Sperdifferentieel vraagje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een vraag over het sperdifferentieel in een 965 met starre achter as. De afgelopen weken is die sperdifferenrtieel van de Estate echt een uitkomst, je komt niet meer hardnekkig vast te zitten en ook niet op modderige wegen in het bos. Nu komt het: als de motor of beter het differentieel nog koud is en hij slaat in de sper om 's morgens weg te komen blijft hij er in hangen. Een tijdje. 400 meter of zo. Dat is uiterst vervelend, want je kunt bijna geen bocht meer maken alleen met zwaar sturen en bonkt de achterkant over de (droge!!) straat door de bocht. Hiermee komen grote krachten op het differentieel te staan... De boel kan kapot gaan vrees ik. Als je nog op slappe grond rijdt is het niet erg daar de boel dan wordt opgevangen door slippen van 1 van de banden. Soms helpt even een stuk recht achteruit rijden, maar sturen kun je dan bijna helemaal vergeten op de droge weg. Ik heb de boel een paar maanden geleden ververst met 75W90... Dat zou goed moeten zijn.. Iemand ook zulke ervaringen?? Gebeurt alleen als de boel koud is. Misschien 's winters wat dunnere olie in het differentieel doen? Maar de temperaturen gaan alweer een stuk omhoog afgelopen dagen.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Bij vrachtwagens kost, een gesperd diferentieel op de droge weg, steekassen!
Breken af, met een beetje geluk komen er brokken metaal tussen de tandwielen, met alle gevolgen van dien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
Bij mij in het boekje staat SAE 90 of 80 W 90.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn meerdere soorten 75W-90 Olie soorten. Om te beginnen semi-synthetisch en full-synthetisch. Dan heb je nog GL-4 en GL-5 olieen. Kan het probleem daarin zitten?
Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat en 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?
Groet, Martijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik meen dat deze olie een L als toevoeging op de viscositeitsaanduiding heeft...
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Pas vanaf modeljaar '95, nieuwe snuit, heeft de 965 een multilink achteras gekregen.Deze is gebaseerd op de multilink van de 850, daarom ook de andere ET waarde van de velgen.Ook de vooras is toen gewijzigd, zowel voor de estate als voor de sedan.martinez940 schreef : Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat en 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?
Groeten,Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Hedwig,hlambrechts schreef :
Pas vanaf modeljaar '95, nieuwe snuit, heeft de 965 een multilink achteras gekregen.Deze is gebaseerd op de multilink van de 850, daarom ook de andere ET waarde van de velgen.Ook de vooras is toen gewijzigd, zowel voor de estate als voor de sedan.martinez940 schreef : Vraag mijnerzijds; Een 965 met starre achteras? Daar wist ik het bestaan niet vanaf. Is dat dan een 4 cylinder turbo? Ik was echt in de stellige overtuiging dat een 960 altijd een multilink ophanging had. Kun jij me wijzer maken?
Groeten,Hedwig
Geldt dat ook voor een 964? Een collega van me heeft een prachtige '93er, en ik zou zweren dat daar al een multilink onder zat. De sneeuw is weg, dus ik ga morgen eronder kijken.
Vriendelijke groet, Martijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
LSD's hebben inderdaad speciale olie nodig.
Het blijven hangen zal niet meteen steekassen kosten, het geeft natuurlijk wel meer stress op de aandrijflijn maar geen ramp.
Het lijkt er op dat de locker gewoon blijft hangen, even onder het denksel kijken lijkt mij het beste.