Nu al weer gecupt ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om nog meer caster te verkrijgen ( en dus minder onderstuur) kan je de reactiestangen ook nog eens 'shimmen' met 2 ringen aan iedere kant. Dat werkt erg goed. grip neemt toe en slijtage op de buitenste randen van de loopvlakken neemt af.
henk 940LPT schreef :
Alleen de buitenste helft is gecupt, bij beide voorbanden. Volgens de sit van Vredestein heeft de band 2 "helften" zeg maar, eentje gericht op zomerprestaties en eentje gericht op winterprestaties. Uit de beschrijving maak ik op dat de binnenste helft voor de winter is (meer lamellen, meer open profiel) en dat de buitenste heflt voor zomer is. Die buitenste helft is gecupt.jwielsma schreef : Maar cuppen ze over de gehele breedte of alleen aan één kant van de band?
Meeste afstand leg ik af tussen woon-werk, een 25 km waarvan ik denk 20-22 km over de snelweg, redelijk recht. 1 oprit, 1 afslag naar andere snelweg en 1 afrit. afslag is een lange bocht, neem ik met 80-90 km/uur, afrit neem ik uitrollend, beginnend met een 100-120 km/uur tot 50-60 km. In het snelle stuk zit een lange slinger (eerst naar rechts, dan naar links). Die andere 3-5 km met lage snelheid in de bebouwde kom. Zou het alleen van die afritten/afslagen komen, eventueel met gecombineerd door een tijdje met bandenspanning aan de lage kant ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ga ik meteen nakijken............moment............JanV schreef : Hoe zitten de veerpootschotels gemonteerd? ( te zien als je motorkap open trekt) Er zijn nl. 2 standen mogelijk en de stand waarbij de schokdemperas aan de voorkant door de veerpoottoren steekt is de stand waarbij het caster laag is (= veel (veilig)onderstuur = veel slijtage op de buitenranden van de banden) Als de schokdemperas aan de achterkant door het veerpoottorengat steekt heb je de hoge casterstand te pakken (= minder onderstuur is minder slijtage van buitenranden van de banden).
...
Done. De veerpootschotels zitten met het gat waar de demper door steekt, naar achteren, aan de kant van het schutbord dus.(Schokdemper wijst dus ergens 11 uur aan, in plaats van tussen 11 en half 12, van de zijkant bekeken.)Als ik jouw stelling bekijk, moet ik de (naar mijn idee) overmatige slijtage aan de rand van mijn band in een andere oorzaak zoeken, klopt dat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Andersom zou dan weer teveel uitspoor zijn. (hij loenst)
Het kan ook dat de reactiestangen teveel ruimte hebben.
Dan zegt de bandenboer dat de sporing goed staat maar tijdens het rijden lubbert de sporing op de speling van de slappe rubber naar buiten en helemaal tijdens het remmen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Dat ga ik meteen nakijken............moment............JanV schreef : Hoe zitten de veerpootschotels gemonteerd? ( te zien als je motorkap open trekt) Er zijn nl. 2 standen mogelijk en de stand waarbij de schokdemperas aan de voorkant door de veerpoottoren steekt is de stand waarbij het caster laag is (= veel (veilig)onderstuur = veel slijtage op de buitenranden van de banden) Als de schokdemperas aan de achterkant door het veerpoottorengat steekt heb je de hoge casterstand te pakken (= minder onderstuur is minder slijtage van buitenranden van de banden).
...
Done. De veerpootschotels zitten met het gat waar de demper door steekt, naar achteren, aan de kant van het schutbord dus. Da's inderdaad de gunstige afstelling.
(Schokdemper wijst dus ergens 11 uur aan, in plaats van tussen 11 en half 12, van de zijkant bekeken.) zo dicht mogelijk bij het schutbord is duidelijk en eenvoudig aangegeven.Als ik jouw stelling bekijk, moet ik de (naar mijn idee) overmatige slijtage aan de rand van mijn band in een andere oorzaak zoeken, klopt dat? Ja, maar ook al staan de veerpoten goed, dan nog kan je met de shim-ringen nog wat extra caster creeren. En dat werkt goed!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien moet ik effe teruglezen, maar waar zouden die precies moeten zitten dan?Ik krijg het idee aan het eind van de reactie-stang, waar ik afgelopen jaar nieuwe championrubbers op gezet heb.Hierna heb ik de auto op een uitlijnbank uit laten lijnen, resultaten zou ik naar moeten gaan zoeken, maar er was op dat moment niets mis mee.JanV schreef : Ja, maar ook al staan de veerpoten goed, dan nog kan je met de shim-ringen nog wat extra caster creeren. En dat werkt goed!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Een ander effect wat optreed bij vaak vervangen: het vlees van de onderstedraagarm wordt uitgebeend door het uithakken.
De twee rubbers zitten op een bus die ingeklemd worden bij montage.
Na montage kan nu te weinig spanning op de rubbers staan.
Een modificatie van de rubbers/bussen is mogelijk.
Misschien dat met ringen erachter hetzelfde verbeterende effect voor het euvel van de extra ruimte verkregen kan worden.
vraag aan Jan: wat is de maat van de ringen die jij bij plaatst, dikte en diameter binnen en buiten