Assortie problemen allemaal tegelijk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 15:51 #1077006 door V700 register
Assortie problemen allemaal tegelijk is gemaakt door V700 register
Gisteren de hele dag lekker naar Slagharen geweest met de familie. Natuurlijk ook gebleven voor de lichtjes parade (aanrader overigens). Wel wat regen gehad, maar niet veel, wel allemaal erg koud geworden. Lekker naar huis liep de Volvo als een trein... TOTDAT....
Het was koud dus de stoelverwarming van de voorstoelen waren allebei aan. Het regende erg hard en er was weinig verlichting, dus de mistlampen voor aan en de achterruit en voorruit wisser op zijn hardst aan. Naar huis vanaf Slagharen is voor ons zo'n 150km. Na een uur begonnen de problemen. De toerenteller stopte er helemaal mee, de ECC begon te knipperen en zo'n beetje alle lampjes op het dashbord gingen heel flauw branden. De motor bleef lopen gelukkig. De verlichting werd erg zwak. Toen natuurlijk als de wiedeweerga alle elektrische apparaten zo veel mogelijk uitgezet.
Ik weet dat er iets niet goed is omdat als ik remde gingen alle lampjes van het dashbord harder branden.
Gelukkig zijn we gewoon thuis gekomen. Vanmorgen naar de kerk starte hij in één keer maar brande het lampje van de accu niet.
Met wat ik op het forum heb kunnen terugvinden verdenk ik de dynamo koolstofborsteltjes ervan om op te zijn. De accu is van het voorjaar vervangen en afgelopen weekend zijn alle snaren vervangen. 
Ik ga nu even kijken of ik die koolstofborstels en spanningsmeter kan vinden om ze morgen te vervangen. Ik ga ook de accu loshalen en 30min loslaten om zo te onderzoeken of de ECC wel echt een storing heeft of dat het door de dynamo komt. Ook ga ik met een multimeter de spanning van de accu meten nadat ik de polen heb losgemaakt en weer vast gemaakt. Ik vond een opmerking dat de spanning zonder draaiende motor 11,5 V moet zijn en met draaiende motor minstens 13,5V.
Ik post mijn bevindingen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 16:34 #1250678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
als al die problemen op hetzelfde moment ontstaan is de kans groot dat er 1 oorzaak is. Koolborstels zou ook mijn eerste check zijn.
Succes met oplossen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 16:37 #1250679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En inderdaad. De
En inderdaad. De koolstofborsteltjes zijn op. Eéntje is zelfs niet glimmend meer. Het asjes is helemaal ingesleten. Tijd dus voor een revisie.
De stroom met motor uit is 12,4 V. De stroom met motor aan is 12,4V. Dus er komt niets bij. En passant dus ook nog even geleerd hoe de multimeter werkt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 16:53 #1250680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oorzaak gevonden
Super! een vervangende spanningsregelaar plus koolborstels kost een tientje of zo aftermarket, kun je nauwelijks zelf voor gaan prutsen (revisie). Vroeger wel eens gedaan trouwens, nieuwe koolborstels er in gesoldeerd maar is best een gedoe.
(nog even voor de volledigheid, Volts is spanning, Stroom gaat in Ampere's, hoop voor je multimeter dat je dat niet hebt uitgeprobeerd op de accu )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 08:19 #1250749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En inderdaad. € 14,35 incl
En inderdaad. € 14,35 incl spanningsregelaar. Alle lampjes branden weer keurig zoals het hoort, de ECC geeft ook geen storing meer aan. Het asje moet nog wel geslepen worden omdat hij ws wel ovaal is geworden omdat hij heeft staan vonken. Daar maken we nog even een afspraak voor.
En Johan je hebt helemaal gelijk. Ik heb de gebruiksaanwijzing van de multimeter gevolgt, dus die had geen last van mijn spraakverwarring... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 11:07 #1250763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoelang
fijn dat je de oorzaak relatief simpel hebt kunnen vinden (en oplossen). Heb je enig iedee hoelang de koolborstel meegaan en zijn ze makkelijk te vervangen? (ter preventie zeg maar)

groetjes Alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 11:09 #1250764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kofferbak.

alexvanbemmel schreef : fijn dat je de oorzaak relatief simpel hebt kunnen vinden (en oplossen). Heb je enig iedee hoelang de koolborstel meegaan en zijn ze makkelijk te vervangen? (ter preventie zeg maar)

Dat zijn van die dingen die ik als kofferbakvoorraad beschouw, net als een brandstofpomprelais. Ik weet niet zeker of je met de standaard gereedschapsset ook de regelaar kunt vervangen, maar ik neem aan van wel, als de set tenminste compleet is een een kruiskop bevat.Voor die paar euro beter mee verlegen, dan om verlegen, niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 11:14 #1250766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gereedschapset
is helaas niet meer compleet (ondanks het uitgebreid afstruinen van autosloperijen). Maar ik begrijp dat het geen lastige klus is. Ik heb even gezocht maar kon niet één twee drie een topic/handleiding vinden met beschrijving van de klus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 11:30 #1250767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eitje.

alexvanbemmel schreef : is helaas niet meer compleet (ondanks het uitgebreid afstruinen van autosloperijen).

Ik heb er nog een aantal onderdelen van liggen, ik weet niet wat je zoekt, maar misschien is het net raak.
Lijkt me trouwens een uitgelezen klusje, om je op de sleuteldag eens over te buigen, die regelaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 12:09 #1250774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed idee
de sleuteldag, is meteen mijn eerste dan. Ik heb in mijn setje volgens mij alleen de wielsleutel nog, geen idee wat er verder in hoort te zitten.

Moderators: Jerry Stam