licht is uitgevallen
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
Minder
Meer
02-09-2009 17:08 #1245791
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic zeker
dan komt zeker alles goed
en ehh doe hem de groetjes van mij
Alexander Satter
en ehh doe hem de groetjes van mij
Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2009 20:31 #1245804
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
Ok, zal ik doen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2009 23:00 #1245914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 lampjes tegelijk stuk...
2 lampjes tegelijk stuk kan op zich wel heel goed...Heb het vroegah een keer met mijn Toyota gehad... 1 lampje ging door, andere binnen een paar minuten ook...
Als er 1 gaat, schijnt dat een piek te kunnen veroorzaken op de andere lamp waardoor die er ook mee ophoudt.Gelukkig had ik 1 vervanger waarmee ik in het donker een tankstation kon halen, want zonder licht zag ik echt niets...
Als er 1 gaat, schijnt dat een piek te kunnen veroorzaken op de andere lamp waardoor die er ook mee ophoudt.Gelukkig had ik 1 vervanger waarmee ik in het donker een tankstation kon halen, want zonder licht zag ik echt niets...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 20:40 #1358634
door V700 register
Dit is een veel voorkomend probleem bij de 740 "op leeftijd". Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt en op het forum naar de oplossing gezocht maar niet kunnen vinden. Dus heb ik besloten om het zelf maar tot op de bodem uit te zoeken.
Mijn probleem: de koplampen (zowel dim- als grootlicht) + achterlichten werkten niet op stand 3. Seinen met grootlicht werkte wel.
Gemeten in de zekeringkast op (eigenlijk onder) het lichtrelais dat gemerkt is met de K. In mijn geval stond er wel spanning op de voeding (30) van het relais bij alle standen van de lichtschakelaar, behalve op stand 3 waarbij het relais werd bekrachtigd. Met andere woorden, als de spanning nodig was om te worden doorgegeven viel hij juist weg.
De onderkant van de zekeringkast is overigens bereikbaar door de asbak en het vakje erboven de verwijderen. De zekeringkast zit los en kan zo naar voren worden getrokken.
De voeding van het relais is permanent en komt via de positieve terminal vanaf de accu. De terminal is waar het probleem zat en bevind zich rechtsonder het dashboardkastje tegen de zijkant. Het is een grote stekker met daaraan vanaf de accu een grote rode kabel en richting diverse gebruikers, ook vrij dikke, rode draden. Een van deze draden voed het K-relais.
In mijn geval was de terminal-stekker al enigszins gesmolten, hetgeen blijk gaf van oververhitting als gevolg van een grote weerstand.
De remedie: Het beste is natuurlijk de hele terminal vervangen en alle verbindingen nieuw maken.
Het gemakkelijkste een nieuwe draad rechtstreeks van de accu naar het K-relais leggen. De oude voeding van het relais moet dan na afkoppelen wel heel goed geïsoleerd worden. Hiermee wordt de belasting van de koplampen van de terminal afgehaald waardoor de warmteontwikkeling minder wordt. Er bestaat natuurlijk wel het risico dat er nog andere grote overgangsweerstanden in het stekkerblok zitten die ook voor oververhitting kunnen zorgen.
Beantwoord door V700 register in topic Voedingsprobleem / overgangsweerstand
Dit is een veel voorkomend probleem bij de 740 "op leeftijd". Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt en op het forum naar de oplossing gezocht maar niet kunnen vinden. Dus heb ik besloten om het zelf maar tot op de bodem uit te zoeken.
Mijn probleem: de koplampen (zowel dim- als grootlicht) + achterlichten werkten niet op stand 3. Seinen met grootlicht werkte wel.
Gemeten in de zekeringkast op (eigenlijk onder) het lichtrelais dat gemerkt is met de K. In mijn geval stond er wel spanning op de voeding (30) van het relais bij alle standen van de lichtschakelaar, behalve op stand 3 waarbij het relais werd bekrachtigd. Met andere woorden, als de spanning nodig was om te worden doorgegeven viel hij juist weg.
De onderkant van de zekeringkast is overigens bereikbaar door de asbak en het vakje erboven de verwijderen. De zekeringkast zit los en kan zo naar voren worden getrokken.
De voeding van het relais is permanent en komt via de positieve terminal vanaf de accu. De terminal is waar het probleem zat en bevind zich rechtsonder het dashboardkastje tegen de zijkant. Het is een grote stekker met daaraan vanaf de accu een grote rode kabel en richting diverse gebruikers, ook vrij dikke, rode draden. Een van deze draden voed het K-relais.
In mijn geval was de terminal-stekker al enigszins gesmolten, hetgeen blijk gaf van oververhitting als gevolg van een grote weerstand.
De remedie: Het beste is natuurlijk de hele terminal vervangen en alle verbindingen nieuw maken.
Het gemakkelijkste een nieuwe draad rechtstreeks van de accu naar het K-relais leggen. De oude voeding van het relais moet dan na afkoppelen wel heel goed geïsoleerd worden. Hiermee wordt de belasting van de koplampen van de terminal afgehaald waardoor de warmteontwikkeling minder wordt. Er bestaat natuurlijk wel het risico dat er nog andere grote overgangsweerstanden in het stekkerblok zitten die ook voor oververhitting kunnen zorgen.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 21:04 #1358640
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goed bezig
Doe het dan gewoon netjes, als je toch beZig bent, gewoon nieuwe stekkers erop en weer origineel maken.
Onbekende kabels naar de accu toe is ergernis no. 1 bij mij :d haha
Geoeten,
Gerben
Onbekende kabels naar de accu toe is ergernis no. 1 bij mij :d haha
Geoeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2012 09:10 #1358758
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes werken
Ben het helemaal met je eens Gerben, ik heb daar ook een hekel aan. Ik geef daarom ook beide opties.
Optie twee is wel behoorlijk meer werk en het zal iets lastiger zijn de originele onderdelen te bemachtigen.
En omdat je toch weer veilig de weg op wil kun je er natuurlijk voor kiezen om eerst de gemakkelijke oplossing te doen en later, als je de tijd hebt, de nette.
En wat zijn onbekende kabels als je het zelf gemaakt hebt?
Mvgr Albert
Optie twee is wel behoorlijk meer werk en het zal iets lastiger zijn de originele onderdelen te bemachtigen.
En omdat je toch weer veilig de weg op wil kun je er natuurlijk voor kiezen om eerst de gemakkelijke oplossing te doen en later, als je de tijd hebt, de nette.
En wat zijn onbekende kabels als je het zelf gemaakt hebt?
Mvgr Albert
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-06-2014 19:48 #1406748
door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic slecht contact
Misschien een oud onderwerp, maar hetzelfde symptoom. Een 940 uit 1991, dimlicht voor uit en achter aan. Groot- mist- en stadslicht werken wel. Bij mij had een stekkertje van het lampje-kapot-relais (die grote ronde bij de zekeringen en relais) slecht contact. Wellicht handig voor iemand anders.
Moderators: Jerry Stam