Schroefdop expansievat... welke?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 01:41 #1077974 door V700 register
Schroefdop expansievat... welke? is gemaakt door V700 register
Dag jongelui, ik heb een vraagje over de expansievatschroefdop, ik heb zelf zo'n groenblauwe op mijn 940 lpt van 98, en deze gaat open bij een druk van 23 psi wat redelijk hoog is. Afijn... nu zat ik dit weekend op de website van Ipd (<a href=" www.ipdusa.com/Volvo-940960/Heating-&...Items/p-136-274-418/ " target="_blank">HIER) te neuzen en zag daar 2 soorten doppen te koop waaronder bovengenoemde die volgens Ipd niet voor dit type is maar voor de 960 (waarom), en een zwarte dop van slechts 11 psi die volgens hen wel voor de 940 is.Ik twijfel nu n.l. een beetje welke goed is, heb de laatste tijd wat last van lekkende koelwaterslangen, 23 psi is volgens mij best heftig en dat "duwt" behoorlijk lijkt me. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven? En kun je niet gewoon het overdrukventiel er helemaal uithalen? Vloeistof wordt onder druk toch ook eerder heet, of begrijp ik dit verkeerd? Kortom, vragen, vragen, vragen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 06:48 #1256952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb voor je gezocht maar kon helaas niets vinden. Weet zeker dat dit al eens eerder besproken is. Qua druk/temperatuur moet je oorzaak en gevolg niet door elkaar halen. Het koelwater wordt warm waardoor het volume toeneemt. Dat extra volume wil eruit maar de dop houdt dat (totdat hij opengaat) tegen waardoor de druk oploopt. Reden om een overdrukventiel in de dop te doen is dat je daarmee het kookpunt van je koelvloeistof verhoogt. De thermostaat handhaaft een koelwatertemperatuur van tegen de 90 graden (bij de thermostaat). Elders in de kop kan het water nog wel ietsje warmer zijn en je wilt natuurlijk geen stoombellen waar koelwater hoort. Overigens idem voor het vaatje, als je daar alle damp/stoom zomaar laat ontsnappen mag je geregeld de vloeistof bijvullen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 08:42 #1256963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic normaal
Normaal zit er meestal een dop op van 1.5 bar

groet chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 08:59 #1256967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn
Mijn LPT heeft ook een groenige.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 09:15 #1256969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 22 PSI

Chilm schreef : Ik twijfel nu n.l. een beetje welke goed is, heb de laatste tijd wat last van lekkende koelwaterslangen, 23 psi is volgens mij best heftig en dat "duwt" behoorlijk lijkt me. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven? En kun je niet gewoon het overdrukventiel er helemaal uithalen? Vloeistof wordt onder druk toch ook eerder heet, of begrijp ik dit verkeerd? Kortom, vragen, vragen, vragen...

22 PSI is de normale dop, die in een Turboblok op het expansievaatje hoort te zitten.
Tussen de regels door, lees ik dat je last hebt van lekkage en je door drukverlaging in het systeem, dat probleem wil verhelpen.
Niet doen.
De oorzaak aanpakken, niet een alternatieve oplossing zoeken voor een probleem wat er niet hoort te zijn.Zeker met jouw blok, zou ik er geen lagere druk-dop in zetten.
Ik neem aan dat je weet dat vloeistof onder druk soms tot boven kookpunt in temperatuur komt, maar niet kookt vanwege de druk in het systeem?(tevens de reden dat als je na een rit van 100 kilometer de dop eraf draait, het kokende koelwater om je oren spuit, niet vanwege de druk die eraf moet, maar omdat door het wegvallen van de druk, het koelwater meteen gaat koken?)
Ergo, geen lagere druk-dop erin, gewoon de originele en de lekkage bij de bron oplossen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 10:29 #1256990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic precies
Helemaal goed bas.
En slangen mogen best iets hard zijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 13:33 #1257029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn dank is groot
O.k bedankt mannen, het is mij geheel duidelijk nu. Lekkage is dan slechte slangen vermoedelijk, heb er al heel wat vervangen voor de zekerheid (nee koppakking lekt niet) en "het lek" is nu aardig boven. Blijft natuurlijk het feit dat Ipd een 11 psi adviseert voor de 940 en de groene (23 psi) voor de 960, rare jongens die Amerikanen ;bGelukkig hebben wij dan op ons "forumpje" de echte goeroe's als back-up.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 13:35 #1257030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doe ff leuk
@Henk: trouwens, doe jij weer eens efkes een leuke avatar van jezelf, zo anoniem is geen gezicht hoor

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 15:50 #1257044 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Matthew
Matthew heeft <a href=" www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=9943 ">hier en www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=18222 ">hier lijstjes met welke schroefdop bij een bepaalde motor hoort.
11 psi = 0,75 bar en 23 psi is 1,5 bar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 16:15 #1257064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk dat je een klein lekje
Denk dat je een klein lekje in je koppakking hebt als de druk erg hoog wordt. Komt vaak voor bij FK/FT motoren alleen de meeste eigenaren weten niet dat ze er last van hebben -:)) Door de hoge druk sneuvelt je kachelradiator vaak als eerste en dat is een XXX klus om te vervangen.
Als er nog druk op je koelssyteem staat bij koude motor dan is het bingo.
Groet,
Paul

Moderators: Jerry Stam