940-LPT tikkend geluid bij versnellen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2009 17:02 #1256456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het tikkende geluid is erg
Het tikkende geluid is erg hoog, alsof je met een pen op een pannendeksel tikt. Heeft voor mijn gevoel niet met de koppeling of bak te maken. Geluid komt ook vanuit de bovenzijde van het motorruim.
Gekoppeld aan toerental: Hiermee bedoelde ik dat het zodanig regelmatig is (snelle repetitie) dat het wel met het aantal toeren te maken moet hebben. Wanneer ik meer toeren maak neemt de frequentie navenant toe, maar is minder uitgesproken dan bij lage toeren. Wellicht komt dat doordat ik bij hogere toerentallen de afzonderlijke tikjes minder goed kan onderscheiden.
Ik ga morgen een beetje zeep op de verbinding spruitstuk-LPT doen om vervolgens de motor te starten. Het zou namelijk kunnen dat ontsnappende lucht tegen het alluminium bougie-beschermingsplaatje slaat dat daar juist boven zit. Het is maar een idee.
In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en de snelle reactie.
Ik ben overigens bij mijn garage geweest. Een meerijdende (en daarna zelfrijdende) monteur vond het weinig voorstellen; in ieder geval niets om me zorgen over te maken. Maar, ik zou toch graag weten wat het is voordat er van alles aan mijn motor wordt gedaan zonder resultaat.

Adriaan van de Griend
Volvo 945 LPT Estate 135 PK 1998 Marineblauw (140.000 km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2009 17:13 #1256457 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ries, hartelijk dank. Ik zie
Ries, hartelijk dank. Ik zie nu dat beide reacties van jou kwamen.
Sneuvelende benzinepomp: Ik hou deze suggestie nog even achter de hand. Het geluid komt namelijk duidelijk vanuit de rechter bovenzijde van het motorruim. Ik heb begrepen dat de benzinepomp helemaal aan de linkeronderzijde zit bij mijn 940.
Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2009 17:14 #1256458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter
Zou wel eens lekkende pakkinkjes tussen uitlaatspruitstuk en kop kunnen zijn. Neem die ook eens mee met het zeepsop. Ik had ook een metalig, tikkend geluid dat vanonder de motorkap leek te komen, ik hoorde het vooral op de snelweg. Nadat die pakkingen zijn vervangen bij vernieuwing van de koppakking is het minder/vrijwel weg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 11:48 #1256721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diagnose gesteld. Een
Diagnose gesteld. Een deskundige heeft er naar gekeken en het zou inderdaad de pakking moeten zijn tussen blok en spruitstuk. Lekje tussen LPT en spruitstuk zou niet de oorzaak van het tikkend geluid zijn. Maandag ga ik aan de slag.
Allen hartelijk dank,
Adriaan

Moderators: Jerry Stam