voorwiellager na 1 week naar de kl......!! aanhaalmoment??? op 't gevoel??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2010 14:06 #1264599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal niet OffTopic..
hoi Alexander,
is in dit kader een volkomen legitieme vraag. Officieel heet het:
<a href=" lexius.nl/regeling-aanwijzing-bewijsstuk...kel4/lid1/onderdeelb ">Het patroonsdiploma of het diploma van vakbekwaamheid voor het autobedrijf dan wel het motorfietsbedrijf, uitgereikt door de Stichting ’VAM’
Kan ook door de BOVAG afgenomen/verstrekt zijn. In principe kan/kon  je  met elk middenstandsdiploma een winkel, bedrijfje of eender welk zelfstandige toko oprichten en bedrijven, met uitzondering van vervoersbedrijven, auto- danwel motorfietsbedrijf etc. Dan had/heb je als bedrijfsleider (dus niet perse de eigenaar) een patroonsdiploma nodig. Eigenlijk een veredeld midenstandsdiploma waar heel veel aandacht uitging naar veiligheid en de eisen die daaraan gesteld werden. Het maakt natuurlijk uit of de verpakking van een doos met 40 planten of bloemstukken niet deugdelijk is of een autobus die 40 mensen moet vervoeren. Heel veel technische bedrijven hebben dus naast het middenstandsdiploma (bevoegd- en bekwaamheid tot het voeren van een bedrijf) ook iemand in dienst die een patroonsdiploma heeft. Denk vooral aan loodgietersbedrijven met GAWALO (gas, water loodgieterswerk) wwar je een patroon loodgieter of gasfitter hebt, maar ook voor lesgeven in autoschadeherstel.

Eigenlijk komt daar het woord Patron vandaan, want wie is er hier nou eigenlijk de baas:-) (of was het nou andersom?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2010 18:00 #1264623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zo'n voorwiellager
Ik heb zo'n voorwiellager inmiddels ook een paar keer vernieuwd. Op zich een vrij makkelijke klus, je hebt alleen wat 'lomp'  gereedschap nodig want het zit goed vast en moet ook weer goed vast teruggezet worden.
op zich kun je het wel met boerenverstand. Als je een T-stuk met een pijp als verlenging erop nodig hebt om het los te krijgen kan het nooit goed zijn als je het met 2 vingers vast moet draaien volgens het boekje. Als vuistregel houd ik aan dat vast ongeveer eveneveel kracht moet kosten als los. Dan zit je er nooit vre langs.
&#160;

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2010 23:07 #1264671 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Voudje
Timen, je heb gelijk!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2010 23:21 #1264675 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Anders
Hallo Tiemon

wp001 schreef : Mattie:
 Wanneer ik je niet kan overtuigen zoek dan even naar de vastzetvoorschriften van Volvo.

Ik geloof je wel, ik heb alleen op dit gebied alleen ervaring met auto's waarbij je de moer "handvast" moet aandraaien. Dat dat bij onze Volvo's anders werkt wist ik niet.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 13:03 #1264722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er is ergens iets mis
met het verhaal van Peter en Lobbes.... Als je het lager flink hebt aangehaald en het wiel zit vast, is er inderdaad iets mis. Bij mijn '84-er 760TD betrof het een conisch lager met splitpen die je losjes aanhaalde totdat het wiel net niet aanliep. Misschien heb je een verkeerd lager gemonteerd??? Verkeerd besteld door de dealer of zo? Een lager mag er niet na een week meteen uitlopen.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 13:06 #1264723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Constructie
De constructie is toch gewijzigd als ik het me goed herinner ? De eerste modeljaren met een conisch lager en later andere lagers ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2010 14:53 #1264756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ja, dat klopt. De eerste modellen met conisch lager, later gewijzigd. Wat ik bedoel is dat er iets niet in orde is geweest met het lager. Kan niet anders! Ik vermoed een verkeerd lager gemonteerd. Hoe kan anders het lager na een week er uit lopen?
Groetjes,
Robert

Moderators: Jerry Stam