Airco schakelt niet meer in, *opgelost - waarsch lekke condensor*
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 16:27 #1080244
door V700 register
Airco schakelt niet meer in, *opgelost - waarsch lekke condensor* is gemaakt door V700 register
Twee weken geleden de airco laten bijvullen, en die werkte daarna perfect. Maar nu op de eerste echt warme dag (20 graden) schakelt de airco niet meer in. Ik hoor het relais tikken achter het dashboard kastje maar de magneetkoppeling schakelt niet in....en daardoor draait de pomp niet mee en wordt de lucht niet koud....
waar moet ik beginnen met zoeken? Er loopt 1 draad over de pomp die in een andere draad steekt met een plug, daarop meet ik geen spanning. Als de airco inschakelt, staat daar dan continue spanning op? Of alleen maar een puls als ie inschakelt?
Update: Als ik op deze draad zelf 12 volt zet schakelt de magneetkoppelling wel en werkt de airco....rara..waar kan deze fout nu zitten?
Update 2: Zie onder, is het systeem leeg??
Update 3: zie onder, condensor lek?
waar moet ik beginnen met zoeken? Er loopt 1 draad over de pomp die in een andere draad steekt met een plug, daarop meet ik geen spanning. Als de airco inschakelt, staat daar dan continue spanning op? Of alleen maar een puls als ie inschakelt?
Update: Als ik op deze draad zelf 12 volt zet schakelt de magneetkoppelling wel en werkt de airco....rara..waar kan deze fout nu zitten?
Update 2: Zie onder, is het systeem leeg??
Update 3: zie onder, condensor lek?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 17:16 #1271983
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien toch weer leeg?
In een Volvo airco zit een gas-gebrek-beveiliging. Als er te wijnig koelgas inzit, wordt de compressor niet aangestuurd.
Misschien handig om even terug te gaan naar de reperateur?
Misschien handig om even terug te gaan naar de reperateur?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 17:19 #1271984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij te weinig gas schakelt in, en na enkele seconden weer uit...
En dat weet ik uit ervaring...
want hij was ooit geheel leeg. De magneetkoppeling doet dus ook bij een leeg systeem zijn werk gewoon...
alleen nu niet...
En dat weet ik uit ervaring...
alleen nu niet...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 18:00 #1271986
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde euvel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 18:09 #1271987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar
Maar als ik mijn aan/uit knop indruk hoor ik het relais wel schakelen dus dat doet mij vermoeden dat dit nog wel goed is...was dit bij jou ook zo?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 18:37 #1271991
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draait de pomp niet??
Als de pomp niet meedraait als hij dat wel zou moeten doen, moet je even drie ringetjes achter de poulie van de pomp vandaan halen. Heb ik ook gehad, nu al 2 jaar geen probleem meer. Test even met een houten hamer, meer info staat <a href="/node/16653" target="_blank">hier</a>, met een verwijzing naar het <a href="
www.volvo850forum.nl/index.php?topic=9405.msg208134#msg208134
" target="_blank">850 forum.
Als dit de oorzaak is, is het en simpele klus.
Als dit de oorzaak is, is het en simpele klus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 19:10 #1271992
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leeg?
heb alle drukschakelaars op de condensor schoongemaakt, geen resultaat. Wel was de condensor in 1 hoek vettig nat....is ie lek?
De stoute schoenen aangetrokken en heb het ventiel met dat zwarte kapje (max 6nm), wat op de drogerbus zit waar alle aircoleidingen naar toelopen, ingedrukt...er kwam een klein pufje uit...maar daarna niets meer...
Mag ik daaruit concluderen dat mijn systeem niet meer onder druk staat, en dus leeg en lek is?
De stoute schoenen aangetrokken en heb het ventiel met dat zwarte kapje (max 6nm), wat op de drogerbus zit waar alle aircoleidingen naar toelopen, ingedrukt...er kwam een klein pufje uit...maar daarna niets meer...
Mag ik daaruit concluderen dat mijn systeem niet meer onder druk staat, en dus leeg en lek is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 19:41 #1271998
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leeg ...
Ik ben bang dat uw systeem weer leeg is. Even naar de dealer en een nieuw vulnippeltje laten monteren in die vulnippel. Paar eurootjes. Daarnaast ook maar even die condensor controleren op lekkage.
En natuurlijk weer koelgas er in laten doen ...
En natuurlijk weer koelgas er in laten doen ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 19:49 #1271999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er zou dus veel meer druk op
er zou dus veel meer druk op dat ventiel moeten staan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2010 19:52 #1272000
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou de boel eens goed
Ik zou de boel eens goed laten vacumeren voor minstens een drie kwartier. Mocht het een groter lek zijn dan is het vacuum al sneller weg. Hopelijk is het een nippeltje.
Moderators: Jerry Stam