Sperdifferentieel vraagje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 19:01 #1078725 door V700 register
Sperdifferentieel vraagje. is gemaakt door V700 register
heren,
Een vraag over het sperdifferentieel in een 965 met starre achter as. De afgelopen weken is die sperdifferenrtieel van de Estate echt een uitkomst, je komt niet meer hardnekkig vast te zitten en ook niet op modderige wegen in het bos. Nu komt het: als de motor of beter het differentieel nog koud is en hij slaat in de sper om 's morgens weg te komen blijft hij er in hangen. Een tijdje. 400 meter of zo. Dat is uiterst vervelend, want je kunt bijna geen bocht meer maken alleen met zwaar sturen en bonkt de achterkant over de (droge!!) straat door de bocht. Hiermee komen grote krachten op het differentieel te staan... De boel kan kapot gaan vrees ik. Als je nog op slappe grond rijdt is het niet erg daar de boel dan wordt opgevangen door slippen van 1 van de banden. Soms helpt even een stuk recht achteruit rijden, maar sturen kun je dan bijna helemaal vergeten op de droge weg. Ik heb de boel een paar maanden geleden ververst met 75W90... Dat zou goed moeten zijn.. Iemand ook zulke ervaringen?? Gebeurt alleen als de boel koud is. Misschien 's winters wat dunnere olie in het differentieel doen? Maar de temperaturen gaan alweer een stuk omhoog afgelopen dagen.
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:31 #1262074 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Olie
Ik zou die olie er maar gouw uitgooien cq controleer of dit de goede olie is/was.
Bij vrachtwagens kost, een gesperd diferentieel op de droge weg, steekassen!
Breken af, met een beetje geluk komen er brokken metaal tussen de tandwielen, met alle gevolgen van dien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 22:55 #1262116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andre,
Dank je wel voor de tip. Ik ga van het weekeinde de olie aftappen. Ik kan bijna niet voorstellen dat zoiets zomaar gebeurt van 1 op andere dag met wat koude in het mechaniek. Vorig jaar geen last van gehad en toen was het nog kouder. Ik beknibbel nooit op de kwaliteit van olien, was best een dure olie van Mobil 1. En ik zal ook de boel ook meteen schoonmaken met remmenreiniger en uitspoelen zodat er geen oude olie achter blijft in het differentieel; afdekplaat van het differentieel even losnemen. Zou ik de pech hebben een slechte olie gekocht te hebben als een productiefout? Zou kunnen, kleine foutjes sluipen er wel eens doorheen.  
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 00:34 #1262132 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uitlekken...
Een nachtje uitlekken is denk ik voldoende om de oude olie eruit te laten lopen.
Bij mij in het boekje staat SAE 90 of 80 W 90.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 08:35 #1262140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
Hoi Robert,

Er zijn meerdere soorten 75W-90 Olie soorten. Om te beginnen semi-synthetisch en full-synthetisch. Dan heb je nog GL-4 en GL-5 olieen. Kan het probleem daarin zitten?
 Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat en 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?

Groet, Martijn 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 10:19 #1262148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie met toevoeging
voor een sper-differentieel moet er toch een olie met toevoeging in?
Ik meen dat deze olie een L als toevoeging op de viscositeitsaanduiding heeft...

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 11:01 #1262153 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic 1995

martinez940 schreef :  Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat en 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?

Pas vanaf modeljaar '95, nieuwe snuit, heeft de 965 een multilink achteras gekregen.Deze is gebaseerd op de multilink van de 850, daarom ook de andere ET waarde van de velgen.Ook de vooras is toen gewijzigd, zowel voor de estate als voor de sedan.
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 11:25 #1262155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat voor type sper zit er in?
Zet maar een afwasbak onder de klok / diff en schroef het deksel er maar af.De opgevangen olie goed controleren op metaal delen.Huis schoonmaken en contoleren op metaal delen.Kijken wat voor type sper er in zit en of er iets stuk is.Rechts of links naast de klok zit een witte stikker met info over je achteras.Als het goed is dan staat daar vermeld wat voor overbrenging je as heeft en of er een sper in zit.Als er afwijkende olie in moet staat dat meestal wel op een stikker op de klok.Deze stikkers en de stikkers op de as zitten meestal wel onder een laag zwarte tectiel.De olie die je hebt gebruikt kan volgens mij prima met de vaak geleverde eaton G80 sper in de volvo achterassen.Heb je een platensper dan moet ervolgens mij wel een andere olie in omdat anders de werking van de sper verminderd.Blijvend blokeren kan alleen met metaal delen tussen de tandwielen of met een stukke eatonG80.Google maar eens op eaton G80 en dan weet je meteen hoe het werkt en wat er eventueel stuk zou kunnen zijn.Ik ben benieuwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 11:46 #1262157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 964

hlambrechts schreef :

martinez940 schreef :  Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat een 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?

Pas vanaf modeljaar '95, nieuwe snuit, heeft de 965 een multilink achteras gekregen.Deze is gebaseerd op de multilink van de 850, daarom ook de andere ET waarde van de velgen.Ook de vooras is toen gewijzigd, zowel voor de estate als voor de sedan.
Groeten,Hedwig

Hoi Hedwig,

Geldt dat ook voor een 964? Een collega van me heeft een prachtige '93er, en ik zou zweren dat daar al een multilink onder zat. De sneeuw is weg, dus ik ga morgen eronder kijken.

Vriendelijke groet, Martijn 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 12:23 #1262162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
G80 heeft gewoon Api-GL5 olie nodig, staat ook in Vadis.
LSD's hebben inderdaad speciale olie nodig. 
Het blijven hangen zal niet meteen steekassen kosten, het geeft natuurlijk wel meer stress op de aandrijflijn maar geen ramp. 
Het lijkt er op dat de locker gewoon blijft hangen, even onder het denksel kijken lijkt mij het beste. 

Moderators: Jerry Stam