advies gevraagd over bevestiging voorpijp uitlaat 940 2.3 lpt 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2010 12:55 #1080043 door V700 register
De voorpijp slaat tegen het chassis aan waardoor er een irritante rammel ontstaat als ik bijvoorbeeld een rotonde neem.
Wie kan me zeggen hoe ik dit kan verhelpen?  Ik heb gemerkt dat een van de moeren bij de turbo steeds langzaam losloopt.
Als ik hem vastzet, is het geluid een tijdje weg. Maar de voorpijp zit volgens mij veel te dicht tegen de chassisbalk aan. Hoort de voorpijp eigenlijk vast te zitten met een beugel? ik zie die niet en zou ook niet weten hoe ik de uitlaat beter op zijn plek kan krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2010 18:12 #1271009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spelen

marten schreef : De voorpijp slaat tegen het chassis aan waardoor er een irritante rammel ontstaat als ik bijvoorbeeld een rotonde neem.
Wie kan me zeggen hoe ik dit kan verhelpen?  Ik heb gemerkt dat een van de moeren bij de turbo steeds langzaam losloopt.
Als ik hem vastzet, is het geluid een tijdje weg. Maar de voorpijp zit volgens mij veel te dicht tegen de chassisbalk aan. Hoort de voorpijp eigenlijk vast te zitten met een beugel? ik zie die niet en zou ook niet weten hoe ik de uitlaat beter op zijn plek kan krijgen.

Probeer eens wat te "spelen" met de lengte van de ophangrubbers waar je "potten" mee vast zitten. Overigens vind ik het erg bijzonder dat je downpipe tegen het chassis aankomt, tenminste als het de originele downpipe is. Een echte oplossing is dan alleen nog om in het schuine gedeelte van je downpipe een pusminus 2 cm. hoge ring te lassen (doorzagen dus) om onder de bodem meer "clearance" te krijgen.Maar nogmaals, ik vind het een apart probleem bij een originele uitlaat. Check alles nog eens goed voor je gaat "slopen".

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2010 19:25 #1271014 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic steun
Zo apart komt mij dit probleem niet voor, ik heb precies hetzelfde met de eerste montage voorpijp.
Ooit heeft Volvo daar een beugel voor gemonteerd, bij mij zit er nog een wat langere bout aan het vliegwielhuis vlak naast de voorpijp, ik heb het opgelost door verder naar achteren een beugel om de voorpijp te monteren met een steun  naar de achterzijde van de bak waar een "loos" oog zit, even op de juiste plek de gaten in de strip boren en de voorpijp kan niet meer richting chassis kruipen.

Ton. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 15:46 #1423467 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorpijp tegen chassis 940 2.3 lpt 1997 - rammel - motor
Hallo mede liefhebbers!

ik heb een probleem dat ik hier wel tegenkom, maar een duidelijke oorzaak of oplossing zie ik niet. Ben echter ook niet echt een techneut. Na verloop van tijd lijkt het of de motor zakt of de voorpijp uitlaat zakt van mijn 940 2.3 lpt 1997. Dit lijkt door het draaien van de motor te komen. Zeker bij het rijden op rotonde of linksafslaan. Het spruitstuk loopt tegen het chassis aan en geeft een zeer irritante brom. Of dit schadelijk is weet ik niet, maar zal zeker niet goed zijn.
Komt dit door een motorsteun die 'af' is, een ophangrubber, het (standaard) spruitstuk/voorpijp?
Wat zou ik hier aan kunnen kunnen (laten) doen?

alvast vriendelijk dank!
Mart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 15:47 #1423468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorpijp tegen chassis 940 2.3 lpt 1997 - rammel - motor
toevoeging: hij komt niet meer terug; hiervoor is een breekijzer nodig. Na verloop can tijd is de brom weer terug en blijkt de pijp weer tegen het chassis aan te zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 15:56 #1423469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Als ik zou moeten gokken zou ik denken dat het komt door ruimte op de downpipe icm de ontbrekende beugel naar de aansluiting blok/bak. De ruimte op de downpipe zit vermoedelijk in de verbinding tussen turbo en voorzijde downpipe, met die flens met 3 bouten die loslopen. Als daar wat ruimte in komt en de beugel ontbreekt en daardoor de downpipe niet op zn plaats houdt kan ik me indenken dat hij uiteindelijk zo ver naar buiten werkt dat de de downpipe tegen het chassis komt.

Nog even wat anders om te checken: Geen loszittende hitteschilden?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 16:14 #1423470 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Even terug scrollen.
En mijn reactie op het onderwerp lezen.

Wat Henk zegt klopt wel, het lijkt er op dat de moeren steeds wat los lopen, maar wees voorzichtig met steeds maar weer aanhalen!
Ondanks dat de voorpijp beweegt, steeds dichter naar het chassis, is er geen lekkage.
Volvo heeft er een originele beugel voor, maar om de één of andere reden is die beugel op bepaalde series nooit vanaf fabriek geplaatst.
Zelf een beugel maken en aan de bak vastzetten, nooit meer last.

Groeten,

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 17:25 #1423471 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Beugel?
Ja die beugel heb ik ook, maar die zit bij mij niet vast.
Toch heb ik geen last van downpipe die tegen carrosserie aankomt.
Misschien zit er wat anders niet goed:
- Moeren van de Turbo-downpipe aansluiting
- Uitlaatbeugel los
- Katalysator bijna los / gedraaid.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 17:30 #1423472 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Beugel
De voorpijp kan vastgezet worden met een beugel die gewoon te bestellen is.!
De beugel wordt bevestigd met een speciale bout die tegelijkertijd een van de bevestigings bouten van de versnellingsbak is.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2015 18:46 #1423474 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Beugel? Echt wel!
Ik had die beugel als eerste montage ook niet, die bout die Timen noemt wel, één van de versnellingsbakbouten is dan iets langer.
Ik heb er destijds zelf een steun voor gemaakt, aan die wat langere bout vastgezet en nooit meer last gehad.
En ik wil er nogmaals op wijzen dat er op diverse (buitenlandse) fora voor wordt gewaarschuwd de downpipe moeren niet steeds maar aan te blijven draaien, daar zit het probleem niet. Ook niet in een uitlaatbeugel of iets bij de katalysator, de één heeft er last van, de ander niet.

Beugeltje maken Marten!

Groeten,

Moderators: Jerry Stam