Ombouw handgeschakeld --> automaat = hulp/inzicht gevraagd

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 21:52 #1247927 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic waarom?
Ik ben benieuwd waarom er nooit een B200ET met automaat geleverd is? Weet jij dat misschien Jan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 23:04 #1247946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200ET + automaat

jdutman schreef : Ik ben benieuwd waarom er nooit een B200ET met automaat geleverd is? Weet jij dat misschien Jan?

Geen idee, maar ik zie geen enkele reden waarom het niet zou kunnen, een B200 turbo heeft en zat vermogen en zat koppel bij lage toeren om heel goed met een automaat te kunnen rijden.
Er zijn nl. wel B230 130PK automaten geleverd (en misschien zelfs wel 115pk B200 automaten? dat weet ik niet zeker.)

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 23:32 #1247953 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic 230
De 230 ET is ooit met ZF22 geleverd. De 230 FT met AW71

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 22:19 #1248019 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic B200FT

jdutman schreef : De 230 ET is ooit met ZF22 geleverd. De 230 FT met AW71

Er zijn ook 2-liter turbos geleverd met een automaat, zij het de B200FT. Wellicht is deze enkel in de 900-serie gemonteerd geweest (kan het niet terugvinden in m'n specificatieshandboek) en dan nog enkel voor GB.
Ik heb op een tweede turbo die ik staan heb (een sedan met dezelfde motor en handgeschakeld) proberen te starten met telkens één van de gevers (positie- en toerental) ontkoppeld. Beiden moeten aangesloten zijn wilde de motor starten. Weet iemand wat beiden juist doen (ze lopen naar de Motronic en geven pulsen maar waarvoor juist).
Wolwo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 00:13 #1248065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vliegwiel sensoren
ik denk:
1 voor de injector timing
1 voor de ontsteking timing
De B200ET heeft volgens mij nog een oudere generatie L-jettronic met flapper luchtmeter. In die auto's is de integratie van ontstekingmanagement en brandstofinspuitmanagement nog niet zo ver ontwikkeld, vandaar dat beide systemen blijkbaar een eigen krukas positie input nodig hebben. (vroege 700-serie auto's zijn uit eind jaren 80, besef dat computers toen echt nog geen gemeengoed waren en dat computerrekenkracht toen nog erg duur was. Computer techniek in auto's was echt nog cutting edge! (BMW/Bosch de early adopters die de markt open braken voor deze techniek)
In de latere LH systemen zijn ontsteking (EZK) en inspuiting (LH-doos) geintegreerd, <u>er vindt interactie plaats tussen beide modules</u>, ze zijn via de kabelboom met elkaar verbonden. Blijkbaar is daarmee slechts een vliegwiel sensor input voldoende om beide functies te kunnen uitvoeren. Deze interactie tussen ECU en ICU is een tussenstap . In nog modernere motormanagement systemen (850,V70,S60,S80, etc) is die integratie zelfs zo ver dat ontsteking en inspuiting ( en boostcontrol en bij sommige merken zelfs nokkenasverstelling etc) vanuit 1 grote ECU wordt gedaan.
Dat is nu eenmaal de technische ontwikkeling door de tijd.

Moderators: Jerry Stam