vlek uit de airco komt.jblokzijl schreef : Mijn diagnose tot nu toe is een compleet leeg systeem door een lek, waardoor de pomp niet meer inschakelt. Als ik hem met 12volt forceer te draaien loopt ie zonder rare geluid en werkt de magneetkoppeling dus ook. Mijn vermoeden wordt nog eens bekrachtigd doordat het rondom de ventielen/drukschakelaars onderaan op de condensor flink vies/nat/vettig is, een stuk van 10x10cm....
in een airco systeem zit ook een hoeveelheid olie (org volvo ecc is 190ml olie uit mijn hoofd) dit in kombinatie met de uv lekstof zorgt dat het niet zo weg spoelt bij een rit in een regenbui.
Maar in ieder geval goed om te lezen dat er weer gekoeld wordt
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-