Harald in de problemen. STARTPROBLEEM VERHOLPEN!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 13:49 #1078715
door V700 register
Harald in de problemen. STARTPROBLEEM VERHOLPEN! is gemaakt door V700 register
Hallo Volvisti,
Ik heb wat problemen met Harald, mijn '91 944 B230FB Automaat/LPG. Op mijn werk hebben we een nieuwe accutester gekregen, die tevens de laadstroom kan meten. Om te weten hoe dat ding werkt, besloot ik de accu van Harald eens te testen. De accu diende bijgeladen te worden, en na het starten las ik tot mijn schrik maar 11,6V aan laadstroom af. Ik weet dat dit tussen de 13,8V en 14,2V moet zijn.
Toch maar huiswaarts gereden, en daar aangekomen nog eens gemeten met de multimeter: 13,8V !!! En zo'n 100A meer startvermogen aan boord. Ik heb zo een week doorgereden, Bij het starten 11,6V en bij aankomst 13,8V. Vanmorgen wilde Harald echter niet aanslaan. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde had ik al en verse accu in de auto gezet. Na deze ingebouwd te hebben, merkte ik duidelijk meer vermogen aan de stratmotor. Maar werkelijk geen hikje wat erop leek dat hij er zin in had.
Uiteindelijk de bougies gecontroleerd; vonken prima. Benzinetoevoer lijkt me ook geen pobleem; als ik lang doorstart gaat hij vanzelf verzopen ruiken. Zowel op gas als benzine geeft Harald geen kik. Accupolen voor 10min. los: geen resultaat. Ik heb zo goed als de hele nieuwe accu leeg gestart.
Ik snap het verband niet; met een nieuwe accu zou de motor moeten aanslaan, ook al laadt de dynamo niet volledig.
Wie kan mij verder helpen met deze zoektocht?
Groet, Martijn en een nukkige Harald
Ik heb wat problemen met Harald, mijn '91 944 B230FB Automaat/LPG. Op mijn werk hebben we een nieuwe accutester gekregen, die tevens de laadstroom kan meten. Om te weten hoe dat ding werkt, besloot ik de accu van Harald eens te testen. De accu diende bijgeladen te worden, en na het starten las ik tot mijn schrik maar 11,6V aan laadstroom af. Ik weet dat dit tussen de 13,8V en 14,2V moet zijn.
Toch maar huiswaarts gereden, en daar aangekomen nog eens gemeten met de multimeter: 13,8V !!! En zo'n 100A meer startvermogen aan boord. Ik heb zo een week doorgereden, Bij het starten 11,6V en bij aankomst 13,8V. Vanmorgen wilde Harald echter niet aanslaan. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde had ik al en verse accu in de auto gezet. Na deze ingebouwd te hebben, merkte ik duidelijk meer vermogen aan de stratmotor. Maar werkelijk geen hikje wat erop leek dat hij er zin in had.
Uiteindelijk de bougies gecontroleerd; vonken prima. Benzinetoevoer lijkt me ook geen pobleem; als ik lang doorstart gaat hij vanzelf verzopen ruiken. Zowel op gas als benzine geeft Harald geen kik. Accupolen voor 10min. los: geen resultaat. Ik heb zo goed als de hele nieuwe accu leeg gestart.
Ik snap het verband niet; met een nieuwe accu zou de motor moeten aanslaan, ook al laadt de dynamo niet volledig.
Wie kan mij verder helpen met deze zoektocht?
Groet, Martijn en een nukkige Harald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2010 14:01 #1261972
door Boris Duijndam (GAST)
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Toevallig
Ik denk dat je nu 2 problemen heb en ze los van elkaar moet oplossen, vaak komen problemen in een keer en ga je alles door elkaar halen weet ik uit ervaring.
Eerst het probleem van starten oplossen zodra hij weer loopt je dynamo nakijken, brand het lampje overigens wel van je dynamo je dashboard voordat je hem doorstart?
Eerst het probleem van starten oplossen zodra hij weer loopt je dynamo nakijken, brand het lampje overigens wel van je dynamo je dashboard voordat je hem doorstart?
