Nu al weer gecupt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2009 16:36 #1075714 door V700 register
Nu al weer gecupt ? is gemaakt door V700 register
Allen,
vandaag de bandenspannig weer eens gecontroleerd (doe het eigenlijk te weinig) en even over het loopvlak van mijn banden gevoeld. Achter gewoon zoals het hoort, beide voorbanden "happen" in mijn hand als ik in de rijrichting over het loopvlak ga. Volgens mij duidt dat op cuppen ? Heb mijn huidige banden (Vredestein Quatrac 3, 195/95 R15, 4 season band) alle 4 er rond de 10dkm op zitten. Banden hebben altijd op dezelfde velg en elke wiel op dezelfde positie onder de auto gezeten. Voordat ik deze banden eronder liet zetten heb ik mijn schokdempers voor laten vernieuwen. Dat is een 2 jaar terug, ongeveer 44dkm terug (of zelfs nog minder) eweest.
Wat kan (behalve de schokbrekers) nog meer de oorzaak zijn ? Mogelijk lage bandenspanning of andere delen van het onderstel ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2009 17:19 #1243820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cuppen gebeurt het
cuppen gebeurt het gemakkelijkst met zachte compound banden  op een licht belaste as waarbij de sporing fout staat (bv de achterwielen op een voorwielaandrijver, de achteras is licht belast en met te veel toe-spoor ontstaat dan makkelijk cupping.
Op een vooras waarboven een motor hangt denk ik dat je het allereerst in de afstelling van de sporing moet zoeken en als dat goed staat misschien een harder compound banden moet gebruiken. (bv. het orgineel eerste montage geleverde type band of een soortgelijke van een ander A-merk)
Gebruik een correcte bandenspanning 2,4-2,5bar , echt niet hoger en zeker nooit lager dan 2,0-2,2bar)  
als er echt iets mis mocht zijn met ophangings rubbers(gescheurd) en/of fusee kogels of stuurarmkogels(overmatige speling) dan is dat zowieso een APK afkeurpunt en moet je die (laten) vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2009 17:24 #1243821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sporing
Sporing ook laten controleren toen ik de nieuwe banden er net onder had, oa ook om scheef slijten te voorkomen. 4 season is wellicht wat zachter dan een zomerband maar dan blijf ik het nog vreemd vinden. Bandenspanning was nu wel op de ondergrens die je noemt. APK is in april dit jaar geweest, heb sindsdien niet heel veel gereden. Geen punten, opmerkingen of vervanging van iets op dit gebied. Hm, maar even aankijken dus. Hoewel ik niet denk dat iets is wat vanzelf overgaat. In ieder geval dank voor je reactie Jan. PS: Mogelijk zijn verkeerde schokdempers nog een mogelijke oorzaak ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2009 17:46 #1243825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remmen gangbaar maken?
Of nog gangbaarder.
Misschien slepen de voorremmen een tikje omdat de blokken niet helemaal vrij komen.
Een kwestie van schoonmaken van de manchetten of nog verder helemaal uit elkaar en voorzien van nieue rubbers en schoon remmenvet.
Maar vierseizoenrubber is zachter dan nodig het grootste deel van de tijd dus...
Maar cuppen ze over de gehele breedte of alleen aan één kant van de band?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2009 19:22 #1243836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verkeerde dempers lijken mij
verkeerde dempers lijken mij niet de oorzaak. een demper die helemaal NIKS meer doet zal als gevolg hebben dat een wiel ongecontroleerd kan nadeinen en dat kan wel zorgen voor een speciaal soort slijtage patroon waarbij er happen uit het profiel zijn gesleten.
achter het volgende linkje vind je nog een aantal handige plaatjes om bepaalde slijtagebeelden te kunnen duiden.
<a href=" www.gbshop.nl/content/informatie/technis...ndige-informatie.htm "> www.gbshop.nl/content/informatie/technis...ndige-informatie.htm
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 02:02 #1243865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vredesteins
dat is wel een heel erg gekleurde mening over een heel merk notabene. Binnen 1 merk is geen enkel type band te vergelijken met een ander type band, ze zijn immers met een specifiek doel ontwikkeld.
Quatracs zijn all season banden en als het opgegeven draagvermogen en de snelheidsrange passend zijn voor de Volvo waarop ze worden gebruikt dan heb ik er alle vertrouwen in dat deze band normaal te gebruiken is zonder cupping. Het is nu ook weer niet zo dat een 700/900 onderstel complex is, verre van dat zelfs. Het is juist een onderstel dat extreem weinig gevoelig is voor soort/merk/type band. (  geen 4x4, geen laag belaste as, geen exotische chassis afstellingen, vooral niet de versies met starre achteras)
Vredestein is geen C-merk maar een A-merk , zeker tegenwoordig. Ze maken zelfs kleine series banden voor extreem snelle high end sportwagens, voor prototypes, etc. m.a.w. het zijn daar geen amateurs.
Ik gebruik zelf Vredestein Snowtracs in de winter en die zijn exceptioneel goed, nog nooit met zoveel grip in winterse omstandigheden gereden.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 09:49 #1243842 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic verbaast me niks
Vredesteins zijn peperkoeken, die heb ik ooit onder mn Celica Supra gehad(Quattrac 205/50-15) Voor was het net een zaagblad van het bochtenwerk en remmen en achter was het een zaagblad van het optrekken als je over de band voelde.... niks waard dus(op een zware auto). Een vriend van mij had ze op zijn Starlet en daar voldeden ze wel(logisch, die auto woog bijna de helft van de mijne). Ik heb de banden na 1000km weer retour bandenboer gedaan en geld terug gekregen. De sporing stond goed en dat hij aan de zijjkant gehakkeld aanvoelt vanwege het vlottere bochtenwerk is acceptabel maar van remmen en optrekken een zaagblad, nee dat is echt niet acceptabel.
Note: Er wordt hier op dit forum zo vaak gevraagd; welke banden moet ik nemen maar daar wordt toch nooit naar geluisterd want de ene wil een stille band, de andere een stugge band en de andere wil juist comfort(lekker dweilen...)en bij de andere moet het profiel er mooi uitzien en bij de ander mag het niks kosten en ga zo maar door..... en ikzelf houd van veel grip op nat wegdek(dus Uniroyal Rainsport )
Succes!     
EDIT: @Jan; sorry, ik bedoelde alleen de Quattracs van Vredestein met deze eigenschap. Want de Snowtracs van Vredestein zijn toppie   en ook mijn favoriet voor de winter.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 20:24 #1243930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vredenstein rules in de winter
Ook hier het liefst Vredenstein snowtrac onder de V90.
Ik heb nu nog een setje Michelins winterbanden maar die doen het opmerkelijk slechter onder een Volvo.
Voor de zomer doen die het wel weer lekker onder mijn V90.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2009 08:14 #1244048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helft

