Benzinepomp 940 hoe hoort het...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik verdenk op dit moment de brandstofpomp.
Vanaf mijn modeljaar tot aan de laatste 940 zit er maar één brandstofpomp in het systeem. De pomp onder de voorstoel is er niet meer, alleen de zwaardere pomp in de tank is overgebleven.
Zit er niet ergens in de leiding (of in de pomp) een terugslagklepje om de boel op druk te houden?
Pomp door interne vervuiling niet goed werkzaam meer?
Helaas is de pomp lastig te bereiken, dus heb ik dat nog niet gecontroleerd. Wellicht jij?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ook altijd gedacht dat de pomp moest lopen, maar soms merk ik toch dat de pomp niet loopt.Meestal merk ik dat wanneer er een nieuw benzinefilter is gemonteerd. Je wilt dan het filter met brandstof vullen door het contact meermalen aan te zetten. Pas bij het starten gaat de pomp lopen en wordt er druk opgebouwd. Dat is altijd al zo geweest dat de motor na ±5 sec of nog later aanslaat hoor ik dan. De druk moet dan eerst opgebouwd worden en dat duurt dan even.Baseman schreef : Pomp gaat 2 seconden aan om de boel op druk te brengen en daarna uit, tot jhe start.Als de motor loopt, moet de brandstofpomp ook continu blijven draaien, de eventuele overdruk gaat er mbv de drukregelaar weer retour naar de tank.
Een nieuw brandstofrelais helpt niet in die gevallen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Start meestal meteen, maar soms pas na een seconde of 5-6 of zelfs pas na de tweede startpoging. Begint dan met horten te lopen. Een dotje gas verhelpt dat en daarna loopt hij prima. Slaat uiteindelijk wel altijd aan, dus een echt groot probleem is het niet. Maar ik vind het wel slordig en omdat er nog garantie op de auto zat heb ik (natuurlijk) bij de Volvo dealer geklaagd. Die begon met te zeggen dat dit een 'feature by design' is van de laatste serie 940 met de enkele brandstofpomp. Ze hebben op mijn verzoek wel de auto uitgelezen en de brandstofdrukregelaar en het brandstoffilter gecontroleerd. Niets gevonden waarna ze weer terugvielen op hun eerste opmerking.
Ik zal dit draadje dus met veel belangstelling volgen, verder
- V700 register
- Nieuw lid
-
waarschijnlijk vuil in de intankpomp gekomen of de terugslag klep in de pomp is lek.
de druk zou anders niet weg kunnen lopen.
bij mijn 940 na drieweken stilstand de leiding gelost(doorgeknipt) en de peut spoot eruit.
echter is dit een pomp van 2 jaar oud en de tank was gereinigd toen hij erin ging.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Dan weet je in ieder geval dat het niet aan de druk ligt. Tenzuij de pomp natuurlijk structureel te weinig geeft.
Maar daar lijkt het niet op.
Heb ik vroeger ook wel gedaan als het relais op een vervelend moment er de brui aan geeft in de vakantie.
Had de pomp op het achterlicht aangesloten om niet iedere keer te moeten schakelen.

- Jan van Vliet
- Elite lid
-

Ik heb een tijdje geleden eens een vraag op dit forum gesteld over de functie van een soort ventiel dat in de benzineleiding zit onder de auto vlag bij het benzinefilter. Ik kreeg toen o.a. als antwoord dat dit een soort aansluiting was om de benzinedruk in het benzinesysteem te meten. Als ik jouw probleem begrijp verlies je druk in het systeem. Een mogelijkheid voor jouw probleem kan natuurlijk zijn dat dit ventiel lekt en zodoende drukverlies optreedt.
m.vr.Volvo gr.
Jan