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 14:47 #1261978
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Nukkige Harald
Martijn om niet te veel zaken tegelijk aan te pakken probeer je of je hem met een draadje wel gestart krijgt. De ene kant van het draadje op de plus van de accu aansluiten en de andere kant van het draadje op de plus lip van je startrelais op je startmotor. Hiermee omzeil je alle elektronica in de auto. Als je auto nu gewoon start (wel contact aan), dan weet je eigenlijk dat je startrelais en je startmotor nog goed zijn.
Als hij niet start heb je nog de volgende mogelijke oorzaken (misschien vergeet ik er een paar als amateur maar ik reken op de inbreng van andere heren op dit forum)
- Contactslot
- Startblokering van je alarmsysteem als die er in zit
- Schakelaar met bijbehorende blokering van je automaat
- Slechte contacten/corrosie/bekabeling Check massakabel !

Als hij niet start heb je nog de volgende mogelijke oorzaken (misschien vergeet ik er een paar als amateur maar ik reken op de inbreng van andere heren op dit forum)
- Contactslot
- Startblokering van je alarmsysteem als die er in zit
- Schakelaar met bijbehorende blokering van je automaat
- Slechte contacten/corrosie/bekabeling Check massakabel !

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 16:41 #1261999
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reacties
Heren,
Allereerst bedankt voor de snelle reacties; Fijn!
-Dynamolampje brandt niet voordat ik de startmotor activeer. Zou dat moeten Mr. Borrie?
-Alarm en/of startblokkering zitten er godzijdank niet op.
-Contactslotblokje (zwart) schoongemaakt met contactspray.
-Automaat zowel in P als in N gezet voor het starten. Geen verschil. Ik voel ook een klik in de knop van de "pook" als ik op
de rem trap.
-Massakabel ziet er goed uit.
Rest mij de truc van Ries uit te proberen, maar dat doe ik toch liever met iemand die er net wat meer sjoege van heeft dan ik.
Nog even terugkomend op de schakelaar in mijn automaat; mocht die defect zijn kan dan toch de startmotor rondgaan? Ik heb in het verleden de auto wel eens geparkeerd en de automaat in D laten staan. DOM! Als je dan weer wilt weg rijden gaat er (gelukkig) geen voeding naar de startmotor.
Opmerkingen en nieuwe tips zijn dus nog zeer welkom!
Groeten uit Zaandam,
Martijn en een (trouwe) dienst weigerende Harald.
Allereerst bedankt voor de snelle reacties; Fijn!
-Dynamolampje brandt niet voordat ik de startmotor activeer. Zou dat moeten Mr. Borrie?
-Alarm en/of startblokkering zitten er godzijdank niet op.
-Contactslotblokje (zwart) schoongemaakt met contactspray.
-Automaat zowel in P als in N gezet voor het starten. Geen verschil. Ik voel ook een klik in de knop van de "pook" als ik op
de rem trap.
-Massakabel ziet er goed uit.
Rest mij de truc van Ries uit te proberen, maar dat doe ik toch liever met iemand die er net wat meer sjoege van heeft dan ik.
Nog even terugkomend op de schakelaar in mijn automaat; mocht die defect zijn kan dan toch de startmotor rondgaan? Ik heb in het verleden de auto wel eens geparkeerd en de automaat in D laten staan. DOM! Als je dan weer wilt weg rijden gaat er (gelukkig) geen voeding naar de startmotor.
Opmerkingen en nieuwe tips zijn dus nog zeer welkom!
Groeten uit Zaandam,
Martijn en een (trouwe) dienst weigerende Harald.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 18:16 #1262018
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als hij wel vonkt
Maar niet aanslaat EN je ruikt benzine dan zou ik maar eens starten met het gaspedaal helemaal op vol gas.
Dan waait het eens lekker door bij de natte bougies en waarschijnlijk start hij dan wel.
Probeer het voor de lol zowel in P als in N
Zou allebei moeten werken maar toch.
Maar een vonk in de (lage druk) buitenlucht hoeft nog niet te betekenen dat hij dat ook doet in de hoge druk omgeving waar hij normaal hoort te werken.
Een barst in de verdeelkap heb in in een grijs verleden ook wel eens gehad.
Doet hele leuke dingen.
