Koppeling ontluchten

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-01-2010 21:42 #1260401 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic mogelijk

Tinus H schreef : Schakelen zonder koppeling kun je inderdaad vergeten. :-)
Niet dat het niet mogelijk is bij sommige auto`s.

<div class="content">Bij de 700 en 900 serie is dat zeker wel mogelijk! [Eigelijks werkt het wel bij alle wagens]
Vergt wel wat oefening trouwens..heb het mezelf aangeleerd nadat ik door mn koppeling ben getrapt!
[Tog alleen maar gebruiken in  "nood" situaties]
Je moet zelf gaan dienen als synchronisator!
Oftewel als jij 2000 toeren doet in zn 2, en je doet 1500 in zn 3:
Gas los, uit zn 2 trekken [kan veilig], tegen zn 3 aan drukken, en gas geven naar de juiste toeren [synchroniseren tussen de snelheid van het blok en de bak]En klik hij floept gewoon in zn 3
Vergt wel wat oefening!
Maar werkt perfect.
[Zelfde manier voor de andere versnellingen]
Groeten,Gerben
</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 12:35 #1260661 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Vanuit stilstand naar 1?
En die slag dan? Gaat een hele uitdaging worden denk ik zo, de motor zal nooit zo weinig toeren maken dat dit trucje werkt.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2010 12:41 #1260662 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Punt

jhuijsmans schreef : En die slag dan? Gaat een hele uitdaging worden denk ik zo, de motor zal nooit zo weinig toeren maken dat dit trucje werkt.

<div class="content">Motor uit, in zn 1 en starten in zn 1 [doet ie gerust!]
Ook bij stoplichten, gewoon remmen tot ie uitvalt [of zelf uitzetten] in zn 1 en bij groen starten.
Hoppa lukt je gerust
Indd gaat vanuit stilstand schakelen niet, maar al rollend gaat het je geheid lukken!
Maar nogmaals: goed is het niet, en aleen bij nood, of op de snelweg pech hebben, en door willen rijden,
Groeten,Gerben</div>

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 13:42 #1260686 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Nood actie dus inderdaad
Tja, dat is inderdaad alleen voor nood. Met een diesel die nog koud is is de accu leeg voor je de wijk uit bent.
Zo heb ik ooit eens een seat cordoba zonder pookbediening (kabels naar de bak gebroken) in de 4 een heel stuk kunnen rijden, maar toen was ik blij dat ik, in the middle of nower, een koppeling had. (tot het tankstation waar ik in elk geval koffie kon tappen) De koppeling was niet blij. Om uit stilstand in de 4 weg te komen heeft ie flink geslipt, maar op de binnenwegen in de noordoostpolder in de kou (2002) wil je wle een koppeling offeren. (zeker als het een leasebak is en je de rekening niet ziet)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 15:29 #1260730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of de JBF methode

flip_21 schreef : Met 2e persoon die voorzichtig met compressor heel weinig druk op het reservoir zet (heel heel weinig druk!) en dan simpelweg open schroeven. In één keer perfect :-)
Gr,
Philip

Dat werkt inderdaad prima. Goedkoop alternatief kan zijn; nippeltje opendraaien, bakje eronder en koffie gaan drinken. De remolie zal toch langzaam gaan sijpelen en dan is de lucht er ook uit. Wel goed oppassen dat er voldoende in het reservoir blijft.
ps JBF methode; JBF staat natuurlijk voor Janneman-Boere_fluitjes
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2015 07:58 #1417454 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze avond ook een poging doen...
Laatste weekend hebben we een motor-versnellingsbak wissel uitgevoerd. Een grote zorg is idd het ontluchten van het koppelingspedaal. Een eerste poging door het rustig laten lopen en op tijd bij te vullen lukte niet. Dus gaan we het proberen door pedaal induwen - nippel los - nippel dicht - pedaal los. Hopelijk heeft het effect...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 15:25 #1417494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gelukt...
Gisteren met de zoon de koppeling ontlucht. Hij in de auto, ik met het sleuteltje aan de ontluchtingsnippel.
Ik liet hem enkele keer pompen tot er druk op de plaat kwam, liet hem het pedaal ingedrukt houden, en dan de nippel losdraaien. Keer op keer tot de lucht er uit was, en de pedaal normaal functioneerde.
Dankzij dit forum alweer geholpen geweest... ;-)!

Moderators: Jerry Stam