Ombouw handgeschakeld --> automaat = hulp/inzicht gevraagd
- A. Remy
- Nieuw lid
-
Ik ben bezig met de ombouw om in een handgeschakelde (M46) 87'er 745 turbo (B200ET) een automaat (AW71) uit een 92'er 945 (B200FT) te plaatsen . Een gat in de carterpan en het onderblok van de B200FT maken dat deze onbruikbaar is. Bij de ombouw heb ik nu voor dat de auto niet meer wil starten. Het enige dat wezenlijk veranderd is tot nu toe is dat de 2 signaalgevers op de achterzijde van het blok vervangen zijn door 1 (die van de automaat). Jullie hulp of inzichten zijn welkom.
1. Bestaan er af fabriek 2-liter turbo 740 's met een AW71? Indien ja hebben die dan ook een positie- en toerentalgever gemonteerd aan de achterzijde van het blok? Indien er 740 turbo's met een andere automaat bestaan hebben, hebben die dan 2 signaalgevers op voormelde plaats?
2. De automaat werd met de nodige zorg van het kapotte motorblok genomen. Het vliegwiel, een rond stuk plaat met een rand tanden en daarnaast een rand met vierkante openingen, werd daarna gedemonteerd. Aangezien er geen merktekens te zien zijn, mag ik er dan van uitgaan dat de montage op het blok van de 745 in elke willekeurige positie kan/mag?
3. Het oorspronkelijk vliegwiel van de B200ET bevat naast de tandjes (waar de toerentalgever z'n signalen oppikt) ook ergens een "tepeltje" dat uitsteekt waardoor de positegever een puls oppakt (of is dit omgekeerd?). Op het vliegwiel van de B200FT is slechts 1 signaalgever gemonteerd (of dit toerental- of positiegever is weet ik niet). Op de rand met vierkante gaten is er op 1 plaats geen gat aanwezig. Mocht ik daar een "tepeltje" aanbrengen, zou de gever van mijn B200ET dan een puls opvangen?
4. Mocht het tepeltje uit 3. niet werken, kan ik dan ergens anders een puls oppikken om ze door te geven naar de stuureenheid?
Graag ASAP jullie bevindingen om tot een oplossing te komen.
MVGWolwo
De donor auto heb ik nog staan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit mag maar op 1 positie en moet je altijd goed merken (op BDP), ander heb je nooit de vonk op het juiste moment.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Je eigen motor heeft ook geen zelfdiagnose(zwarte kastje op de veerpoot) en de bedrading van die '92 heeft dat wel.
Je moet alles zoveel mogelijk hetzelfde laten als hoe het was, dat is het makkelijkst (740 B200ET 87) Betekent dus in ieder geval het vliegwiel omzetten van je oude ET blok naar je nieuwe blok.
Als je meer info wilt mag je me wel bellen(want ik heb de schurft aan typen ) maar ik denk dat het zo wel moet lukken.
Suczeven!
EDIT: Zie ik nu pas. Je vliegwiel past er op 8 manieren op!!!! Er is er maar 1 de goede. Ik weet waar ik over praat want daar heeft iemand me ooit mee geholpen die ook beweerde dat dat maar op 1 manier past Dat heeft me 6 mnd zoeken gekost waarom hij niet aansloeg. Uiteindelijk dankzij de genieen van Carlo Schmidt heb ik dat ontdekt. (Het betrof de conversie van een B230ET naar B234F(is ook van Motronic naar LH Jetronic)