Dan waait het eens lekker door bij de natte bougies en waarschijnlijk start hij dan wel.
Probeer het voor de lol zowel in P als in N
Zou allebei moeten werken maar toch.
Maar een vonk in de (lage druk) buitenlucht hoeft nog niet te betekenen dat hij dat ook doet in de hoge druk omgeving waar hij normaal hoort te werken.
Een barst in de verdeelkap heb in in een grijs verleden ook wel eens gehad.
Doet hele leuke dingen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 18:32 #1262019
door V700 register
Vol gas starten heb ik geprobeerd, er is echter geen verschil te horen of te voelen. Ook heb ik de motor met 4 bougies eruit een uurtje laten "luchten" om overtollige benzine te laten verdampen. Ook dit mocht niet baten. P en N ook geprobeerd; niet het gewenste resultaat. Verdeelkap is redelijk (lees: 10.000KM) nieuw, maar ik zal hem morgen bij daglicht toch even controleren.
Bedankt voor het meedenken.
Martijn en Harald
Beantwoord door V700 register in topic Vol gas
Vol gas starten heb ik geprobeerd, er is echter geen verschil te horen of te voelen. Ook heb ik de motor met 4 bougies eruit een uurtje laten "luchten" om overtollige benzine te laten verdampen. Ook dit mocht niet baten. P en N ook geprobeerd; niet het gewenste resultaat. Verdeelkap is redelijk (lees: 10.000KM) nieuw, maar ik zal hem morgen bij daglicht toch even controleren.
Bedankt voor het meedenken.
Martijn en Harald
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 19:27 #1262024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een FB
Een '91 FB dat was mijn vorige Volvo.
Is toevallig niet de benzinedrukregelaar ter ziele? Vanwege die benzinelucht?
Even het losse slangetje eraf trekken.
Zie je daar benzine dan is het foute boel.
Dan brengt hij de rail niet op de juiste druk.
Verder zou ik alle stekkers eens los trekken en weer vast.
"Kontakt" spray zou ik niet te kwistig mee zijn.
Dat trekt alleen maar vuil aan op de duur. Ik ben meer van het ontvetten en licht opschuren.
Maar ook een potentieel "verdachte" is de hall opnemer.
Is toevallig niet de benzinedrukregelaar ter ziele? Vanwege die benzinelucht?
Even het losse slangetje eraf trekken.
Zie je daar benzine dan is het foute boel.
Dan brengt hij de rail niet op de juiste druk.
Verder zou ik alle stekkers eens los trekken en weer vast.
"Kontakt" spray zou ik niet te kwistig mee zijn.
Dat trekt alleen maar vuil aan op de duur. Ik ben meer van het ontvetten en licht opschuren.
Maar ook een potentieel "verdachte" is de hall opnemer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 19:47 #1262028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor ?
Ik denk dat je de BDP sensor bedoelt ? Zit achterop het blok, op het rode vliegwielhuis. De hall sensor (in de verdelerkap) is gebruikt t/m modeljaar '88 dacht ik. Daarna niet meer, en zeker niet op een FB.jwielsma schreef : Maar ook een potentieel "verdachte" is de hall opnemer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 20:43 #1262055
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een simpele manier om te
een simpele manier om te kijken waar ongeveer het probleem zit is een bus remmenrijniger of start piloot te kopen.
de kap va je luchtfilter losmaken en een beetje in je inlaat kanaal spuiten
mocht hij dan tekennen van leven willen geven weet je dat de ontsteking werkt en dat de brandstof toevoer niet goed is
mocht dat niet zo zijn dan zou ik alles wat met de ontsteking te maken heeft ff controleren

de kap va je luchtfilter losmaken en een beetje in je inlaat kanaal spuiten
mocht hij dan tekennen van leven willen geven weet je dat de ontsteking werkt en dat de brandstof toevoer niet goed is
mocht dat niet zo zijn dan zou ik alles wat met de ontsteking te maken heeft ff controleren

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2010 21:04 #1262061
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier kan ik wat mee.
<div></div><div>Dit zijn dingen die ik nog niet geprobeerd heb, ga het morgen proberen. Ik houd jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.</div><div> </div><div>Groeten, Martijn </div>
Moderators: Jerry Stam