Nu al weer gecupt ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
vandaag de bandenspannig weer eens gecontroleerd (doe het eigenlijk te weinig) en even over het loopvlak van mijn banden gevoeld. Achter gewoon zoals het hoort, beide voorbanden "happen" in mijn hand als ik in de rijrichting over het loopvlak ga. Volgens mij duidt dat op cuppen ? Heb mijn huidige banden (Vredestein Quatrac 3, 195/95 R15, 4 season band) alle 4 er rond de 10dkm op zitten. Banden hebben altijd op dezelfde velg en elke wiel op dezelfde positie onder de auto gezeten. Voordat ik deze banden eronder liet zetten heb ik mijn schokdempers voor laten vernieuwen. Dat is een 2 jaar terug, ongeveer 44dkm terug (of zelfs nog minder) eweest.
Wat kan (behalve de schokbrekers) nog meer de oorzaak zijn ? Mogelijk lage bandenspanning of andere delen van het onderstel ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op een vooras waarboven een motor hangt denk ik dat je het allereerst in de afstelling van de sporing moet zoeken en als dat goed staat misschien een harder compound banden moet gebruiken. (bv. het orgineel eerste montage geleverde type band of een soortgelijke van een ander A-merk)
Gebruik een correcte bandenspanning 2,4-2,5bar , echt niet hoger en zeker nooit lager dan 2,0-2,2bar)
als er echt iets mis mocht zijn met ophangings rubbers(gescheurd) en/of fusee kogels of stuurarmkogels(overmatige speling) dan is dat zowieso een APK afkeurpunt en moet je die (laten) vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien slepen de voorremmen een tikje omdat de blokken niet helemaal vrij komen.
Een kwestie van schoonmaken van de manchetten of nog verder helemaal uit elkaar en voorzien van nieue rubbers en schoon remmenvet.
Maar vierseizoenrubber is zachter dan nodig het grootste deel van de tijd dus...
Maar cuppen ze over de gehele breedte of alleen aan één kant van de band?
- V700 register
- Nieuw lid
-
achter het volgende linkje vind je nog een aantal handige plaatjes om bepaalde slijtagebeelden te kunnen duiden.
<a href=" www.gbshop.nl/content/informatie/technis...ndige-informatie.htm "> www.gbshop.nl/content/informatie/technis...ndige-informatie.htm

- V700 register
- Nieuw lid
-
Quatracs zijn all season banden en als het opgegeven draagvermogen en de snelheidsrange passend zijn voor de Volvo waarop ze worden gebruikt dan heb ik er alle vertrouwen in dat deze band normaal te gebruiken is zonder cupping. Het is nu ook weer niet zo dat een 700/900 onderstel complex is, verre van dat zelfs. Het is juist een onderstel dat extreem weinig gevoelig is voor soort/merk/type band. ( geen 4x4, geen laag belaste as, geen exotische chassis afstellingen, vooral niet de versies met starre achteras)
Vredestein is geen C-merk maar een A-merk , zeker tegenwoordig. Ze maken zelfs kleine series banden voor extreem snelle high end sportwagens, voor prototypes, etc. m.a.w. het zijn daar geen amateurs.
Ik gebruik zelf Vredestein Snowtracs in de winter en die zijn exceptioneel goed, nog nooit met zoveel grip in winterse omstandigheden gereden.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Note: Er wordt hier op dit forum zo vaak gevraagd; welke banden moet ik nemen maar daar wordt toch nooit naar geluisterd want de ene wil een stille band, de andere een stugge band en de andere wil juist comfort(lekker dweilen...)en bij de andere moet het profiel er mooi uitzien en bij de ander mag het niks kosten en ga zo maar door..... en ikzelf houd van veel grip op nat wegdek(dus Uniroyal Rainsport )
Succes!
EDIT: @Jan; sorry, ik bedoelde alleen de Quattracs van Vredestein met deze eigenschap. Want de Snowtracs van Vredestein zijn toppie en ook mijn favoriet voor de winter.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nu nog een setje Michelins winterbanden maar die doen het opmerkelijk slechter onder een Volvo.
Voor de zomer doen die het wel weer lekker onder mijn V90.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen de buitenste helft is gecupt, bij beide voorbanden. Volgens de sit van Vredestein heeft de band 2 "helften" zeg maar, eentje gericht op zomerprestaties en eentje gericht op winterprestaties. Uit de beschrijving maak ik op dat de binnenste helft voor de winter is (meer lamellen, meer open profiel) en dat de buitenste heflt voor zomer is. Die buitenste helft is gecupt.jwielsma schreef : Maar cuppen ze over de gehele breedte of alleen aan één kant van de band?
Meeste afstand leg ik af tussen woon-werk, een 25 km waarvan ik denk 20-22 km over de snelweg, redelijk recht. 1 oprit, 1 afslag naar andere snelweg en 1 afrit. afslag is een lange bocht, neem ik met 80-90 km/uur, afrit neem ik uitrollend, beginnend met een 100-120 km/uur tot 50-60 km. In het snelle stuk zit een lange slinger (eerst naar rechts, dan naar links). Die andere 3-5 km met lage snelheid in de bebouwde kom. Zou het alleen van die afritten/afslagen komen, eventueel met gecombineerd door een tijdje met bandenspanning aan de lage kant ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij is dat volgens mij andersom.Als ik met mijn hand bovenlangs de band voel, tégen de rij-richting in, hapt ie ook.henk 940LPT schreef : ...beide voorbanden "happen" in mijn hand als ik in de rijrichting over het loopvlak ga. Volgens mij duidt dat op cuppen ?
Wat is dat dan.....?