- A. Remy
- Nieuw lid
-
Het vliegwiel van de ET handbak is een dik, zwaar ding, deze van de FT automaat een dun licht ding. Door de koppelomvormer zal de dikke ET'er niet passen (de koppelomvormeer moet trouwens vastgemaakt worden aan het vliegwiel). Voorstellen?ldoensen schreef : Je moet alles zoveel mogelijk hetzelfde laten als hoe het was, dat is het makkelijkst (740 B200ET 87) Betekent dus in ieder geval het vliegwiel omzetten van je oude ET blok naar je nieuwe blok.
Laat me svp jouw nummer via PBldoensen schreef : Als je meer info wilt mag je me wel bellen(want ik heb de schurft aan typen
) maar ik denk dat het zo wel moet lukken.
Is jammer voor mij al te laat, zewerd van het oude blok gehaald en zit nu op de nieuwe. Zijn er methoden om de juiste manier van monteren te vinden (zonder het vliegwiel 8 maal van positie te moeten veranderen en daarbij de bak evenveel keren uit- en inbouwen)?ldoensen schreef :
EDIT: Zie ik nu pas. Je vliegwiel past er op 8 manieren op!!!! Er is er maar 1 de goede.
Wolwo
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien dom maar,.....
Op een V6 staan op de krukaspoelie "merktekens" de éérste is voor het BDP van de éérste cilinder 180° verder staat er een merkteken voor het BDP van de 6e cilinder.Zowel op de B28E als de B280E.
Heeft een 4 cilinder ook merktekens op de krukaspoelie staan ?

- A. Remy
- Nieuw lid
-
Ik weet niet of ze er op staan, maar dan kan er wellicht één opgezet worden. Hoe zien ze er uit op de 6-cilinders?hdalhuisen schreef : Heeft een 4 cilinder ook merktekens op de krukaspoelie staan ?
Wolwo
- V700 register
- Nieuw lid
-
er zit dan een schaalverdeling ( van 20° naar 0° ) vast op het motorblok en een inkeping op de krukaspoelie .Liggen de streepjes d.m.v de stroboscooplamp (die z,u puls van de 1ste cilinder krijgt) "op één lijn" dan kun je aflezen op hoeveel °(graden) de ontsteking staat Bij ee V6 is dat dan 10graden. (met de vacuumslang afgekoppeld)
De B280E heeft die streepjes ook alleen heeft deze een EZK117 computer voor de vonk,en kun je er niets meer aan afstellen (waarom dan die streepjes er nog opzitten?)

- V700 register
- Nieuw lid
-
heb je de oude flexplaat van de oude automaat nog ter beschikking? vergelijk deze 2 met elkaar, probeer of je de oude flexplaat kan gebruiken samen met de nieuwe torque convertor.
Zo ja, monteer dan de oude flexplaat op de krukas (zie verder hieronder)
Zo nee, dan moet je de nieuwe flexplaat aanpassen: zet dat 'tepeltje' op dezelfde plaats op de nieuwe flexplaat erbij ( en wel in relatie tot het BDP stuk zonder gaten , je weet wel, in de opstaande ring van de flexplaat.)
zet dan de flexplaat terug op de krukas door:
- cil1 op BDP te zetten
- de flexplaat zodanig op de krukas te zetten dat het stukje ring zonder gaten midden in het startmotorgat valt
- vergeet niet: gebruik loctite op de bouten en zet ze volgens specs vast met een momentsleutel.
PS Het is bijzonder lullig om na complete montage van een bak erachter te komen dat je het vliegwiel verkeerd gemonteerd hebt!
testdraaien zonder de bak aan de motor gemonteerd kan als volgt:
laat de torque convertor er even af want die zit vol ATF. (boutjes losschroeven door het startmotorgat! )
bout nu tijdelijk even de startmotor op z'n plek, met 2 andere kortere bouten.(eventueel met moeren erbij, het mogen ook dunnere bouten met moeren zijn, dat maakt niet uit want de startmotorbody heeft een pasfit van zichzelf in het blok, zit dus altijd goed.)
zorg dat de motor met een spanbandje tegen achterover kantelen wordt behoed.
start de motor. Deze moet nu kunnen draaien. Als je achter tegen de flexplaat kijkt zie je 'm meedraaien en zie je de sensors langs de gatenring draaien.
als de motor niet (of slecht ) start (of loopt) dan zit de flexplaat er nog steeds niet goed op. Zoek uit welke montagefout je gemaakt hebt en monteer de flexplaat opnieuw.
draait ie goed? zet 'm af, haal de startmotor weer los en plaats de torque convertor terug op de flexplaat ( vastbouten door het startmotorgat!)
Nu kan de automaatbak er tegenaan geschroefd worden.