jwielsma schreef : Maar cuppen ze over de gehele breedte of alleen aan één kant van de band?

Alleen de buitenste helft is gecupt, bij beide voorbanden. Volgens de sit van Vredestein heeft de band 2 "helften" zeg maar, eentje gericht op zomerprestaties en eentje gericht op winterprestaties. Uit de beschrijving maak ik op dat de binnenste helft voor de winter is (meer lamellen, meer open profiel) en dat de buitenste heflt voor zomer is. Die buitenste helft is gecupt.
Meeste afstand leg ik af tussen woon-werk, een 25 km waarvan ik denk 20-22 km over de snelweg, redelijk recht. 1 oprit, 1 afslag naar andere snelweg en 1 afrit. afslag is een lange bocht, neem ik met 80-90 km/uur, afrit neem ik uitrollend, beginnend met een 100-120 km/uur tot 50-60 km. In het snelle stuk zit een lange slinger (eerst naar rechts, dan naar links). Die andere 3-5 km met lage snelheid in de bebouwde kom. Zou het alleen van die afritten/afslagen komen, eventueel met gecombineerd door een tijdje met bandenspanning aan de lage kant ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2009 11:18 #1244057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andersom

henk 940LPT schreef : ...beide voorbanden "happen" in mijn hand als ik in de rijrichting over het loopvlak ga. Volgens mij duidt dat op cuppen ?

Bij mij is dat volgens mij andersom.Als ik met mijn hand bovenlangs de band voel, tégen de rij-richting in, hapt ie ook.
Wat is dat dan.....?

Moderators: Jerry Stam