Assortie problemen allemaal tegelijk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het was koud dus de stoelverwarming van de voorstoelen waren allebei aan. Het regende erg hard en er was weinig verlichting, dus de mistlampen voor aan en de achterruit en voorruit wisser op zijn hardst aan. Naar huis vanaf Slagharen is voor ons zo'n 150km. Na een uur begonnen de problemen. De toerenteller stopte er helemaal mee, de ECC begon te knipperen en zo'n beetje alle lampjes op het dashbord gingen heel flauw branden. De motor bleef lopen gelukkig. De verlichting werd erg zwak. Toen natuurlijk als de wiedeweerga alle elektrische apparaten zo veel mogelijk uitgezet.
Ik weet dat er iets niet goed is omdat als ik remde gingen alle lampjes van het dashbord harder branden.
Gelukkig zijn we gewoon thuis gekomen. Vanmorgen naar de kerk starte hij in één keer maar brande het lampje van de accu niet.
Met wat ik op het forum heb kunnen terugvinden verdenk ik de dynamo koolstofborsteltjes ervan om op te zijn. De accu is van het voorjaar vervangen en afgelopen weekend zijn alle snaren vervangen.
Ik ga nu even kijken of ik die koolstofborstels en spanningsmeter kan vinden om ze morgen te vervangen. Ik ga ook de accu loshalen en 30min loslaten om zo te onderzoeken of de ECC wel echt een storing heeft of dat het door de dynamo komt. Ook ga ik met een multimeter de spanning van de accu meten nadat ik de polen heb losgemaakt en weer vast gemaakt. Ik vond een opmerking dat de spanning zonder draaiende motor 11,5 V moet zijn en met draaiende motor minstens 13,5V.
Ik post mijn bevindingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes met oplossen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
De stroom met motor uit is 12,4 V. De stroom met motor aan is 12,4V. Dus er komt niets bij. En passant dus ook nog even geleerd hoe de multimeter werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
(nog even voor de volledigheid, Volts is spanning, Stroom gaat in Ampere's, hoop voor je multimeter dat je dat niet hebt uitgeprobeerd op de accu )
- V700 register
- Nieuw lid
-
En Johan je hebt helemaal gelijk. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de multimeter gevolgt, dus die had geen last van mijn spraakverwarring...
- V700 register
- Nieuw lid
-

groetjes Alex
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zijn van die dingen die ik als kofferbakvoorraad beschouw, net als een brandstofpomprelais. Ik weet niet zeker of je met de standaard gereedschapsset ook de regelaar kunt vervangen, maar ik neem aan van wel, als de set tenminste compleet is een een kruiskop bevat.Voor die paar euro beter mee verlegen, dan om verlegen, niet?alexvanbemmel schreef : fijn dat je de oorzaak relatief simpel hebt kunnen vinden (en oplossen). Heb je enig iedee hoelang de koolborstel meegaan en zijn ze makkelijk te vervangen? (ter preventie zeg maar)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er nog een aantal onderdelen van liggen, ik weet niet wat je zoekt, maar misschien is het net raak.alexvanbemmel schreef : is helaas niet meer compleet (ondanks het uitgebreid afstruinen van autosloperijen).
Lijkt me trouwens een uitgelezen klusje, om je op de sleuteldag eens over te buigen, die regelaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-